Nekromanti Är enkla rollspel en svensk upppfinning?

Bassejr

Hero
Jag tror inte på fullaste allvar att sverige är det enda landet i världen med ett system som är mindre komplext än BRP eller DoD3.x, men jag tror aldrig jag har hört talas om ett engelskspråkigt rollspel med principen "If there isn't a rule for it, improvise", eller "When all else fails, the gamemaster decides".

Kan folk nämna några stora internationella titlar som är ungeffär lika simpla som säg Fantasy osg, eller min personliga favorit: nyckelringsrollspelet?

RasmusL

Champion
S&W och, om jag tolkat Eksem rätt, i princip alla andra OSR-titlar.

Det sagt så är OSR och Fantasy! i mina ögon inte att klassa som "enkla" (snarare tvärt om) men du kanske menar att hålla dig inom en specifik typ av spel/genre? Exempelvis Theatrix bör vara rätt "enkelt" (har inte läst så ska inte svära på det) om man ska titta historiskt och hela den fåran av spel är regelmässigt mycket lättare.

Nutida titlar med enkel mekanik haglar det av men de existerar i en de av rollspelshavet som kanske inte är relevant för dig här?

Krille

Super Moderator
Bassejr said:
Jag tror inte på fullaste allvar att sverige är det enda landet i världen med ett system som är mindre komplext än BRP eller DoD3.x, men jag tror aldrig jag har hört talas om ett engelskspråkigt rollspel med principen "If there isn't a rule for it, improvise", eller "When all else fails, the gamemaster decides".
I stort sett alla spel som jag har hittat har en sådan princip förr eller senare. Frågan är mest hur mycket gruff som finns på vägen dit.

Bassejr said:
Kan folk nämna några stora internationella titlar som är ungeffär lika simpla som säg Fantasy osg, eller min personliga favorit: nyckelringsrollspelet?
Hela indiescenen har ungefär sånt. Nu är det ju inga stora titlar, på samma sätt som nyckelringsrollspelet inte heller är en stor titel.

Men här är några förslag på enklare rollspel:

Dread har ett jenga-torn. När du vill göra något viktigt, dra ett block och lägg det högst upp. Om du avbryter och släpper det så misslyckas du. Om du lyckas och tornet inte välter så lyckas du. Om tornet välter så dör du.

Star Wars d6 är en fin gammal favorit. Gör rollpersoner genom att fördela arton tärningar på sex attribut, minst två och max fyra. Du kan dela upp en tärning i tre +1-snäpp om du vill köra de avancerade reglerna. När attributen är klara, fördela sju tärningar till på färdigheter, som läggs till attributens tärningar, max 2 tärningar per färdighet. Klart! När du gör något, ta tärningarna från färdigheten (eller om du inte har den, från attributen) och slå och summera. Kom över en svårighet eller ett likadant slag från motståndarsidan så lyckas du.

Panty Explosion: Fem attribut, vardera med 5, 4, 3, 2 respektive 1 tärning. Vilken tärning du har beror på hur populär du är: mest populära tjejen har T10, minst populära tjejen har T6, övriga har T8. Rösta dagligen om vem som är mest och minst populär. Utse en bästis och en rival.

När du gör något, ta lämplig mängd tärningar från lämpligt attribut. Uppgradera tärningen ett snäpp om du har ett passande karaktärsdrag (från T6 till T8 osv). Slå tärningarna. Minst en 5+ så har du lyckats, och din bästis beskriver vad som hände. Om ingen tärning blir 5+ så misslyckas du och rivalen beskriver vad som hände. Misslyckas tre gånger i rad så är du ute, och tar tärningarna slut så är du också ute. Specialregel för psykiska krafter: tjejer med psykiska krafter kan aldrig bli mest populära. Så fort man använder psykiska krafter så beskriver rivalen alltid vad som händer, även om man lyckas.

Panty Explosion Perfect: PEP skippar attributen, bakar ihop karaktärsdrag och annat tjofräs till Details, och använder bara en T6. Mest poppis flicka lyckas på 3+, minst poppis på 5+ och alla andra på 4+ - och det avgör hela konflikten.

Apocalypse World: Jättepoppis för ett par veckor sedan. Rollpersonsgenerering och alla regler som behövs för det står på den lilla folder som utgör rollformuläret och en liten folder till. Grundregeln är att när du gör något, bestäm vad du gör, tolka det till ett drag, slå 2T6 + attribut för det draget, på 7+ lyckas du och på 10+ så går det riktigt jefla fetbra. De detaljer du har står på ditt formulär.

Spelledaren slår aldrig, förresten. Allt drivs av vad spelarna gör.

... för att ta några exempel.

Storuggla

Champion
Allvarligt? Dungeons & Dragons, för att visa hur lätt det är spanar du in Swords & Wizardry (Whitebox eller Core). DOck ska det erkännas att när det väl blev AD&D så blev det mer och mer regler, men innan dess och under Basic-linjen behålls enkelheten. Och så Over the Edge.

