Är det dumt att välja något annat än Patreon?

Dilandau

Myrmidon
Hej,

Jag har en blogg, en podd och ett nyhetsbrev. De är inte superstora någon av dem, men har en stabil följarskara. Jag har inga visioner av att bli ekonomiskt oberoende på att driva dem, så att säga.

Däremot innebär de diverse avgifter – domäner, abonnemang och liknande – och det vore trevligt att dra in tillräckligt med SEK för att täcka dessa fasta utgifter.

Tankarna går då till olika typer av crowdfunding, och Patreon i synnerhet. Ni som vet, finns det någon anledning att välja något annat än Patreon i detta läge?

Tack

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag valde att köra Ko-Fi istället. Detta främst för att Patreons "prenumerationsmodell" skulle få mig att känna mig tvungen att leverera saker på regelbunden basis för att inte prenumeranterna skulle känna sig blåsta på konfekten. Och jag vill inte känna press när jag pysslar med min hobby, det dödar glädjen för mig.

För mig känns det mycket bättre att folk kan sticka till mig en slant då och då om de stöter på något de gillar på siten. Ko-Fi har även funktion för månatliga betalningar, som några av mina följare använder, men det är inte grundfunktionen. De som ger mig återkommande genom den funktionen mailar jag ibland och tackar, med någon förhandsvisning eller liknande.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Patreons nack- och fördel är prenumerationsstrukturen, där för- och nackdelen är att det finns någon form av stabilitet. Som @Vitulv nämnde är det negativa att man förväntas leverera men som en som backar folk på Patreon är fördelen en slags ”garanti” att de levererar – och för skapare finns också fördelen att det faktiskt kan bli en slags garanterad inkomst. Det finns också mer möjligheter att ge fördelar till att backa på Patreon, jag backar t ex vissa skapare för att få saker före andra eller tillgång till unika backerkanaler som deras Discord och då många jag backar gör videos får jag dem ofta reklamfritt…

Med det sagt är det också typ nackdelen, du måste fått rätt mycket ruljans för att man ska få ut något för det, vilket är det som kan göra det lite svårare.

Ko-Fi har just fördelen att det finns mindre krav på det man gör, utan kan vara en trevlig grej. Samtidigt är det därför ibland svårare att ”locka” in en prenumerant för att det är svårare att erbjuda något genom det.

Skulle säga att utifrån de tankar och behov du har så kommer nog Ko-Fi dock funka prima!

Patreons nack- och fördel är prenumerationsstrukturen, där för- och nackdelen är att det finns någon form av stabilitet. Som @Vitulv nämnde är det negativa att man förväntas leverera men som en som backar folk på Patreon är fördelen en slags ”garanti” att de levererar – och för skapare finns också fördelen att det faktiskt kan bli en slags garanterad inkomst. Det finns också mer möjligheter att ge fördelar till att backa på Patreon, jag backar t ex vissa skapare för att få saker före andra eller tillgång till unika backerkanaler som deras Discord och då många jag backar gör videos får jag dem ofta reklamfritt…

Med det sagt är det också typ nackdelen, du måste fått rätt mycket ruljans för att man ska få ut något för det, vilket är det som kan göra det lite svårare.

Ko-Fi har just fördelen att det finns mindre krav på det man gör, utan kan vara en trevlig grej. Samtidigt är det därför ibland svårare att ”locka” in en prenumerant för att det är svårare att erbjuda något genom det.

Skulle säga att utifrån de tankar och behov du har så kommer nog Ko-Fi dock funka prima!
De stödjer väl även en unik RSS-feed för prenumeranter om man exempelvis gör podd. Så prenumeranter antingen/och/eller kan få tillgång till avsnitt tidigare., special avsnitt, oklippta avsnitt osv

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
De stödjer väl även en unik RSS-feed för prenumeranter om man exempelvis gör podd. Så prenumeranter antingen/och/eller kan få tillgång till avsnitt tidigare., special avsnitt, oklippta avsnitt osv
Japp. De har också stöd för reklamfri video, vilket t ex är en vanlig perk som flera använder. Tror iofs Ko-Fi har sådant stöd också, men då är det om man använder det mer som en "låst" tjänst. Det är oftast just Patreon-exklusiviteten som brukar vara en stor anledning till att folk vill backa.