Nekromanti Är det ok att spela Kult i Kina?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lupus Maximus;n152518 said:
Eftersom alla religioner i Kult är en lögn, så lär det inte spela så stor roll vilken verklig kultur man åtgår ifrån.
Nja.
Det må vara så att alla religioner är lögn, men vissa religioner ligger ändå närmare sanningen än andra. T.ex. judendom:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sefirot

Det går säkerligen att hitta "motsvarande" saker inom kinesisk kultur/mytologi, t.ex. med Yin/Yang, I Ching o.s.v. Men det blir helt nya namn/uppdelningar som inte liknar original-kult alls.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
anth;n152523 said:
Nja.
Det må vara så att alla religioner är lögn, men vissa religioner ligger ändå närmare sanningen än andra. T.ex. judendom:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sefirot

Det går säkerligen att hitta "motsvarande" saker inom kinesisk kultur/mytologi, t.ex. med Yin/Yang, I Ching o.s.v. Men det blir helt nya namn/uppdelningar som inte liknar original-kult alls.
Hm... jag hade inte någon av expansionerna, utan bara grundboxen för första utgåvan. Jag ser din tolkning, men det känns som om man inte jobbar med tillräckligt många lager av lögn om man inte kan få in andra religioner i Kult. De som bryter igenom första slöjan ser saker som visar att de trodde var lögn, men fortfarande saker som passar deras mytologi. Så länge man inte har för avsikt att låta rollpersonerna nå uppvaknandet så är det lätt att bara gå på "allt stämmer, för allt är en lögn även bortom slöjan." :grin:

Själv sitter jag och funderar på hur jag skall mecka om Demon: The Fallen så jag blir nöjd med hur icke-Abrahamitiska kulturer hanteras, då settingen är hårdare knuten till den skapelsemytologin. Jag ser det dock inte som ett etiskt problem i hantering av kulturer, bara att jag tycker den är lite tråkig och vill mecka om den. :rolleyes:
 
Top