Nekromanti Är du en bra spelledare?

Marcus J

Hero
Jag är väl som mest en OK spelledare. Jag är alldeles för dålig på att komma på nan och alldeled för lat för att ens spalta upp en namnlista, då kan ni ju tänka er hur mycket tid jag lägger på andra förberedelser. Jag suger big time för att jag har köpt ett spel (L5R), fått alla i spelgänget att göra karaktärer och allmänt fått dem uppspelta om spelet, utan att ha en ända aningn om vad jag ska spelleda med dem, jag har inte den minsta äventyrsidé och det börjar raskt likna ett writers block (vad det nu heter på svenska).

Jag suger för att jag aldrig kan holla intresset uppe för mina egna kampanjer en längre tid, efter ett tag så tappar jag helt intresset för att fortsätta spelleda kampanjen. Detta inträffar oftast när jag kört alla idéer jag hade innan jag satte upp kampanjen.

/Marcus

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jag fick pris för det på senaste GothCon i alla fall, så någon form av skicklighet måste jag ha. Annars ser jag nog att jag är bra på att improvisera, ganska dålig på att bygga upp spännande intriger, utmärkt på att hitta på och gestalta SLP och väldigt bra på att intuitivt känna av stämningen i en grupp spelare och improvisera därefter. Mitt största proble mär att den kampanj jag gärna vill ska bli en stor historia snarare blir tusen små, vilka ofta saknar samband med varandra. Och så är jag ganska lat med förberedelser och så också, samt att jag har svårt att anpassa mig till skrivna spelvärldar och regler och aldrig blir klar med mina egna.

Ulfgeir

Swashbuckler
Nope. Ingen bra spelledare - är åtminstone inte helt nöjd med hur jag var när jag var spelledare senast, vilket kan ha varit förra milleniet...

I det här fallet är det det att jag inte hade varit spelledare tillräckligt mycket för att få rutin på det. Visst har man varit spelare i 20 år så kan man ju nyttja en hel del erfarenheter från den sidan, men det är ändå inte riktigt samma sak.

Sedan så är/var jag lite för lat för att föra ordentliga anteckningar. Framför allt om man vill ha en kontinuitet i spelet.

/Ulfgeir

Rickard

Urverk speldesign
Jag är definitivt slöare än förr

"...samt att jag har det där problemet som jag tror att Han var först med att beskriva på forumet; att jag gestaltar min rollperson såsom en spelledare gestaltar spelledarpersoner."
Jag känner inte igen det. Jag har bara försökt definiera på vilket sätt du utmejslar miljöer som spelledare... samt beskrivit dig som en tandlös hallick som kör skoter; men det är allt.

För att svara på orginaltråden. Jag vet inte om jag är bra, för jag är så jäkla självkritisk. Det är alltid något som jag tycker mig sakna på spelmötet. Är det inte att jag inte särskiljer spelledarpersonerna ordentligt, så är det att jag skämtar för mycket. Ibland glömmer jag att förklara saker (beskrivningar/regler) som för mig är självklara, eller förklarar de på ett väldigt lustigt sätt.

I regel så skiter jag i att förbereda mig och bara kör på improvisation utifrån saker som jag kom på medan jag dammsög innan spelmötet, vilket kan göra att jag ibland har pauser i spelandet där jag försöker komma på något. Är spelarna smarta och initiativrika så flyter det på bättre, har jag märkt. I mångt och mycket så drar spelarna mycket av lasset. De får hitta på hur de fördes samman, de får diskutera hur den nya rollpersonen ska komma in i gruppen, de får hitta på namnlistor och de får till och med beskriva miljön, för det orkar fan inte jag. :gremlaugh:

Kontentan är: ingen spelledare är fullständig. Jag tycker jag är grym på vissa saker men jag klarar aldrig att göra dem samtidigt. Något jag tycker att jag har blivit ruskigt mycket bättre på är att samtala med spelarna för att få feedback. Antar att det ligger i att de har en stor del i skapelseprocessen redan från början.

/Han som är ringrostig, men det tar sig

Rising

Vila i frid
Re: Jag är definitivt slöare än förr

Jag känner inte igen det. Jag har bara försökt definiera på vilket sätt du utmejslar miljöer som spelledare...
Det som skrevs, det skrevs inte om mig; utan vem det nu var som skrev det, han skrev det om sig själv. Men okej, det kanske inte var du; och jag vet inte hur jag ska söka efter det. Fritt fram för vem det nu än var att ta credit för det, med andra ord.

