Nekromanti Är Game of Thrones bökerna det bästa fantasyböckerna någonsin?

da_bohz

Swordsman
A Song of Ice and Fire-böckerna är väldigt bra. Välskrivna böcker med en levande och intressant värld med minst lika intressanta karaktärer. För mig som inte läst så mycket fantasy innan jag gav mig på dem var de helt perfekta. En (oftast) rätt skön balans mellan de småskaliga intrigerna och den större huvudhandlingen. Jag gillar också balansgången mellan "det är fantasy; allt är möjligt" gentemot "det är GRRM; allt är möjligt; ingen går säker". Men ja, som många påpekat hänger mycket på de två sista böckerna. Det finns givetvis brister, men det är nog få böcker - oavsett genre - som inte har sina brister.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Det finns tre fantasyverk som har påverkat mitt liv, och sålunda betraktar jag dem som betydligt mer än förströelselitteratur: Lord of the Rings, Earthsea-sviten, och Watchtower-trilogin av Elizabeth Lynn.

Cissi

Up to no good.
Nej, jag tycker inte att GoT-böckerna ens kvalar in på topp tio bästa Fantasy-böckerna. Rothfuss, Perumov, Barker, Weeks, LeGuin, Gaiman, Pratchett, Granström och Gemmel med flera har enligt mig skrivit både bättre rent litterärt och rent narrativt. Håller också med tidigare talare i att Sandman Lilius är fantastisk.