Nekromanti Är det intressant om jag drar?

G

Guest

Guest
Det har inte varit en kul dag idag, jag försökt försvara folk i en förening som säger sig blivit utsatta för sexuella trakasserier för att sedan upptäcka att en person som hotat mig ett flertal gånger har uppgraderat sig från lite småstalker till riktig stalker.
TL;DR jag har haft en dålig dag så det kan vara det som talar.

Jag känner att folk förolämpar hejvilt i det senaste, särskilt i försvar för regler mot sådant och för att få folk som att mår dåligt pga dödsfall att ehm, ta självmord innan nyår eller nått, ni vet nog vilka ni är men det spelar ingen roll, om ni inte vill vara ot.
Under denna dåliga stämning, så har jag kommit och tänka på att jag mår inte bättre av att vara kvar här längre utan jag mår sämmre av att vara här, mina frågor till er är:
Ska jag stanna kvar här på forumet pch försöka hjälpa till att förbättra stämningen eller ska jag dra?
Samt kommer du som svarar på föregående fråga försöka hjälpa till med detta?

/Zorbeltuss som både hoppas på att fira 10års jubileum på wrnu och att det ska vara en positiv upplevelse

Ki-ai

Warrior
Sådana här trådar är ett sjukdomssymptom för forumet

Poseur

Swashbuckler
Det är aldrig kul att känna så.

Jag tycker att du ska ta en liten paus ifrån forumet, ladda om batterierna och andas ut för att sedan komma tillbaka för att hjälpa oss förbättra stämningen.

Stämningen på WRNU kan alltid bli bättre så då är det också bra att ha med de som brinner för att försöka förbättra saker.

/Poseur

Zappelina

Swordsman
Jag har alltid uppskattat dina inlägg här på forumet och tycker såklart du ska stanna. Det är viktigt med en god stämning också i ett sånt här sammanhang (som wrnu) och det får inte bero enbart på en person, varken att upprätthålla en sån stämning eller att förstöra den.

Mogger

Hipsteranka
Stanna!

Att det finns folk som beter sig illa har ju inget med dig att göra. Ok, jag förstår om du tycker att det är trist att befinna dig i en miljö som du uppfattar på det viset, men wrnu som helhet mår bättre av att vi är många, med olika infallsvinklar, erfarenheter och åsikter. Jag tycker att vi ska hålla ihop.

Så, stanna, om du orkar. Jag tar själv time out ibland, när jag inte har tid, ork eller lust, och jag skiter ibland i att svara på ett intressant inlägg för att jag inte tror att det kommer att utmynna i en fruktbat diskussion. Men så är det ju utanför forumet med.

Och till din andra fråga, jag hoppas att jag hjälper till med det redan nu, men jag upplever så sällan wrnu som något destruktivt. För mig är det tvärtom.

Eksem

Champion
Uppenbarligen tar forumet upp alldeles för mycket plats i ditt liv, det verkar inte hälsosamt att drabbas så hårt av ett internetforum. Förslagsvis tar du en paus eller väljer ut enskilda forum att hänga på och undviker andra.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag beklagar din ruttna dag och hoppas uppriktigt att det ska ordna upp sig.

Huruvida du ska stanna eller ej kan bara du själv avgöra. Jag ser gärna att du stannar och fortsätter bidra till föreningens styrelsearbete, men om forumsnärvaron gör dig nedstämd och får dig att må dåligt är det kanske inte värt det.

Jag menar, sätt ditt mentala välbefinnande i första rummet, det måste ändå vara det viktigaste.

(Och som svar på din avslutande fråga: Sedan jag tillträdde som Forumredaktör har jag sett det som mitt huvudansvar att försöka upprätthålla en god stämning på Rollspel.nu. Huruvida det lyckats eller ej är förstås inte upp till mig att avgöra.)

solvebring

Superhero
Jag tycker att det beror på hur du känner överhuvudtaget. Jag vill inte tala om för andra vad de ska göra. Min åsikt är att du ska göra det som känns bäst för dig personligen. Tycker du om att vara här annars och har saker att hämta från forumet och fortfarande finner nöje i det så bör du stanna. Kanske är en timeout däremot inte så dumt om det känns jobbigt nu.

Förövrigt så försöker jag - vad jag vet - alltid bidra till andra forumiters trivsel. Det kan dock bli hett i en diskussion, och det får man ta. Så länge det handlar om att diskutera vill säga och inte personliga angrepp och en massa taskiga saker. Kort och gott, diskussioner kan bli heta och det får de vara också, men under schyssta former.

När Rising gick bort så märkte man hur mycket han betydde för andra och hur mycket forumet betyder för många av oss överlag. I den tråden lovade jag därför att försöka bli en bättre forumit och bry mig mer om forumet och dess invånare. Inte minst för att Rising var en schysst kille och att hans bidrag till skön stämning bör gå i stöpet. Gemenskapen här och de olika människorna här har nämligen haft personlig betydelse för mig med, och det är värt att ta vara på.

Jag kan dock inte urskilja de här förolämpningarna och taskiga inläggen du pratar om. Det kan hända att jag ser dem på fel sätt eller inte ens har sett dem. Och har du fått något dylika inlägg från mig så beklagar jag att du känt det så. Det har inte varit min önskan. Jag deltar inte i trådar för att vara taskig eller elak, jag bidrar för att jag har en åsikt om ämnet. Så om jag förolämpat någon överhuvudtaget, gjort någon ledsen eller sårat någon, så har ni på fullaste allvar min djupaste ursäkt. Kort och gott: Jag tycker det är viktigt att alla trivs och mår bra här. För det är i grund och botten ett najs forum med lots of najs människor - något vi inte bör ändra på. =)

Så, stanna gärna om det känns bra för dig.