Boboliwsy

Warrior
Ja, jag är nog en ganska okej spelledare skulle jag tro, åtminstone med folk jag känner, generellt sett är jag lite stel och blyg bland okända människor.

Mitt största spelledarproblem just nu är nog faktiskt att jag har för mycket fantasi, för mycket idéer, och alldeles för svårt att avgränsa äventyr och kampanjer. Har spellett en Eon-kampanj i över 2 år nu (med vissa längre avbrott, och ganska sporadiskt spelande) och jag har inte ens klart för mig hur kampanjen ska sluta än, och det finns ingen klar handling genom hela kampanjen (annat än att rollpersonerna i stort sett är de samma).

Ett annat problem är att jag nog kan vara lite för snäll ibland, vill inte att rollpersonerna ska dö för då försvinner mycket av den story jag har i kampanjen. Förhoppningsvis lyser inte min snällhet igenom allt för mycket, men jag ska nog ta mig ett snack med spelarna nästa gång om den frågan. Inget kul om dom känner att dom är odödliga...

Annars är jag nog rätt okej på det mesta. Förberedelser har jag inga större problem med, och jag har system för att föra anteckningar om vad som händer under spelmötena. Mängden anteckningar jag har brukar hamna på en ganska lagom nivå, visst, ibland får jag sitta några sekunder för att hitta rätt papper, och ibland önskar jag att jag hade tagit mig tid att skriva ner några fler saker, men oftast är det lagom.
Improvisation är oftast inga problem heller.
SLP-tolkningar är väl kanske sådär, kan ibland känna att jag är lite dålig och saknar variation, men det är inget jag fått några klagomål om. Beskrivningar brukar jag också få till ganska bra, kan väl få lite frågor från förvirrade spelare ibland, och ibland blir beskrivningarna lite platta, men över lag är jag nöjd även här.

Som sagt, jag är nog en ganska okej spelledare, inte världsbäst, men inte sugig heller.

//Boboliwsy - dags att fortsätta flyttpacka kanske...

MrG

Swashbuckler
Jag tror det, men det finns nog några här jag spellett som kan berätta om jag är det eller inte...

Jag brukar få komplimanger för kvicktänkthet, många olika figurer (slps), miljöbeskrivningar, improvisationsförmåga och att jag (citat från en vän) "är bra på att go with the flow".

Men jag kan också bli bättre, därför tränar jag impromässigt, arbetar just nu mycket med tempo, handout skulle jag kunna bli mycket bättre på...

antieck

Veteran
Jag känner mig skitdålig, har hur många idéer som hellst drar igång dem, på nått vis lyckas de alltid ta för stora proportioner redan i andra-tredje äventyret, va tvungen å skrota kampanjen efter fjärde mötet, jag har en bra historia i huvet men på nått vis faller jag för mina egna impulser och låter saker hända som vänder allt eller gör att saker ja tänkt skulle hände typ 5 möten senare händer och då saknas flera pusselbitar för spelarna. Dessutom tröttnar jag för fort, vi spelar sällan ca 1 gång i månaden och mellan spelmötena hinner jag tröttna och vilja starta nått nytt till annat spel.

Känner mig dålig på miljöbeskrivningar och hur jag spelar mina slps men har lite dåliga referenser, har bara blivit spelledd av en annan och det va 6 år sen så ja kan inte rikigt jämnföra mig med honom.

Men mina spelare tycker de är kul och nu verkar det som det är dags för nytt spelmöte snart igen

Sanjuro

Warrior
Alltså, jag tycker inte att jag är helt hopplös som spelledare, men med tanke på alla i den här tråden som säger att de suger så känns det lite väl förmätet att gå ut och säga att jag är bra (="bättre än alla andra"). Jantelagen som spökar.

Det roligaste beviset på att... tja, att det har klaffat under en spelkväll helt enkelt, det var efter en Call of Cthulhu-session. Vi hade spelat Delta Green, närmare bestämt del 1 i Future/Perfect-kampanjen som Dennis Detwiller håller på att publicera elektroniskt just nu. Dagen efter så snackade jag med en av spelarna (en mycket god vän) och han påpekade att han hade drömt mardrömmar om spelscenariot under natten. Det hade jag aldrig varit med om förut, jag tog det som ett tecken på att vi gör något rätt runt bordet i alla fall.

