Nekromanti Är det någon mer som vill se svenskt vampire?

Dilandau

Myrmidon
Kladdiga indeed... På den tiden jag spelledde (typ när jag var 14) Khelataar ägnade spelarna mycket tid åt att försöka hitta bruden på omslaget och ha sex med henne.

Oh happy days.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag menar att om det finns en föregångare så kommer du alltid att jämföras med den föregångaren. Även om det finns en skillnad, oavsett hur stor den är, så kommer du alltid att jämföras med föregångaren. Om föregångaren inte har dött, utan lever i högsta välmåga, så kommer du alltid att ligga på efterkälken.
... vilket är varför Gemini föll, medan Noir, M:UA och H&T (och En garde!, kanske? Vet inte hur det går för dem) överlever, eller? Än Saga, då? Undantaget som bekräftar regeln? Eller håller Eon på att dö ut?

Sodivra

Champion
Psykofantasier och den krassa verkligheten åsido - "Låt den rätta komma in" verkar ju vara en riktig hit, och svensk därtill. Jag väntar bara på att ett exemplar ska bli ledigt på biblioteken här i stan. :gremtongue:

Jag gillar idén att göra en version av ett tema som känns väldigt svensk, om man skriver på svenska. Som post-apokalypsens Mutant. En mer mysko folktrovariant med mörka skogar, kanske?

Kul att fantisera om det iallafall.

Arfert

Facit
Tror inte Eon är döende, Saga är ju fortfarande en dvärg jämförelsevis med sina 200 sålda (Inte så dåligt på ett halvår, men fortfarande inte i närheten av Drakar och Eon). Men tror att det (uppenbarligen) finns plats för fler spel... eftersom vi bygger marknad åt varandra.

Sen vill jag påpeka att Saga är ÄLDRE än Eon. (okej, inte i butik då) ;-) ,,och att Eon och Saga inte har speciellt mycket gemensamt... När jag läser Mundana och Eon-romaner så känns det verkligen inte Saga alls. Då ligger till och med Trudvang närmare... (norra Arcaria ÄR ju nästan som Trudvang... undertecknad gillar ju också John Bauer)

Gemini dog sannolikt för att det var för nischat, och att kampanjen och det faktiska spelandet inte riktigt hängde ihop. Och kanske att de flesta som spelar fantasy inte är så intresserade av "dark fantasy".

Sodivra

Champion
Egentligen kanske det räcker med bara Draug. Det utspelar sig väl i modern historia? (=1800-tal)

Där har du något, Adus!

Big Marco

Läskig
... vilket är varför Gemini föll, medan Noir, M:UA och H&T (och En garde!, kanske? Vet inte hur det går för dem) överlever, eller? Än Saga, då? Undantaget som bekräftar regeln? Eller håller Eon på att dö ut?

Jag gissar att Gemini havererade pga att spelet i grund var för smalt och att tillbehören till spelet inte direkt kändes som de hörde till spelet. Fast jag vet inte.

Eon går som tåget, enligt uppgift. Och kan man lära av historien så bör Eon v4 anlända nästa år (respektive version har givits ut 1996, 2000 och 2004).

Jag ser inte Saga som konkurrent till varesig Eon eller DDT. Dels är formatet ett psykolgiskt särdrag - att det fysiskt ser annorlunda ut är en viktig del. Sedan är det en annan känsla när man bläddrar i boken - mycket kommer från Tomas säregna teckningsstil, som bryter mycket mot det tunga i DDT och de många MiG-bilderna i Eon 3.

Det som hade varit intressant är att se vad som skulle ha skett i ett experiment med snarlika produktioner mellan Västmark och Saga, då det är de två spelen jag upplever när jag läser dem ligger stämningsmässigt närmast varandra.

Necross

Swashbuckler
Fuck både 17-1800-tal och skinnrockar säger jag. Jag skulle gilla ett spel där "Låt den rätte komma in" möter Kult-skräck. Men det skulle väl inte de köpstarka kidsen.

solvebring

Superhero
De köpstarka kidsen är alltid allt för kräsna...
Jag förstår precis vad du menar, men de gamla dagarna med känsla verkar de inte förstå sig på. Idag spelar alla "kidsen" Eon eller DoD6 ungefär - visst inget fel med det, men jag tror att de där spelen som handlar så mycket om känsla och ...hm... intrig och djupare sinnestämning är ur leken för att av de yngsta generationerna.

Sure, jag själv är en typisk fantasylirare som älskar mina gamla DoD-boxar, men samtidigt hungrar jag efter mer djup, och har nu faktiskt fått en finfin idé tack vare Ackerfors artikel i senaste Fenix.
Det är väl det som saknas idag hungern efter bredd. De köper ett "grottlymmel-döda monsterspel" så är de nöjda sedan. :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
De köpstarka kidsen är alltid allt för kräsna...
Fast man ska inte glömma att en av styrkorna med Vampire var att nisch om sig lite jämfört med andra samtida spel och hårt gå mot gothare och Anne Rice-fans som var väldigt i ropet då...

