Nekromanti Är helt ny för rollspel.

Poseur

Swashbuckler
Jag skulle rekomendera för fantasy som inte känns så tung varken regelmässigt eller världsmässigt. Och på svenska! :gremsmile:

Eon-Svensk klar etta och klassiker. Har en ganska ljus fantasyvärld med många mysiga inslag. Blir väldigt mycket härligt hustomtande i eon. Har ett bra system som är lätt att lära sig men ganska invecklat om man vill. Rollpersonerna tenderar att få väldigt mycket personlighet och man kan spela det mesta. Bortser man ifrån lite mycket high-fantasy anda iochmed 3:e upplagan och slutet på andra så är eoon ett väldigt mysigt spel(som dessutom har väldigt mycket under ytan)

Västmark-Är otroligt mysigt spel som utspelar sig på en påhittad ö utanför Irland i vår egen medeltid på 11hundratelet(?). Spelvärlden är väldigt ljus och mysig även om det faktiskt skildrar en verklighet med misär och riktighet(det mest äkta medeltida rollspelet med fantasy). Här hittar du ingen high eller tung fantasy alls utan alla "övernaturligheter" känns äkta och är hämtade från medeltida folklore. Reglerna är väldigt lätta och smidiga men det märks att spelet inte skall vara ett regelspel utan mer ett rollandespel. Karaktärerna blir dessutom riktigt djupa med att man lär svara på en hel jävla massa frågor om tycke tänke och uppväxt med mera.(skitbra enligt min mening.Något jag skulle rekomendera också då det är roligare att gestalta en roll än att döda monster)

-Saga.(har bara läst inte spelat) Reglerna och världen känns enligt mitt tycke ganska bra och lätt. Men Hela världen har för mycket verkliga inslag än vad jag tycker är passande i en fantasyvärld. Dessutom hävdar skaparna väldigt mycket att såhär var det på en medeltid(vilket dom misslykats med väldigt mycke)Dock så säger dom flesta rollspel detta och mysslyckats hårt med det. annars rollpersonerna känns lite tafatta vad det gälleruttryck och skapande. Magiregelrna känns skumma och inte alls intresanta... Världen är lite mycket av allt vilket gör saga till ett spel som vi i våran spelgrupp inte kommer spela.
(Bara konstriktiv kritik, inget annat)

Men som vanligt//poseur bara irrar.

Men EON eller Västmark. gå på det tycker jag;)

Jo- gillar också trudvang, men alla är inte rika rollspelsskrivare som kan tjöpa vad de vill när de behagar... :gremsmirk:...

Så min tanke var snarast att köpa Saga först, och sen kanske mer till... Sån't har ju en tendens till att kunna bli ganska så dyrt...
"Fantasy" förresten... Man torde nästan kunna räkna "Hammaren och Trollspöet" dit, även om det är lite udda.
För min del så har det varit vansinnigt inspirerande.

solvebring

Superhero
Du har förstått vad jag så ordfattigt försökt att förklara. Det känns bra med andra ord, att trots att jag inte riktigt hittat orden kunnat beskriva det på ett någorlunda förståeligt vis.
Saken är just som du säger, att ja, DoDT är highfantasy - hela DoD-serien är och förblir highfantasy - men med Trudvang har man lyckats beslöja det med en slags folklighet som gör att det skapar en illusion av lowfantasy-tappning.

Själv gillar jag Trudvangs värld, men version 6 mer än T faktiskt.
Kanske för att det ligger närmare de gamla versionerna speltekniskt sett...

Vad det kommer till Eon ser jag till att inte uttala mig för mycket, då jag aldrig spelet det, bara kikat lite. Fast jag står dock fast vid att det lyfter fram "pang och dunder-biten" mer lättsamt än DoDT - så tolkar jag i alla fall alla kommentarerna som Eonspelande vänner fällt.

Med det sagt så tycker jag ändå att det är lite pest eller kolera.
Mjo, större delen av rollspelsbranschen är väl sådan.

Arfert

Facit
Du kan ju alltid ladda ner gratismaterialet på sagagames.com och börja köra... räcker ganska långt!

solvebring

Superhero
Det är ett mycket bra tips, eftersom det är ganska enkelt regelmässigt sett, men främst för att man kan komma en på väg rent gratis.
Gratis är bra! :gremsmile:

solvebring

Superhero
Man KAN ju göra så

Men det är inte rätt... :gremtongue:
HAHAHAHAA! :gremgrin:
Vilken klassiker.
Nästan så att man borde börja med en deltråd för att påminna varandra om en massa härliga, svenska humorklassiker-citat.