Ja, jag vet inte. Just CoC passar mig som hand i handske, jag fullkomligt älskar pysslet med handouts (jag gör många, kanske så många som 10 st i genomsnitt per session, även om många av dem bara är bilder på spelledarpersoner och omgivningar). Jag är förmodligen mycket bättre som spelledare än som spelare, något som jag säkert har gemensamt med många här på forumet.

AEGIS PRIME

Swordsman
Mmm. Bra fråga.. Inom min spelgrupp är vi två aktiva spelledare, det finns fler men det kan knappast räknas (1 session varannat år kanske :gremgrin:)
Jag och Olof (Zaregh) som är vi som spelleder har helt olika stil.
Min stil är att jag läser igenom enormt mycket material innan. skriver stolpar, några få handouts om det måste. Jag inproviserar hela tiden utifrån de ramar jag har gjort sedan innan. Mina spelare är nöjda då de ofta hävdar att de känner att de kan göra precis vad de vill, det finns inga restriktioner. De känner ofta att precis vad som helst kan hända, det finns inga säkra kort. Dock så kräver den här "stilen" att man som SL är på G och sugen. Det är det som är grejen. Jag känner för vissa spel ibland, just nu är det Khelataar och Vampire men det kan ändras, vilket det gör till mina spelars frustration. En stor EON kampanj med Rolemaster regler lades ner då min "känsla" för det hela försvann, det var andra faktorer oxå men det var egentiligen huvudanledningen.
Olof, som inte kommer skriva ett inlägg här, har en helt annan stil. Han skiver långa äventyr och allt är planerat i stor detalj. Det han skriver kan man nästan lägga ut som ett färdigt äventyr. Han är otroligt ambitös men långsam. Hans kartor är enorma, detaljerade. SLP beskrivningar på fleratalet sidor och även sidoSLPs är noga beskrivna. Jag försöker bli lika noggrann men det är inte lätt, finns mycket i mitt liv som drar mig från datorn/anteckningsblocket när jag skall skriva. Dock så har jag sjukt mycket ideer. Min ide med Vampire-kampanjen kommer bli helt suverän och mina spelare kommer att bli chockade. Tyvärr kan jag inte skriva om den här ännu då jag vet att det finns många snokande ögon.....

Hoppas att det klargjorde lite hur jag är som SL.
Sammanfattning: Improvisatör ut i fingerspetsarna utifrån fastlagda ramar dock en "känsloSL" och dålig på detaljerna.

Ps. Glömde skriva att jag efter varje session skriver en rapport, oftast ganska lång och detaljerad, så till min Khelataar kampanj som har pågått sedan 1994 med vissa uppehåll har rätt många sådana rapporter.. Ds

Jonas Ferry

Swordsman
Spelrapporter

Glömde skriva att jag efter varje session skriver en rapport, oftast ganska lång och detaljerad, så till min Khelataar kampanj som har pågått sedan 1994 med vissa uppehåll har rätt många sådana rapporter..
Varför inte börja posta dem till spelrapportforumet här på Rollspel.nu? Då kan du få kommentarer och idéer från folk. Khelataar är ju faktiskt skittufft.

Jambu

Swordsman
Bra spelledare? Jag är den bästa spelledaren!

Skulle någon av er vandra in på ett av mina spelmöten så skulle ni bli bländade av den fantastiska beskrivandeförmågan och de otroligt realistiska (jag vet att det är dubbelmotsägande –jag är bäst) spelledarpersonerna som dryper från min tunga! Av samma anledning bär numera mina spelare solglasögon! Jag skapar en miljö som är helt perfekt för spelarna att simma runt i och äventyra exakt som de vill, och samtidigt formas varje gång en berättelse som utan tvekan skulle få nobelpris i litteratur (och förmodligen fysik, och kanske medicin också) om jag bara fick för mig att skriva ner dem!

/Jakob, och moralen är:
Sluta nedvärdera er själva för fan! Ni äger definitivt inte mindre än mig!

MrG

Swashbuckler
En fundering till ni som känner er dåliga som sl:s. Gör ni något åt det?

Jag vet att jag var sämre förr, men övning och eftertanke har gett resultat, även om jag har en bunt tankar kvar jag vill öva på... Konkret, skulle en sl-workshop på ett konvent kunna vara intressant?

