Nekromanti Är ett rollspel värt att läsa om det är fult?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag är ju varken duktig på eller intresserad av layout, typsättning eller illustration. Därför blir jag väldigt imponerad och förstummad av alla kreationer som man ständigt stöter på här.

Det är ju ganska uppenbart att ett rollspel skrivet i Word utan (eller med ganska fula) bilder har ett lågt marknadsvärde. Om du däremot blev erbjuden det som pdf, eller utskrivet och ihophäftat, gratis, skulle du tycka att det var värt att läsa igenom det? Var går gränsen för hur fult det får vara och fortfarande kan vara intressant?

Paxen

Veteran
Alltså, om jag skulle få det i hand, som du skriver: Utskrivet och Ihophäftat så skulle jag absolut läsa igenom det. Dessutom älskar jag läsa rollspel oavsett om det är ett hemmaprojekt eller professionella sådana.

Ett rollspel får vara hur fult som helst egentligen, men det är klart, snygg layout och snygga illustrationer väcker givetvis ett íntresse och inspiration, men det är inte det viktigaste, speciellt inte om det är ett hemmabygge eller indispel som det vad jag förstått kallas för (eller är jag ute och cyklar?)

Nä, jag går till 90% på innehåll, speciellt bra, innovativa, moderna och kluriga regler går jag igång på.

Möller

Hubert Hortlax
Att man gör ett egenmaktat rollspel är ingen anledning till att tillåta sig att strunta i utseendet.

Visst, jag har läst Berättelser från Staden och Haradaga, båda som har problem med layouten. Men nog skulle de kunnat vara snyggare.

Vill du erbjuda saker gratis (som inte nödvändigtvis utesluter att du också säljer det i tryckt form) så är flera format att föredra. PDF för utskrift, wiki för läsning på dator och kanske ett e-pub-format för läsning på mobila enheter.

Jag skulle dock rekommendera att du ändå sätter dig in i eller ber om hjälp layout. Att läsa 12pts rader över hela A4 dokument är jobbigt. Det finns många nybörjarmisstag.

Som du säkert märkt finns det många är på forumet som är duktiga på layout och typsättning. Startar du en tråd är du ber om hjälp får du säkert mycket respons.

Christoffer

It's all pig.
Japp! Du måste bara hooka mig med något annat för att dra in mig, en intressant titel, en intressant regellösning, språket, osv. Men jag är inte alls så brydd om utseendet...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är en mycket dålig människa här. Jag köper inte spel som har för ful layout eller för taffliga illustrationer, även om settingen tilltalar eller systemet är ballt.

Om det rör sig om en gratis-PDF eller nåt... Kanske. Stort kanske. Men då måste det finnas en rejäl selling point. Det får inte vara ännu ett... Ja, ännu ett någonting alls, faktiskt. Framför allt måste det ha nåt nytt och coolt på settingsfronten som intresserar mig, för til syvende og sidst är jag ändå en settingkille. Ännu ett scifi/postapok/fantasy/ångpunk/whatever räcker liksom inte. Finns det en Gurpsbok om genren spelet kör så är jag liksom inte så intresserad om det inte finns en rejäl twist.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
För mig är läsande i sig en kostnad, ungefär som tid eller pengar och därför ignorerar jag all "underhållningsläsning" som inte ger mig ett bra helhetsintryck. I det helhetsintrycket ingår definitivt layout och illustrationer. Jag gillar inte läsande i sig, och föredrar kanske därför magasin, tidsskrifter och serier framför böcker.

Jag skulle vilja påstå att helt oavsett om ett rollspel verkar superhäftigt eller inte så skulle jag inte läsa det om jag upplevde att det var "fult".

Det här återspeglar sig i vilka (roll)spel jag har ägnat mest uppmärksamhet åt över åren; DoD, D&D, Pathfinder och Warhammer.

Så nej, för mig är inte ett rollspel värt att läsa om det är fult, hur "gratis" det än är.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Gör inte ditt spel avsiktligt oläsligt. Använd en vettig font. Ha inte för breda kolumner. Använd rubriker och styckeindelning för att bryta ner ditt spel i läs- och naviger-bara klumpar.

Det finns bra spel som klarar sig utan bilder, låt inte bildbrist stoppa dig.

--

När jag var i startskedet med Höstdimma tänkte jag mycket på hur jag skulle kunna hålla nere sidantalet, och få in mycket info på en sida.

Det var dåliga tankar.

Att göra en bok är dyrt, att lägga till fler sidor är billigt.

Skillnaden i pris är försumbar vid POD mellan 50 och 100 sidor tex. Låt saker ta den plats de behöver.

solvebring

Superhero
Jag får lov att hålla med wilper här. Det finns förövrigt många små projekt och indiespel som inte är annat än text rakt upp och ned. Använder man bra teckensnitt, en god struktur och ser till att det är lättläst och luftigt är det inga problem. Hear him! Kort och gott, lyssna på wilper så ska du nog kunna skriva något som är helt okej.

Mr.Walker

Warrior
Nej. När jag köper ett rollspel så vill jag ha en snygg och tilltalande produkt, den ska kännas professionellt gjord för att jag ska spendera pengar. Jag köper oftast en bok för känslan den förmedlar och även om texten också är väldigt viktig så utesluter inte det snygga illustrationer och layout. Det är illustrationer och layout som höjer rollspel från mängden, skriva något hyfsat regelsystem kan nästan vem som helst göra. Jag lockas oftast av helhetsupplevelsen, av konceptet.
Om man inte tycker det är värt att ha snygga design så kan man ifrågasätta om det är värt att ens skriva och producera. Vad ska man säga? En bild säger mer än tusen ord!

Rickard

Urverk speldesign
Jag skulle läsa det, men det skulle inte vara lika motiverat om det var fult som om det var snyggt. Rollspel är en helhetsprodukt och layouten säger om skribenten har velat göra det där lilla extra för sin skapelse.

Är texten såpass dålig satt att jag måste anstränga mig för att läsa krävs det väldigt mycket för att få mig intresserad, vare sig det är tryckt eller digital utgåva.

I övrigt så finns det glada amatörer (som jag) som gärna tar på sig sättningsprojekt.

/Han som just nu tar sig igenom Robin's Laws of Good Game Mastering, som inte är snygg men läsbar

peta

Warrior
Jag kan tänka mig att läsa ett fult rollspel om det intresserar mig och inte är typ 300 sidor++.
Däremot skulle jag snabbt rata ett svårläst spel med trasslig layout. Så håll det enkelt. Tydliga fonter, inte för långa rader, gott om luft. Är bilderna fula, skit i dem, jag klarar mig lika bra utan. Kan ju läsa vanliga böcker utan bilder så det är inget som hindrar att man läser en rollspels bok utan bilder.

entomophobiac

Low Prep High Play
Textkvalitet är det absolut viktigaste, skulle jag säga. Skönlitteratur skryter inte med någon överdådig layout, direkt, och där sväljer många hela paragrafer i stöten.

Dessutom krävs nog en "hook" av något slag. Något som antingen rider på något annat (Star Wars RPG) eller står på egna fötter, typ vad Vampire en gång i tiden gjorde, genom att låta dig spela monstren.

Är ett rollspel välskrivet och gör något som andra inte gjort, då läser jag det.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
entomophobiac said:
Skönlitteratur skryter inte med någon överdådig layout, direkt, och där sväljer många hela paragrafer i stöten.
Nä, men däremot brukar skönlitterära verk oftast vara habilt typograferade – vilket förstås underlättar läsupplevelsen.