Re: Följdfråga om kommande moduler?
Ja, det skulle vara härligt att skriva och kul att läsa.
[...]de som saknas är egentligen vapen som snarare är kosmetiska varianter på det som redan finns med, och lite "orientaliska" vapen (en kroksabel fungerar egentligen regelmässigt som ett vanligt svärd).
Exakt. Men man kan ha 3 eller 4 varianter på Huggsvärd men regeltekniskt är de exakt det samma. På samma sätt kan det vara för spjut och kortsvärd.
Däremot gillar jag tanken på något omodernt som en culturegaming-världsbok, där man går djupare in i varje land, med kultur, kläder, arkitektur, mat osv... men samtidigt ska det vara med ordentligt med krokar för äventyr.
Ja, istället för att slita med att skriva 120 sidor världsmodul om varje land kanske det räcker med 20-30 sidor för en region (slå samman 3-4 länder som härstammar från samma kultur och delar stora delar av sin historia).
Varför har de tunikor i grått och grönt i Talmont och blodröda hjortskinnsskjortlar i i Marksland? Varför används bredbladiga huggspjut endast av stäppnomaderna i öster och av den albiska kungens livvakter, vad har dom gemensamt? Långbågen är ett effektivt avståndsvapen men används inte i de södra rikena, varför?
När jag skapar en karaktär, oavsett rollspel, så tittar jag på dessa saker. Det finns förhoppningsvis en anledning till varför författaren har skrivit det han eller hon har skrivit. Ska jag vara en krigare från södern så ska jag inte ha en långbåge, även om det är den bästa bågen rent regeltekniskt. (Sedan finns alltid den där grejen med att jag är den enda sydländska krigaren som lärt sig hatera en långbåge av en tempelriddare från Albion, go Arn, go Arn!)
Jag gillar culture-gaming och jag tycker att det skulle användas mer (iallafall i mina spelgrupper). Men det handlar om att alla läser på och det kanske är lyx.
Men en culture-gaming-bok till Saga tror jag på. Varje region får 10-30 sidor, mycket bilder, kort och givande text (inga långa onödiga texter) och massa krokar för schyssta äventyr. Dessutom 10 sidor på slutet med typiska SLP:s för de olika områdena, lätta att använda!