Hur viktigt är det att ett spels premiss är originell? Finns det andra faktorer som väger tyngre, som bra layout, prosa, bilder eller något annat?
För ofta tar man livet av idéer i ett tidigt stadie eftersom de känns för lika andra spel. Men jag tänker att det ofta är onödigt att tänka så.
Även om spelets premiss inte är unik så kommer spelet att vara det, det kommer dvs inte vara exakt samma spel som något annat.
Att premissen är originell tror jag inte är viktigt alls, utan slutprodukten är det viktiga. Det är förstås svårare att stå ut som ett standardfantasyrollspel bland de andra än att stå ut som ett space operarollspel då det finns färre av dem.
I en affär eller för all del i en onlinebutik med säg en bunt bilder på olika spels omslag är det kanske viktigaste att man drar uppmärksamhet till sig via bild, grafik och namn för att fånga en intresserad. För att folk som skaffar spelet kan det vara bra att utmärka sig genom bra bilder, bra layout, bra förklaringar, fungerande regler. Inför en lansering kanske det viktigaste är att man får ut information om att man är på gång så att man bygger upp en fanskara som vill ha produkten direkt vid släpp så man istället fokuserar på god kommunikation, och en ström av uppdateringar, och att hålla tiden.
Om man har en bra vinkling på sitt spel kan man säkert vinna många som saknat det som gör ens spel unikt och det måste som sagt var inte vara premissen.
Om man tar fantasyrollspel eftersom det är största marknaden. Tänk om man tar en rejäl runda runt diskussionsforum och kollar vad folk klagar på i de existerande spelen, och man kanske redan har en massa idéer om det. Bara att fylla vissa luckor utan att släppa resten så blir spelet unikt utan att vara originellt.
Ur det unika kan man iofs få en ny premiss. Det har diskuterats hur psykiskt illa vanliga människor mår i en AD&D-värld på grund av alla dessa överlägsna och många hot som finns. Om man fokuserar på det så har man kanske skapat ångeststandarfantasy istället för standarfantasy fast idén bara var att tänka genom situationen och försöka dra logiska utkomster av det.
Sen kan ju diskussionen alltid gå in på, varför man gör ett spel. För att man gillar att designa ett spel? Jamen, då är det bara köra. För att man vill ersätta andra spel i genren med sitt egna? Då kommer det krävas en jäkla ansträngning, tid och pengar.