Feuflux

omjonasson.se
Självransakansdags! Jag suger som spelledare! Gör du?

Det beror på vad som ska spelas skulle jag tro. När vi var unga och spelade DoD4 så tyckte kusinerna att jag var asbra och kom på tuffa äventyr. Frågan är bara hur kritiska folk i mellanstadie/högstadieålder är. :gremsmile: Jag passar bra i fantasy när jag SL:ar. Antar att det beror på att slänger man in ett fett slott på en ovettig plats så köper spelarna det (åtministone om det är bra fantasy (dvs lagom urflippad klichéfantasy)) men om man gör detsamma i ett nutida spel så känns det bara konstigt. Vad säger egentligen lantmätarna/stadskontoret/googlemap om det här? Jag behöver alltså miljöfrihet för att trivas. Annars är miljöbeskrivningar det jag är sämst på, vilket i bästa fall inte gör nåt (spelarna tror att huset är grönmålat fast det egentligen är blått) och i sämsta fall ställer till det ("vi klättrar över muren", "umm, det finns inget mur där", "men du sa ju...").

Sen är jag nog ingen hejare på SLP-gestaltning heller, men se nedan.

Mitt huvudproblem är förstås att jag inte SL:ar aktivt. Gjorde jag bara det skulle jag öva upp mig att bli klart bättre på inte särskilt mycket tid alls. Har inte varit verkligt regelbunden SL sedan 7:e klass...

Marcus J

Hero
Mina egna problem med spelledningen har ju som jag sade mer att göra med ork än något annat, så en spelledarwokshop hade inte hjälpt mig med det.

Dock så finns det ju alltid utrymme för förbättring även om man inte kommer åt de mest skrymmande bristerna, jag har haft vissa perioder då jag gick igenom väldigt mycket spelledartips på Internet (Detta sammanföll som en händelse med den tid då jag spelledde som mest sällan enda sedan jag började rollspela) och det var intressant.

Så kortversionen blir: Ja, jag hade gärna åkt på något sådant på konvent.

/Marcus hoppas att han stavade lite bättre denna gång.

DesertRain

Hero
Jag tycke själv att jag är en bra spelledare, och alla i spelgruppen tycker att jag är den bästa. Jag brukar klara mig med korta och precisa anteckingar. Nästan allt håller jag i huvudet och jag improviserar hen hel del beroende på vad rollpesonerna tar sig till. Själv tycker jag att det funkar och har provat med en massa anteckingar men rollpersonerna gör ju inte alltid som man antingen vill eller har förutsatt, så jag lutar åt mer improviserande och mindre nerskrivande.
/Purgatory, fire and flames

antieck

Veteran
Personligen tror jag att jag tvivlar på mitt sl:ande för att jag har ganska liten erfarenhet av hur andra spelledare gör. Vilket betyder att man inte har så mycke referenser.

En spelledar workshop skulle jag tycka va intressant och skulle kunna tänka mig att åka på konvent för den sakens skull.

neowyn

Swordsman
Svår fråga

Jag tror att jag är ganska bra men det är mycket som skulle kunna bli bättre.Då mitt rollspelande består av ca 99% hängande här och skrivande så är jag alltid mycket väl förbered, det som saknas är improvisationen och framför allt träningen!
Det viktigaste tror jag att jag lyckas uppnå, spelarna verkar ha kul och jag har kul. Jag kartlade en gång vad spelarna i min grupp ville se mer av resp se mindre av och det var lärorikt men inte så överaskande. Det svåra är att leva upp till det man fått veta.

MrG

Swashbuckler
Personligen tror jag att jag tvivlar på mitt sl:ande för att jag har ganska liten erfarenhet av hur andra spelledare gör. Vilket betyder att man inte har så mycke referenser.

En spelledar workshop skulle jag tycka va intressant och skulle kunna tänka mig att åka på konvent för den sakens skull.
Om du vill få refernser på ditt spelledande och se hur andra gör är ju konvent "da shit", så klart du ska åka på konvent! Workshopen ska jag grunna på, hinner inte snickra ihop ett koncept innan gothcons anmälningstopp (och har nog med saker som jag vill leka med där), men kanske till LinCon, eller så sparkar jag på andra som har haft samma tanke, på tok för länge sedan vi hade något sånt...