Nekromanti Är det jobbigt, eller?

Elder Girov

Swordsman
En kompis till mig har investerat i nästan alla Eon-böckerna. Vi har inte spelat det än, men vi har provat lite strid och så. Systemet känns lite jobbigt. Särskilt strid.

Hur lång tid kan en strid (t.ex. ett urartat barslagsmål mellan 5 personer) ta?

Tar det lång tid att få rutin på utmattning, blödning osv.?

Tacksam för svar!

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif

Krille

Super Moderator
Nepp

"Hur lång tid kan en strid (t.ex. ett urartat barslagsmål mellan 5 personer) ta?"

Det beror helt på hur vana spelarna och spelledaren är. Barslagsmål tenderar att vara mindre slagfält i vilket fall, iom att det finns en kasse andra gäster som har något att säga om saken. Men, tag det lugnt, kör med de grundläggande reglerna och förväxla inte grundreglerna med Svensk Författningssamling, så bör det ta mellan en kvart och en timme.

"Tar det lång tid att få rutin på utmattning, blödning osv.?"

Det är inte världens lättaste. Det är också därför som sådana saker är frivilliga regler.

Mitt tips är att börja med de grundläggande reglerna, för att man ska få koll på själva grundsystemet. När grunden sitter pytsar man på med en eller två frivilliga regler och kör med dem också tills de sitter. Sedan pytsar man på två till, och så vidare.

Tänk också på att de flesta frivilliga regler är av formen "lägg till eller dra ifrån en tärning i situationen X". Om spelledaren använder sitt sunda förnuft (yeah, right) så bör han kunna lägga till och dra ifrån en egen tärning utan att slå i indexet efter tabell X på sidan Y.

Själv kör jag med grundläggande regler, stridskonster, ett par frivilliga regler, något av de förenklade skadesystemen och en stor dos "lägg till eller dra ifrån en tärning", och det går snabbt och smidigt.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Elder Girov

Swordsman
En sak till...

Är det tänkt att strid ska vara det centrala i Eon? Man får den känslan när man läser reglerna.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif

Big Marco

Läskig
Re: Eon klarar allt din fantasi klarar.

Nej, men vi valde att ta med både ett enkelt grundläggande system och ett avancerat tilläggssystem i samma bok. Många andra företag hade säkert lagt ut hela det avancerade stridsregelkaptilet och lagt det i en egen modul.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Catalyst

Veteran
Re: Eon klarar allt din fantasi klarar.

Eon klarar allt din fantasi klarar.

Nej Marco, Eon kan inte spela Counter-Strike./images/icons/crazy.gif

- Catalyst
"30n 0r d13!"

Big Marco

Läskig
Re: CS [OT]

Det kan inte din fantasi heller.

Väl mött på nätet; [Sulaco] Ivian

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Sereg_UBBT

Swashbuckler

Sodivra

Champion
ACTION HALF-LIFE TO THE PEOPLE!

Dra upp dubbla berretas - kasta sig genom fönster - skjutasskjutaskjuta - Träffa kille som kastar sig runt hörnet för att ladda om - Springa efter skjutaskjutaskjuta få slut på ammo - Dags för Kung Fu - Hoppsparka -
Hoppa undan en kniv som flyger igenom luften - Plocka upp den - Hoppa undan en till - Dra upp kniven - Kasta den - Rakt i ansiktet. Ha. Det lärde honom en läxa. Ladda om berettorna - Få en spark i ryggen och trilla ner från hustaket. Ouch.

Det är ACTION HALF-LIFE! Yi-haaa-ta-kill-yaaaa!

/Namnet var KnIvan. En ryss som gillar kasta knivar./images/icons/smile.gif

Elder Girov

Swordsman
Jag äger er!

Så fort vi har spelat mot varandra iallafall. Jag kör mest på M@trix Blue (kan inte IP´t i skallen). Vem tar ansvar för att ordna en turnering? :) [KUK] PappaBoeg

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nej, JAG äger er!

[SoRk]Martin anländer och tar kol på alla. Kutar fram med p90 och bränner av ett magasin i ryggen på någon som inte märker att man kommer...

Drömmar, drömmar...

//Martin

Sodivra

Champion
Prepare to eat gat foo!

Arviskij AKA Cederholmsen AKA Cederholm kanske inte är bäst på CS, men.. uh.. äh.. ACTION HALF-LIFE ÄGER!

(Föresten har jag och en kompis gjort en grymt actionfylld bana till CS. Väldigt kul! Tycker vi då alltså.)

(Den här länken har jag visat förut, men vafan..
<A HREF="http://www.planethalflife.com/features/james/" target="_new">http://www.planethalflife.com/features/james/</A>)

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

Sodivra

Champion
Re: AIGHT! IT

va...?

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif