Nekromanti Är det okej att sno regler?

LukeFagwalker

Veteran
Jag och min gode vän håller på att konstruera ett rollspel. reglerna för färdigheter och karaktärskapande har vi i princip kopierat från Swashbucklerreglerna. sen har vi ju självklart hittat på egna regler också men är det ok att göra så eller finns det nån oskriven/skriven regel som säger att "DU SKOLA ICKE KOPIERA ANDRAS REGLER I DINA SKAPELSER"

dock har vi skrivit ett tack till skaparna av Swashbuckler i inledningen

vad tycker ni?
Vad tycker de som gjort Swashbuckler om de ser detta inlägg??

LukeFagwalker

Veteran
Re: Amatörer lånar, proffs snor. [NT]

det har jag faktiskt hört förr. fast då gällde det musik.

guess you think it´s okay then

Nancyboy

Veteran
Jag tycker att det är helt okej att sno regler om man tycker att dom är bra och passar det rollspel man själv håller på att göra.

En fördel med att ta befintliga regler och anpassa dem efter sitt eget spel är ju att man kan ägna mer tid åt annat i spelet, som t.ex. ingående beskrivningar av städer och dyl.

Om folk gillar reglerna och dom passar spelet tycker jag att det är tillåtet.
De som gjort Swashbuckler borde bara bli glada eftersom det visar att dom lyckats med sina regler.

/Willi

Frixeray

Swordsman
Rent juridiskt skulle det bli svårt att sätta dit dig om du snott reglerna från ett annat spel, iallafall så länge som du "skrivit med egna ord" som det heter i skolan, dvs. skrivit om allt men bara behållit grundidén då själva teorin och principen bakom ett regelsystem aldrig kan skyddas. Kopiera rakt ur regelboken är däremot inget bra...

Däremot skulle det ju kunna ses som lite fult och oproffesionellt att rippa någons regler hursomhelst. Men så länge som du bara gör det på en hobbybasis skulle det nog bara, som tidigare sagts, ses som en uppskattning av reglerna. Ett tips är att ge cred till ursprungsskaparna, sådant uppskattas alltid!

Hjalle

Swashbuckler
Finns det några kända regelsystem som det verkligen är Copyright på då? Jag menar, det lär juh knappast vara okej att sno Neogames Ob-system bara sådär, får man det över huvud taget?

För varför skulle annars T10-systemet vara lanserat som ett gratissystem?

Såhär i rollspelsmakartagen så är det bra att veta, även om alla mina regler hittils är unika.

Krille

Super Moderator
Vad du får sno

"Finns det några kända regelsystem som det verkligen är Copyright på då? Jag menar, det lär juh knappast vara okej att sno Neogames Ob-system bara sådär, får man det över huvud taget?"

Du får sno systemet. Du får bara inte sno texten som beskriver det. Det får du skriva själv.

Och det är därför som T10-systemet ligger ute som ett gratissystem: en hel del är så lata att de inte vill skriva själv. Varsågoda: där har ni ett helt färdigskrivet system som du får norpa.

Jambu

Swordsman
Re: Amatörer lånar, proffs snor.

Wow... Det där var verkligen det bästa citatet idag och det bästa den här månaden i rollspelsväg... Det är för övrigt följt av "ociterbar" (i dagens topp alltså) som i Emil "ociterbar" Kåks.

peterb

Swordsman
Frågan har manglats flera gånger här på forumet, så många gånger att undertecknad slängde ihop en FAQ om ämnet...

LukeFagwalker

Veteran
Ett tips är att ge cred till ursprungsskaparna, sådant uppskattas alltid!

Jag har allt med ett stort blodigt (det är ett splatterspel) tack tll Oskar Och Niclas de har gjort ett görbra spelsystem (om inte de också har snott det förstås)

egna ord har jag också i beskrivningarna, dock använder jag samma ord på själva Egenskaperna och Färdigheterna. Fast det vore la skumt om man inte fick kalla Hoppa för Hoppa

Feliath

Swashbuckler
Jag menar, det lär juh knappast vara okej att sno Neogames Ob-system bara sådär, får man det över huvud taget?
Eheh. Eheheheheh.
Alltså, om det inte vore okej att sno Ob-systemet skulle det inte finnas med i några Neogamesprodukter, put it that way.

Som redan konstaterats en massa kan man alltså bara copyrighta text, inte matematiska operationer. Och tur är väl det, jävlarimig.

/Feliath — annars skulle jag förvisso copyrighta additionen och bli svinigt rik på royalties

Hjalle

Swashbuckler
"Alltså, om det inte vore okej att sno Ob-systemet skulle det inte finnas med i några Neogamesprodukter, put it that way."

Jo, för det är Neogames Ob-system och Neogames produkter. Eller äh.

Tack för svaren båda två! :gremsmile:

-Hjalle, bättre sent än ännu senare.