Så ska du göra samma manöver idag i Sverige, så kan det vara vits att kolla in marknade och sen skriva mot en delvis ny målgrupp. Om du vill nå kidsen kanske ett metalspel skulle vara bättre idag, så istället för gothangstiga vamyprer så rollspelet "kedjor och satan" och män på motorcyckel som gör uppror mot samhället och lever på utkanten av samhälle lyssnande på finska hårdrocksmonster...

Själv är jag dock för gammal för att hitta rätt i målgruppen, så mitt projet får bli; "Dansbandsrollspelet Lagom" för oss över trettio, nu på GothCon med scenariot "Tom Jones i Globen - tjugo årjubileumet av tjuren från Wales"

-Gunnar (kände sig plötsligt gammal)

Genesis

Ni dés ni maître
Det är väl det som saknas idag hungern efter bredd. De köper ett "grottlymmel-döda monsterspel" så är de nöjda sedan.
Tja, det var vad jag köpte när jag var ett köptarkt kid (haha). Och de allra flesta med mig, misstänker jag. Grottlymmel-döda monsterspelen har nog lockat många gånger fler spelare till hobbyn än alla andra kategorier tillsammans, tror du inte det? Jamenar, på den tiden många av oss här på forumet började spela rollspel så fanns det väl inget annat (och kom inte och påstå att gamla DoD är nå't annat än ett grottlymmel-döda monsterspel)?

Jag skulle vilja påstå att hungern efter bredd är mycket större idag än för tio år sedan, när jag var ny inom rollspel. Och tidigare än så (80-talet) var den väl närmast icke-existerande?

solvebring

Superhero
hehehe... Det rollspelet skulle passa mig perfekt, det du talade om detta metalspel. :gremsmile:

Nå, jo du har rätt. Man måste hela tiden följa målgruppen, men då blir ju problemet, varför skriva ett rollspel man själv inte tycker är kul?

Nå, det där med metal är kul, dock har jag börjat skriva på ett helt annat spel redan som kommer att bli lite skräck/psyk. :gremlaugh:

Johan K

Gammal & dryg
Well, visst hade det vait trevligt med nått svenskt vampyrspel..
Dock så tror jag jag håller mig till det befintliga WoD & Requiem. Tror att man alltdi kommer att gämföra andra vampyrspel med detta.

solvebring

Superhero
Tja, det var vad jag köpte när jag var ett köptarkt kid (haha). Och de allra flesta med mig, misstänker jag. Grottlymmel-döda monsterspelen har nog lockat många gånger fler spelare till hobbyn än alla andra kategorier tillsammans, tror du inte det? Jamenar, på den tiden många av oss här på forumet började spela rollspel så fanns det väl inget annat (och kom inte och påstå att gamla DoD är nå't annat än ett grottlymmel-döda monsterspel)?
WORD WORD WORD!

Precis... jag säger inte emot det. Jag själv är ju, som jag säger, en riktigt fantasy-döda-mönster-kille och har älskat det sedan jag spelade rollspel första gången.

Det jag syftade på är väl att dagens kids har nog svårare för att finna annat än vad t.ex. du själv hade ju mer du kom upp i åren. De flesta här är äldre än mig och har breddat sig väldigt, dock märker jag t.ex. på Riotminds forum då jag tittar på smågrabbarna att tidiga 80-talet verkar göra entré igen - inte rollspelarantalet, aldrig, 80-talets guldålder kommer aldrig tillbaka, men spelintresset. De kör sitt dungeon-game och det med jämt, det verkar liksom inte finnas intresse av de mer djupa spelen hos dagens kids. Kanske har jag fel, men det är liksom så jag uppfattat det iaf.
Varenda grabb verkar ju köra Eon, DoDT/DoD6 and nothing else?

Leon

Leo carcion
He he, jag har funderat på om man inte skulle skriva ett rebell-hiphop/cyberpunkspel

Fast det borde man snarare göra i frankrike

Arfert

Facit
du menar ett rollspel i stil med GTA, men i en fiktiv fransk förortsmiljö i en nära framtid?

Honken

Hero
Själv tycker jag nog att det finns tillräckligt med Vampyrspel. Använd det engelska...

/Honken

Sodivra

Champion
Nu har jag läst "Låt den rätta komma in". Det är en fräsch och väldigt svensk vampyrhistoria. På många sätt så saknar den elementen av en rollspelshistoria: Det finns ingen direkt äventyrargrupp, och inte heller något direkt äventyr. Boken handlar om att överleva och ett möte mellan människa och vampyr.

Därför skulle inte "Låt den rätta komma in" fungera så väl som förlaga till ett traditionellt rollspel, men däremot påminner det en del om "My life with Master". Man skulle kunna använda systemet lätt moddat, med sprida vampyr-rollpersonerna spridda över Sverige, och deras vampyrhjärtan som Mästare. Eller så skulle man kunna ta rollperson/SLP-fördelningen från Polaris.

Epilogerna från My life with Master fungerar finfint för att avgöra om vampyrerna dukar under för sitt andra jag, begår självmord eller finner mänskligheten, och detta är vad historien skulle handla om, snarare än äventyr eller uppdrag. Skulle kunna bli riktigt lyckat faktiskt, om man gillar My life with Master och/eller Polaris.