Nekromanti Är feta rollspelsböcker bättre?

Muggas

Hero
Jag har varit inne på dessa tankebanor tidigare, och många andra med mig (bl a Troberg i o m Dogmautmaningen). Jag saknar ibland tiden då ett rollspel på runt 50-70 sidor räknades som "komplett". Det begränsade sidantalet gjorde inte bara rollspelet lättare att överblicka - utan problem kunde man läsa och greppa hela rollspelet på en kväll - utan det gav också läsaren utrymme till egna tolkningar av inte så utförligt beskrivna element. Med detta menar jag inte ett rollspel med fattiga beskrivningar, utan mer icke-överarbetade alster där balansen mellan beskrivna delars läs- och informationsvärde är väl avvägd och där delarna är tillräckligt lättförståeliga för att redan efter 1-2 genomläsningar kunnas sättas i sammanhang och tillämpas. Nu hävdar jag inte att rollspelen, trots den genomsnittligt ökade omfattningen (åtminstone köprollspelen), blivit sämre med tiden - tvärtom har det på senare år producerats rollspel där man tagit hänsyn till tidigare begångna misstag och dessutom införlivat nya, innovativa koncept och regellösningar. Däremot verkar det som om speltillverkare känner sig tvungna att inkludera kapitel som rollspelen egentligen klarat sig utan. När jag personligen intresserar mig för ett rollspel så tittar jag på det grundläggande konceptet, regeltänkandet och eventuella intresseområdet som ligger innanför konceptets avgränsningar (som jag ser det). För mycket statistik, tabeller och beskrivningar av samhälleiga aspekter som egentligen är ointressanta i rollspelsammanhang struntar jag helt enkelt i - vilket medför att jag betalat en hög pengar (om jag köpt rollspelet) för en massa sidor jag egentligen inte vill ha.

Fundera igenom hur ni använder en regelbok - hur stora delar av den har ni egentligen nytta av? Vilka hade ni klarat er utan? Vilka system hade mått bra av att inte vara såinijädra utbyggda regelmässigt?

Är det inte bättre med en grundregelbok där alla delarna är väl sammansatta utan några riktiga bottennapp? Där texten är förhållandevis intressant rakt igenom och där eventuella "luckor" endast retar läsarens fantasi att själv skräddarsy detaljerna efter en orginell regelkärna? Varför inte hellre smakfulla, icke detaljistiska beskrivningar som retar läsarens fantasi samt är lättanvända och lättutbyggbara?

Jag skulle gärna se fler kommersiella och ideella kvalitetsrollspel med ett sidantal som ligger på ungefär en tredjedel av vad som är normalt. Vill jag ha ytterligare information så efterlyser jag moduler av just de områdena (för de hör inte riktigt hemma i grundreglerna), eller skriver eget material.

Det här innebär inte att jag finner alla tjocka rollspel ointressanta (bara de flesta)... What say you?

Rickard

Urverk speldesign
Jag var själv inne på samma tankar och en sak som man skulle kunna göra är att integrera sin hemsida mer i rollspelet, än att bara låta hemsidan vara en reklamportal för tillfälliga besökare.. Jag har också i förbigående nämnt antalet sidor som mitt rollspel skulle gå på, bara sett till regelkapitlet.. Det skulle omfatta runt 70-80 sidor.. Jag har förstått att 96 är ett rätt bra sidtal om man vill trycka böcker, så tryck in 12-25 sidor världsförklaring så har man ett rollspel på under 100 sidor..

Jag vill inte peka på specifika saker som jag vill ha bort ur rollspelsböcker, då detta skiljer sig från rollspel till rollspel.. Skulle jag skapa ett rollspel idag så skulle jag enbart släppa världsböcker och äventyr (som presenterar nya delar av världen) och sedan ha regelsystemet på nätet.. För att folk ska kunna använda precis vilket regelsystem de vill så skulle jag forma regelsystemet till att vara löst så att personernas egenskaper inte står i siffor utan termer, ungefär som jag gjort med de karaktärer som jag skickat in till det här forumets karaktärsarkiv..

En viktig sak som du nämnde var att folk gör sina egna bedömningar.. Det är något rollspel idag har helt frångått.. Istället för att göra beskrivningar som lämnar öppet och tvingar fram ens fantasi så beskriver spelmakarna allting i minsta detalj.. Visst, folk kanske efterfrågar det men jag skulle ändå neka dem vidare beskrivningar trots efterfrågan.. Dessutom.. Vem säger att spelmakarna beskriver de rätta detaljerna i sina böcker? Det är ju större chans att de missar i sin jakt på ordbajseri än träffar rätt..

/Han som gillar indierollspelen som man kan läsa igenom på 2-3 kvällar

Muggas

Hero
Jag var själv inne på samma tankar och en sak som man skulle kunna göra är att integrera sin hemsida mer i rollspelet

Jag tror också att rollspelsföretag skulle vinna fler intresserade rollspelares intresse på det här sättet. En välskriven grundregelbok förtjänar kanske ett igenkännande genom att man betalar för den, men lite tillägg som är tillgängliga för alla skulle förmodligen få upp ögonen för rollspelsföretaget hos många rollspelare. När nya rollspel sedan produceras har man etablerat förtroende hos sina kunder och kanske med det även ett ökat köpintresse. Om man sedan anser att kärnan, eller det originella och mest genomarbetade i sitt rollspelskoncept, är mest regel- eller spelvärldsorienterat avgör sedan vad man tar betalt för och vad man släpper som gratismaterial.