Edit:
Btw... Jag kom just att tänkta på hur vi i styrelsen skötte valet av sekreterare på det nuvarande styrelsemötet. Om man tittar på det igen ser det faktiskt inte så schysst ut, utan lite ignorant snarare. Säg till om du vill diskutera vidare den saken, om du tog illa vid dig där. Det är nämligen viktigt! Vi i styrelsen måste kunna prata och inte minst sköta saker på ett snyggt sätt emellan oss.

Necross

Swashbuckler
Hänger inte riktigt med här, men om frågan var riktad till mig så ska jag svara.

Zorbeltuss said:
Ska jag stanna kvar här på forumet pch försöka hjälpa till att förbättra stämningen eller ska jag dra?
Ja, stanna på forumet, men upprätthålla forumregler sköter väl moderatorerna? Det ska inte du behöva ha nåt speciellt ansvar för alltså.

Zorbeltuss said:
Samt kommer du som svarar på föregående fråga försöka hjälpa till med detta?
Jag följer de regler som är uppsatta för forumet.

Ram

Skev
Zorbeltuss said:
.. sedan upptäcka att en person som hotat mig ett flertal gånger har uppgraderat sig från lite småstalker till riktig stalker. ...
Bara för att kolla; Har det hänt här på forumet (hur man nu stalkar någon här...)? Eller IRL?

Om det första så är det ett brott mot forumreglerna. Om IRL, fy fan vad otäckt!

Jag sällar mig till stanna kvar-gruppen.

Nässe

Myrmidon
OT

Det här är inte riktigt relaterat till din fråga så feel free att ignorera.

Jag blir nyfiken och lite rädd att jag missar en massa som sker. Min upplevelse är att det är väldigt god stämning här och att de allra flesta diskussioner förs sansat och positivt. Jag har inte alls märkt ngn dålig stämning. Är jag blind för ngt?

jag tycker modererandet görs utifrån grymt bra regler och en grymt bra inställning från moderatorerna- ser aldrig saker som känns ovettiga från dem. Och det är i min lilla värld en stor del i att stämningen är så trevlig. Plus att här hänger en massa vettigt folk.

Vad tycker du man kan göra för att förbättra stämningen- ngt du tycker folk i allmänhet borde förändra?

/ Nils

Rickard

Urverk speldesign
Du borde dra...

...för en stund innan abstinensen kickar in. :gremsmile: Nä, men det är bra att ta en paus ibland. Jag har gjort det några gånger och alltid kommit tillbaka med ny energi men framförallt med perspektiv på saker och ting.

/Han som efter ett tag brukar sakna att ha någon annan än sin spelgrupp att lufta sina reflektioner till

Feuflux

omjonasson.se
Du kommer hit för din egen skull och inte för vår skull (utgår jag ifrån). Därför är det hur du känner som spelar mest roll. Så jag kan säga att jag vill att du stannar för att du är en skön typ som bidrar i många rollspelsdiskussioner.

Men om du inte trivs just nu så ska du ju inte komma hit och vantrivas för att jag ska bli glad.

Så ta ett litet uppehåll (absolut inget storstilat avskedsbrev tack), säg, börja med en vecka utan att surfa hit. Känns det bättre, avslappnat? Abstinens? Förr eller senare kommer wrnu-suget att växa till sig och då är det bara att hoppa in igen.

Sen känner jag faktiskt inte alls igen mig i din bild av dålig stämning (förutom svastika-pratet på forumforumet då, det här är ett rollspel/spel-forum och inget politikprovoceraforum enligt min lilla åsikt).

Max Raven

T12-kultist
Nu är jag inte så pass aktiv på forumet att min åsikt borde väga särskilt tungt, men:

Om det blir jobbigt så tror jag att det kan vara bra att ta en paus.

Gör det som känns bäst för dig.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
A) Du ska alltid prioritera ditt eget väl och ve. Det är du värdig!!!
B) Att avgöra det är inte alltid lätt.

Vad jag menar med de två konstanterna är att när man är i en tuff sitts så är det inte alltid självklart vilket som är bra för en.

Jag håller med de som tycker du kan ta en break från forumet - men det är på premissen att det ska hjälpa dig. För jag misstänker att forumet kan fungera som ett bra bollplank för dig.

Någon sa i tråden att du kanske lägger för mycket vikt (typ) vid forumet och det kan jag inte ställa mig bakom. Forumet kan fungera som den vänskapskrets som aldrig annars finns till hands och många här på forumet räknar jag till mina starkaste vänskapsband - även om vi aldrig setts eller ses i verkligheten vid pass med två års mellanrum. Så, titta runt på forumet - finns det folk som du oåterkallerligen kallar vänner, så tycker jag inte att du ska lämna det. Att vara passiv iaktagare är inte att ha lämnat och du kan alltid hålla kontakt med de som räknas för dig.

Om du tar illa vid dig i vissa diskutioner, ignorera dem efter bästa förmåga. Det är nog sällan eller aldrig dessa riktar sig mot dig (min lilla erfarenhet av dig är att du är en "god" människa med hjärtat på rätta stället.). Frustration kan göra människor illasinnade (som jag tex) och mår man dåligt så kan utagerandet drabba andra som INTE förtjänar det.

Så, mitt råd är att hålla ett öga på forumet och ta det lugnt när det gäller den biten.

Vad det gäller stalkers är det hela värre, rör det sig om verkliga livet är mitt förslag att verkligen vända sig till polisen. Hubba. :gremfrown:

Kram