Bassejr said:
Jag tror inte på fullaste allvar att sverige är det enda landet i världen med ett system som är mindre komplext än BRP eller DoD3.x, men jag tror aldrig jag har hört talas om ett engelskspråkigt rollspel med principen "If there isn't a rule for it, improvise", eller "When all else fails, the gamemaster decides".
I stort sett alla spel som jag har hittat har en sådan princip förr eller senare. Frågan är mest hur mycket gruff som finns på vägen dit.
Bassejr said:
Kan folk nämna några stora internationella titlar som är ungeffär lika simpla som säg Fantasy osg, eller min personliga favorit: nyckelringsrollspelet?
Hela indiescenen har ungefär sånt. Nu är det ju inga stora titlar, på samma sätt som nyckelringsrollspelet inte heller är en stor titel.
Men här är några förslag på enklare rollspel:
Dread har ett jenga-torn. När du vill göra något viktigt, dra ett block och lägg det högst upp. Om du avbryter och släpper det så misslyckas du. Om du lyckas och tornet inte välter så lyckas du. Om tornet välter så dör du.
Star Wars d6 är en fin gammal favorit. Gör rollpersoner genom att fördela arton tärningar på sex attribut, minst två och max fyra. Du kan dela upp en tärning i tre +1-snäpp om du vill köra de avancerade reglerna. När attributen är klara, fördela sju tärningar till på färdigheter, som läggs till attributens tärningar, max 2 tärningar per färdighet. Klart! När du gör något, ta tärningarna från färdigheten (eller om du inte har den, från attributen) och slå och summera. Kom över en svårighet eller ett likadant slag från motståndarsidan så lyckas du.
Panty Explosion: Fem attribut, vardera med 5, 4, 3, 2 respektive 1 tärning. Vilken tärning du har beror på hur populär du är: mest populära tjejen har T10, minst populära tjejen har T6, övriga har T8. Rösta dagligen om vem som är mest och minst populär. Utse en bästis och en rival.
När du gör något, ta lämplig mängd tärningar från lämpligt attribut. Uppgradera tärningen ett snäpp om du har ett passande karaktärsdrag (från T6 till T8 osv). Slå tärningarna. Minst en 5+ så har du lyckats, och din bästis beskriver vad som hände. Om ingen tärning blir 5+ så misslyckas du och rivalen beskriver vad som hände. Misslyckas tre gånger i rad så är du ute, och tar tärningarna slut så är du också ute. Specialregel för psykiska krafter: tjejer med psykiska krafter kan aldrig bli mest populära. Så fort man använder psykiska krafter så beskriver rivalen alltid vad som händer, även om man lyckas.
Panty Explosion Perfect: PEP skippar attributen, bakar ihop karaktärsdrag och annat tjofräs till Details, och använder bara en T6. Mest poppis flicka lyckas på 3+, minst poppis på 5+ och alla andra på 4+ - och det avgör hela konflikten.
Apocalypse World: Jättepoppis för ett par veckor sedan. Rollpersonsgenerering och alla regler som behövs för det står på den lilla folder som utgör rollformuläret och en liten folder till. Grundregeln är att när du gör något, bestäm vad du gör, tolka det till ett drag, slå 2T6 + attribut för det draget, på 7+ lyckas du och på 10+ så går det riktigt jefla fetbra. De detaljer du har står på ditt formulär.
Spelledaren slår aldrig, förresten. Allt drivs av vad spelarna gör.
... för att ta några exempel.