Nekromanti Är Gemini värt att pröva?

Re: Fet protest =)

Intressant, ja, men långt ifrån svartvit vet jag inte riktigt om hag håller med om. Ta t.ex. Malachdrim-alverna. Alla tycker de är onda; folket skyr dem, kyrkan likaså och för att inte tala om de andra Järnalverna
Det gör väl dom inte onda? Snarare hatade. Vår värld är full med fall av rashat och det är sällan offret är den onde, tänk t.ex. på judeförföljeserna under medeltiden, de fick ju skulden för en massa saker.

Och som jag har försökt säga hela tiden, Natur. En låg natur ger en "mörka" krafter, typ, och en hög "ljusa", vilket jag verkligen ger en känska av onska och godhet då det finns ett mått på det.
Var tvungen att läsa om det stycket och du har rätt i att den är fruktanssvärt vinklad på ett svart-vitt sätt. Lite tråkigt tycker jag. Men samtidigt finns det en hel del intressant tolkning att göra här med, t.ex. förändringstabellen:

" -1 Rollpersonen använder kraftfull magi, oavsett i vilket syfte magin används."

Har inget med onska - godhet att göra men ändå sänker den natur. Varför? Jo, för att det är en makt utanför kyrkans kontroll och då blir kyrkan rädd (återigen kyrkans kontrollmani och rädsla för individuell frihet).

Alla modifikationerna i tabellen kan tolkas på lite likande sätt vilket genast gör natur lite intressantare. Det är den typen av tolkningarn jag tycker man ska göra för då blir världen helt plötsligt mycket mer komplex och det blir genast mycket svårt att veta vad som är gott eller ont.

En höjdare:
" +1 För varje fullständigt år en rollperson tillbringar ovillkorligt underkastad den Ende och blint följer hans lag, kontemplerar hans ord och inte hänger sig åt några som helst synder."

Är det bara jag som ser framför mig totala fanatiker kapabla till vad som helst i den Endes namn?

Att det beskrivs som Ljus och Mörker är ju självklart då boken är skriven ur kyrkans synvinkel.

/Faehrengaust, tolkar hej vilt

DAKRilla

Hero
Re: Fet protest =)

Som sagt så har jag knappt läst något ur boken så jag visste inte det där med "vinklingen" i skrivandet. Det ska också tilläggas att jag inte alls har något broblem med en "delvis" (kan vi väl komma överens om?) svartvit värld, som Geminis.

Det enda tillfälle jag störs av svartvita världar är då de är extrema, då det i princip står att "denna ras är ond, och de handlar i onskans namn bara för att vara onda, denna ras är god för att de handlar i godhetens namn bara för att vara goda" och kanske rent utav "onskan existerar, godheten likaså". Detta på ett helt objektivt sätt, så att det verkligen är så. Jag vet inte om det bara är jag, men för mej ringer det helt klart en klocka för D&D i detta samband.

Slutprotesterat

Det ska också tilläggas att jag inte alls har något broblem med en "delvis" (kan vi väl komma överens om?) svartvit värld, som Geminis.
Visst kan vi komma överens eftersom det är svart-vitt ur gemene mans (eller rollpersonens) ögon. Han ser ju allt från sin synvinkel, så om han är medlem av kyrkan så ser han antagligen på Mörkret som ondskan (även om det är kyrkan som har hjärntvättat honom). Så på det sättet är det svart-vitt. Men det behöver inte vara det för utomstående betraktare (spelare, SL).

Som sagt så är det helt rätt av er SL att ge er den bild som era rollpersoner ska ha. Sånt gillar jag, det ger rätt inlevelse.

Det enda tillfälle jag störs av svartvita världar är då de är extrema, då det i princip står att "denna ras är ond, och de handlar i onskans namn bara för att vara onda, denna ras är god för att de handlar i godhetens namn bara för att vara goda" och kanske rent utav "onskan existerar, godheten likaså". Detta på ett helt objektivt sätt, så att det verkligen är så. Jag vet inte om det bara är jag, men för mej ringer det helt klart en klocka för D&D i detta samband.
Håller helt med. Här är problemet att begreppen godhet och ondska klistras på utifrån så att den utomstående betraktaren (läsaren) får en viss tolkning. Det tycker jag är helt fel. Sådana termer som godhet/ondska ska tolkas utifrån Rollpersonen och inte Spelaren/Spelledaren/Konstruktören. Det blir helt fel när det står i regelboken att en viss ras är Ond, för det är spelkonstruktörens värdering, inte rollpersonernas.

/Faehrengaust, ond eller god?

Gabri L

Warrior
Alla spel värda att pröva? Det kanske stämmer. Jag ställde frågan för att få lite kött på benen innan jag börjar leta. Tro mig, om jag vore gjord av pengar skulla jag köpa allt, och pröva allt. Men som läget är måste man sålla lite. Tyvärr... :gremtongue:

Dessutom är jag nybakad pappa sedan 8 veckor sedan, och det kanske inte är så poppis att lägga de få kulor man får över på rollspel just nu...

Nu har den här tråden givit mig lite mer att gå på, och jag kommer nog införskaffa Gemini!

Arvid

Warrior
En bra sak med Gemini är att de får med jekligt mycket i grundreglerna.
De flesta nödvändiga regler.
Fungerande magisystem.
Världsbeskrivningar (kyrkan, alver etc)
Utrustning
Gifter
Små äventyrsuppslag (uppe i marginalen)
Intro-äventyr som är bra

Jag tycker stämningen är grymt härlig i spelet (mycket intriger i gruppen). Bra beskrivningar av kyrkan etc.
Magissystemet är stämningsfullt men det känns inte riktigt färdiggjort.
Stridssystemet tycker jag är riktigt dåligt.
Saknar dock närmare beskrivningar av de olika provinserna, även om jag förstår att det inte rymms i grundboken.