Dina generellt beskrivna karaktärer och äventyr går utmärkt att applicera till valfritt regelsystem. Önskar att fler äventyr var mer universellt skrivna ibland, särskilt de omfattande med orginella uppslag

Det är ju större chans att de missar i sin jakt på ordbajseri än träffar rätt..

Japp. Och det gör de flesta ofta IMHO...

Inte mycket jag hade att tillägga, bara att jag håller med. Ömsesidigt ryggdunk m a o :gremwink:

Balderk

Swashbuckler
Nej!

Stora rollspel är inte bättre, tvärtom!

Dessutom finns dte ju rollspel på ett 70-tal sidor som är skithäftiga, jag kan ge ett par exempel: Primetime Adventures, Sorcerer, OctaNe , Dogs in the Vineyard , My Life With Master, Dust Devils . Har ju inte spelat alla dessa spel men alla verkar helt klart intressanta och de flesta är vi på gång att spela. Men det är klart att den stora majoriteten rollspelsböckerna är stora. men det görs spel som är relativt små i storlek. Vissa av de spel jag länkat till går visserligen bara att köpa via PDF.

men nu är jag trött och ska sova.

PS. sedan finns ju det underbara lilla gratisspelet The Pool på 6 sidor, men dte är bara ett regelsystem. Men det är ett av de spel jag har haft absolut roligast när jag spelet, just därför att man får komma på settingen själv, man kan alltså spela vad man än har lust med i the pool, fantasy, noir eller vad som helst. Sättet man gör karaktärer på är också helt underbart.

/Jonas, säger godnatt

Johan K

Gammal & dryg
Sidantalet är ju ganska oviktigt tycker jag, det är ju inehållet som räknas.. För min del så kvittar det nästan hur tjock eller smal en bok är,. Dock så är det kanske lite onödigt att ha för många sidor..
Ser ju ingen nackdel om man ahr lämnat lite spelrum för sina egna idéer, det är ju bara kul att fixa lite eget jú !

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vill att en grundbok ska kännas komplett, men bortsett från det bryr jag mig inte så mycket om sidantalet. Eftersom jag främst köper grundböcker irriterar jag mig på spel där man lämnar viktig information till någon tilläggsbok, och i sådana fall är det stor chans att jag inte köper boken överhuvud taget. Olika spelvärldar kräver olika mycket bakgrundsinformation, och olika komplicerade regelsystem kräver olika mycket plats de också. Som exempel kan vi betrakta Authority RPG, där rollpersonsskapandet tar upp runt 110 sidor, eftersom det finns massor av superkrafter som måste beskrivas. Då behövs det en ganska tjock bok för att få plats med världsbeskrivning och speltips. Å andra sidan tycker jag att Mutant: UA är en alldeles utmärkt tunn bok, med lagom mycket världsbeskrivning (även om det tydligen finns behov av mer, med tanke på den nya versionen av grundboken). Ett exempel på en felaktigt upplagd bok är DoD6R, där man lätt hade kunnat ersätta 100 sidor regler med 50 sidor världsbeskrivning. Rätt tjocklek varierar alltså från spel till spel.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
What say you?
Jag tycker att det viktiga är att böckerna har ett meningsfullt innehåll och att de är spelbara. Kan någon göra en tjock bok på de premisserna så är det helt OK, men i ärlighetens namn så har jag svårt att hitta bra exempel på tjocka böcker med konsekvent meningsfullt innehåll.

Istället så tenderar de tjocka böckerna att vara en följd av det jag i programutvecklingssammanhang brukar kalla för "Den Stalinistiska Designfilosofin". Detta syftar på Stalins taktik "Inte ett steg bakåt". Man börjar göra ett system och upptäcker så småningom en brist i det. I stället för att göra det vettiga och fundera på om man tänkt fel och justera det man gjort tidigare så att man får en prydlig lösning som klarar av problemet så rör man inte det man har utan slappar istället på en fix. Vi vet alla hur många problem och brister som dyker upp i ett relativt komplext projekt. Efter ett tag har man skapat en ranglig hög av patchar, fixar och justeringar som inte passar ihop riktigt och med korsberoenden som får det att kännas som att spela plockepinn med en tallrik spagetti. Sådant ger feta böcker, men samtidigt värdelösa system. D&D/d20 är det klassiska exemplet på detta.

Vad man istället borde gjort var att när varje problem dök upp så skulle man gått tillbaka, hittat misstaget man gjort och rättat till det, istället för att löpa amok med snöre, tejp, klister och lite lösa pryttlar man råkade ha liggande. Det är alltid bättra att rätta ett fel i konstruktionen än att hänga på något som korrigerar det.

Det här är ena anledningen till att jag gillar tunna böcker. Jag tror att när man måste kålla sig kort så måste man också tänka mer på vad man gör. Det går inte längre att dölja problemen i högvis av specialregler och ordbajsande. Ska man vara koncis måste tanken vara klar. Det är därför jag gillar tex GURPS, vilket har alla regler man använder i ett 32-sidors häfte.

Den andra anledningen är att man får en regelmängd som man kan hålla i huvudet och att man får en bok man kan läsa fort, vilket är trevligt om man har annat som äter upp fritiden.

Men som sagt, jag har inget mot en bok som är tjock om det är motiverat. Tyvärr hör det till ovanligheterna, alltför ofta har de "betalt per sida"-känslan...