På ob4T6 misslyckas man (ganska ofta iaf), alltså är inte undvika för bra. (eftersom du ofta får 2 anfall emot dig). Vad gäller balansen gentemot parera ser jag inte riktigt syftet med att det ska vara lika bra.
Tja, som jag förstod dig så gillade ni strid (eller tärningsskyfflande, som jag uttryckte det) och just därför antog jag att ni inte ville bruka er av era skarpa hjärnor istället för era tärningar för att genom problemlösning undvika striden, exempelvis genom att tala bråkmakarna till rätta, hitta en flyktväg, skaffa ett stort överläge som de inte skulle våga försöka sig på att utmana, bluffa så att de inte vågar vara våldsam mot en längre o.s.v. Ni vill tänka taktiskt och rulla tärningar isället, alltså. Som jag uppfattade det, som sagt.
Om du syftar på dina egna erfarenheter från Kendo så kanske du bör fundera på möjligheten att du faktiskt är bättre på att kontrollera ditt vapen och på så sätt styra undan attacker än att kliva undan för slagen (högre FC i Svärd än i Undvika, i Eons regeltermer), inte att den relativa svårighetsgraden mellan manövrarna är olika.
Förmodligen har du det. Jag har ju liksom inget att vinna på att vara otrevlig, men om du uppfattat mig så ber jag om ursäkt.
Tja, det som du skrev här fick jag svårt att tolka på något annat vis: "Man kan säkert lösa problemet med bättre rollspelande (som alla andra problem i rollspel), men det är en lösning som inte riktigt faller mig i smaken."