Nekromanti Är detta för komplicerat?

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag brukar skriva enkla spel. Ju enklare desto bättre enligt mig. Jag har dock märkt att komplexitet lockar vissa spelare. Nu har jag plockat upp ett gammalt projekt som jag släppte för att jag tyckte att det blev för komplicerat. Hursomhelst, nu vill jag veta om ni tycker att det är för komplicerat?

För att skapa en rollperson väljer man först ut en miniatyrfigur som ska stå modell för rollpersonen.

När man valt sin miniatyr ska man gå igenom en lista på attribut, och anteckna alla egenskaper/bonusar på ett kladdpapper som miniatyren uppvisar.

Attributlista

Man börjar med att anteckna alla attribut som gäller för huvudet, höger hand, vänster hand, kroppen och fötterna. Därefter tittar man en gång till efter symboler och eventuella husdjur.

Om en egenskap förekommer flera gånger väljer man den högsta bonusen och lägger där till 1. De andra instanserna stryks.

När listan på egenskaper är färdig ska fem av egenskaperna väljas ut. Välj de med högst bonus eller de egenskaper du värdesätter mest. Resterande egenskaper stryks. Om du har färre än fem egenskaper går du igenom listan igen och kompletterar tills du har fem.

Exempel:
Min figur ser ut så här:


Jag listar:
Karisma +2 (uppsatt långt hår) [Stryker denna för att jag inte tycker det passar min rollperson]
Uppmärksamhet +2 (höger öra synligt) [Adderar 1 till denna instans och stryker dubletten]
Uppmärksamhet +1 (vänster öra synligt)
Kunskap +1 (skägg) [Stryker denna för att jag bara får ha fem]
Skytte +2 (pistol i höger hand)
Styrka +1 (svärd i vänster hand)
Tålighet +1 (lätt rustning)
Ledarskap +1 (höga stövlar)

Häpp! Nu är stommen i min rollfigur färdig. Lite regelpyssel, fylla i rollformuläret samt bakgrund och personlighet kvarstår.

Jag tycker själv att det är lite roligt att koda av miniatyrer och har lärt mig hur man snabbt gör det. Egentligen avskyr jag onödigt regeljoxande men finner detta synande inte så lite tillfredsställande. -Input, tack!
 

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Ascoolt system. Jag ska testa, så att du ser hur jag tolkar dina riktlinjer.

HUVUD
Viljestyrka +1 (flint)
Uppmärksamhet +2 (höger/vänster öra synligt)
Tålighet +1 (Hjälm)
Bestialitet +2 (huggtänder)

HÖGERHAND
Närstrid +3 (mellanstort vapen)

VÄNSTERHAND
Närstrid +1 (knuten näve)

KROPPEN
Instinkt +1 (byte/trofé)

PÅ FÖTTERNA
Ingen förmåga (bepansrade fötter)

SYMBOLER
Bestialitet +1 (skallar)

Totalt
Närstrid +4
Bestialitet +3
Uppmärksamhet +2
Viljestyrka +1
Tålighet +1
Instinkt +1 (passar inte)

Tycker ni att det passar? Något jag glömt?

/Han som alltid velat se honom som rollperson
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Fränt!

Du skulle kunna räkna med Stor (tar upp två rutor) Styrka +2.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Odjur ska det ju stå :gremwink:




hjälm tålighet +1
lagerblad status +2
stort skjutvapen skytte +3
tung rustning tålighet +3
stor ryggsäck styrka +1
litet skjutvapen i bälte skytte +1
symboler: vingar snabbhet +1
---
Tålighet +4
Skytte +4
Status +2
Styrka +1
Snabbhet +1 (I 40k symboliserar nog vingar Ledarskap?)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Heh, i ibland får man se saker som man gillar som faen utan att ha en aning om hur man skall använda det. Detta är ett sådant tillfälle. Gillar't.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
437
Location
Jönköping
Jag testar.
Huvud:
Höger öra UPPMÄRKSAMHET +1
Vänster öra UPPMÄRKSAMHET +1
Kortklippt LEDARSKAP +1
Hjälm TÅLIGHET +1

Höger hand:
Tom hand SNÄRJA +2
Tecknande (pekandes) STATUS +2

Vänster hand:
Litet skjutvapen SKYTTE +1

Kroppen:
Kläder SNABBHET +2
Väska RIKEDOM +2
Avståndsvapen SKYTTE +1
Stövlar PARERA +1

Sammanräkning:
Uppmärksamhet +2
Ledarskap +1
Tålighet +1
Snärja +2
Status +2
Skytte +2
Snabbhet +2
Rikedom +2
Parera +1

Coolt! Det funkar och är inte alls komplicerat. Det här var ju riktigt roligt.
 
Top