Re: Blockering????
"Jag tycker mig höra en lite oförskämd ton i ditt svar, fast det är kanske bara jag som har missuppfattat?"
Förmodligen har du det. Jag har ju liksom inget att vinna på att vara otrevlig, men om du uppfattat mig så ber jag om ursäkt. Däremot så tycker jag att regelrätt strid ofta är bland det tråkigaste i rollspel, vilket kan ha färgat mitt svar aningen.
Fast vad som är oförskämt med att påstå att ni hellre tänker taktiskt än problemlösande kan jag inte förstå.
"Var du har fått idén från att vi gillar strid från vet jag inte, men visst är det kul."
Tja, det som du skrev
här fick jag svårt att tolka på något annat vis:
"Man kan säkert lösa problemet med bättre rollspelande (som alla andra problem i rollspel), men det är en lösning som inte riktigt faller mig i smaken."
"Fast det är kanske inte riktigt detta som du kallar 'tärningsskyfflande'?"
Strider i rollspel som mestadels består av tärningsslag är tärningsskyfflande. Strider i Eon är alltså tärningsskyfflande, men så får man ju en hel del trevliga detaljer beskrivna för en automatiskt genom reglerna, vilket är underbart praktiskt. Kombinerar man dessa positiva sidor i Eons tärningsskyfflande med rollgestaltning så får man några av de intressantaste striderna jag någonsin upplevt i rollspel.
"Fast jag tror nog att förklaringen snare ligger i att det i regel är lättare och går snabbare att flytta på ett vapen på 1-3 kg än en kropp på 75-85 kg, trots att lårmusklerna råkar vara de största muskler man har."
Vid parad står man ju knappast still och enbart föser undan anfallet med sitt vapen, som du själv påpekade i trådens inledande inlägg. Man undviker också, fast inte i lika hög grad som paraden. Så, vid ett undvikande använder man helt enkelt de resurser man annars skulle använt för att vifta med sitt vapen på att ta ett längre och hastigare skutt bort. Dessutom kan ju anfalleraren lirka sig igenom paraden, och då hade det varit bättre att stå längre bort, vilket för paraden svårare.
Men, jag måste gå ut med att jag inte ser en beväpnad undvikning (om man håller i ett vapen när man undviker) som att man enbart hoppar undan. Självklart håller man vapnet mellan sig och motståndaren för att hålla det avstånda man behöver för att inte bli träffad - annars hade ju motståndaren bara behövt ta ett extra kliv frammåt. Parad och undvika är alltså ganska lika, som jag ser dem. De är bara närmare varsin ända på skalan försvara-sig-med-vapnet/hoppa-undan. Eller nå.