Storuggla, men det där är ju en frisör

Krille

Super Moderator
Jag skulle dessutom vilja säga så här:

Old School gick vilse ett tag rent generellt, men det fanns fortfarande några spel som höll facklan levande tills renässansen kom, spel som Call of Cthulhu eller King Arthur Pendragon, till exempel. De spelen är fetstora, men inte för att de är komplicerade (de är tvärtom under av regelekonomi), utan för att de är hejjans generösa med material. Cthulhu har till exempel fyra äventyr, uppsatser om kriminalteknik genom historien och lingvistiken bakom namnet "Nyarlathothep" och liknande. Men regelsvårigheten är inte hög alls, typ DoD2 ungefär (svarta boxen).

I början på 2000-talet kom Forge och indie-vågen, vilket i stort sett var små spel med enkla system, men framförallt RÄTT system. Principen var att system är viktiga, så då gäller det att ha rätt system.

Utan de där gamla old school-spelen som Call of Cthulhu som fortfarande levde så hade vi inte haft en old school-renässans som Fantasy!

Utan Forge och indie hade vi inte haft en svensk indie som Evolutionens barn eller Haragada.

RasmusL

Champion
...och på det spåret:

Fiasco: Ett spel utan resolutionsmekanik kan knappast anses annat än enkelt :gremsmile:

med flera, med flera :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bassejr said:
Min spontana tanke är att det inte är den typen av spel som blir stora internationella titlar. Om man lättar på det kravet borde det finnas en hel del. Spontant tänker jag på Prince Valiant ', första versionen av Usagi Yojimbo, och Faery's Tale men det är lite äldre spel allihop. För något nyare kanske det är PDQ-spelen man ska kolla på?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bassejr said:
Jag tror inte på fullaste allvar att sverige är det enda landet i världen med ett system som är mindre komplext än BRP eller DoD3.x
Om du vill ha ett spel som är jämförbart med ett obskyrt nationelt rollspel så får du väl titta på obsykra nationella rollspel från andra nationaliteter =)
Neverwhere är en personlig favorit.

Hunk

Hero
Tunnels & Trolls

Tunnels & Trolls brukar ses som urexemplet på regellätta rollspel och är definitivt inte mer komplext än Fantasy! (däremot tror jag att jag tycker att Fantasy! är ett bättre spel).

TWERPS har betydligt enklare regler än något av de svenska rollspel jag har spelat.

Så jag tror inte att enkla regler är kännetecknet för svenska rollspel. I så fall skulle inte Mutant 2, Western, Khelataar, Viking, NeoTech och Eon se ut som de gör.

Arfert

Facit
Prince Valiant är mycket regellättare än allt svenskt i tryck (utom Äventyr)... Två stats bara. Och den skarpsynte ser att Faery's Tale är den huvudsakliga inspirationskällan till Fantasy! OSG. Det är skrivet för barn.

Arfert

Facit
Re: Tunnels & Trolls

Hunk said:
Tunnels & Trolls brukar ses som urexemplet på regellätta rollspel och är definitivt inte mer komplext än Fantasy! (däremot tror jag att jag tycker att Fantasy! är ett bättre spel).

TWERPS har betydligt enklare regler än något av de svenska rollspel jag har spelat.

Så jag tror inte att enkla regler är kännetecknet för svenska rollspel. I så fall skulle inte Mutant 2, Western, Khelataar, Viking, NeoTech och Eon se ut som de gör.
Håller med. De flesta svenska rollspel är onödigt tillkrånglade. Språket kunde även vara enklare.

Troberg

Sinister eater
Paranoia var väl rätt så regellätt? Likaså Star Wars, om jag minns rätt.

Men, visst, ingenting är väl lika enkelt som de svenska Dogma-spelen.

RPG2000

Veteran
Nugget (hämtas här) är nog det mest välskrivna rollspel jag vet, och endast två sidor.
Dock kan det knappast sägas vara komplett eftersom SL måste skapa egna färdigheter. Defenitivt regellätt, möjligen borsett från initiativ-reglerna.

EDIT: Med "mest välskrivna" menar jag enbart den förklarande texten, inte regelsystemet.

God45

#PrayersForBahakan
Alla dessa spel är ju mastodonter (utom nugget) RISUS och Wushu är äkta regellätt! :gremlaugh:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Det ursprungliga BRP var regellätt som sjutton, kolla här och mer här om du vill läsa hur det var på tidigt 80-tal.
Jag tror att vi måste mena olika saker med ordet "regellätt". Men det är OK, det visste vi ju redan =)

Arfert

Facit
...vafan, de får plats med hela grundsystemet på typ 2 A4. Det är regellätt i min bok. :gremwink: