joachim said:
"Så du menar att de flesta spelvärldar ska förmedla känslan "herrejävlar vilket dåligt och krångligt regelsystem det här är"? För det är den enda känsla jag får av de flesta regelsystem".
Förklara gärna närmare, ärligt talat så förstår jag ingenting av ovanstående kommentar.
Sammanfattningsvis: Nästan alla köperegler upplever jag som så dåliga, krångliga och komplexa att det inte finns en chans att jag skulle orka spelleda med dem. Det är den enda känsla jag t.ex. får av BRP.
Därför tycker jag inte heller att det finns någon större anledning att inte ändra på dem eller t.om helt byta ut dem.
Jag tycker att din ursprungliga kommentar antyder an högre grad av kompetens hos regelmakarna än vad jag tycker mig ha sett. De flesta regelsystem är ju ändå byggda "för att det alltid varit så". CoC med BRP är ju pingis-actionrollspel med påklistrade dåliga sanityregler, till exempel. Om spelmakarna hade en tanke med att
reglerna skulle förmedla en skräckstämning så anser jag att spelmakarna misslyckats kapitalt.