Nekromanti Är jag bara gnällig eller...

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Var snälla nu...

Det har hänt ett antal gånger att jag i någon diskussion känt mig påhoppad och besvarat påhoppet med ett argt, lesset och ofta personangripande svar. (inte avsiktligt, men det blir så när jag blir arg/ledsen).
Svaret på det är ofta:
- Om du inte tål att bli motsagd vad i "#%! har du här att göra?
+ givetvis en rad med förklaringar varför jag inte borde vara där och att jag naturligtvis hade fel i frågan i första hand.

Men... om jag nu tog illa upp av det inlägget som kom innan... varför får jag då tillsägelser av moderatorer och andra... Sist blev det dessutom en helt oväsentlig diskussion om det svenska språket som jag använde det. Ja i den diskussionen gjorde jag som moderatorn sa åt mig, jag lät det ligga och drog mig undan.

Det gnager mig fortfarande... vilket gör att jag knappt hört av mig sedan moderatortillsägelsen, att jag dessutom tar upp det här på OT-forumet talar nog dessutom sitt tydliga språk - jag törs inte föra diskussionen öppen och hoppas att det ska drunkna i alla OT-frågor som bubblar upp. (hm, OT-forumet påminner på sätt och vis om hur Eon-forumet fungerade förr, massa frågor som försvinner i massan)

Så är det bara jag som känner mig hopplös, oduglig att föra diskussioner i det här klimatet???
Är det bara jag som tar åt mig???

Jag skulle kunna ge en lång förklaring till varför jag gör det... men det är inte värt det, när min enda fråga egentligen är:

- Är jag bara en Gnällig gammal kärring????

walium

Ganska töntig, faktiskt
Flyttad ifrån OT-forumet!

Frågor om wrnu:s diskussionsklimat hör definitivt hemma här och inte på OT-forumet.

Man Mountainman

Storsvagåret
Men... om jag nu tog illa upp av det inlägget som kom innan... varför får jag då tillsägelser av moderatorer och andra... Sist blev det dessutom en helt oväsentlig diskussion om det svenska språket som jag använde det.

Jag antar att det är det här inlägget som du snackar om. Om inte, var snäll och rätta mig.

Till att börja med: Jag har väldigt svårt att tro att Bobbys tillsägelse riktade sig mot dig i någon större utsträckning. :gremsmirk:

Det sagt, så tvingas jag erkänna att jag finner dig omotiverat tjurig i det där inlägget. Du förde fram en hypotes om walesiskans förhållande till norskan, som visade sig vara felaktig. Har man fel, så får man finna sig i att bli rättad. Sen att Feliaths reaktion var föga diplomatisk — well, det har väl egentligen inte med saken att göra; i hans första inlägg har jag svårt att uppfatta en enda sak som motiverar din fullständiga försvarsreaktion. Men du kanske vill redogöra mer i detalj för varför du kände dig angripen av hans första inlägg; det blir enklare att utföra någon slags analys då.

Är jag bara en Gnällig gammal kärring????

Det, däremot, tål väl att diskuteras, men kanske är du väl benägen att läsa in antagonism i inlägg när den inte finns där. Åtminstone av tråden i fråga att döma; jag menar, jag vet inte vilka andra inlägg det är du pratar om; om du vill att jag ska uttala mig om dom också, så får du gärna länka. :gremsmirk:

/Dnalor, Freud ain't got shit on me.

Man Mountainman

Storsvagåret
Men... om jag nu tog illa upp av det inlägget som kom innan... varför får jag då tillsägelser av moderatorer och andra... Sist blev det dessutom en helt oväsentlig diskussion om det svenska språket som jag använde det.

Jag antar att det är det här inlägget som du snackar om. Om inte, var snäll och rätta mig.

Till att börja med: Jag har väldigt svårt att tro att Bobbys tillsägelse riktade sig mot dig i någon större utsträckning. :gremsmirk:

Det sagt, så tvingas jag erkänna att jag finner dig omotiverat tjurig i det där inlägget. Du förde fram en hypotes om walesiskans förhållande till norskan, som visade sig vara felaktig. Har man fel, så får man finna sig i att bli rättad. Sen att Feliaths reaktion var föga diplomatisk — well, det har väl egentligen inte med saken att göra; i hans första inlägg har jag svårt att uppfatta en enda sak som motiverar din fullständiga försvarsreaktion. Men du kanske vill redogöra mer i detalj för varför du kände dig angripen av hans första inlägg; det blir enklare att utföra någon slags analys då.

Det, däremot, tål väl att diskuteras, men kanske är du väl benägen att läsa in antagonism i inlägg när den inte finns där. Åtminstone av tråden i fråga att döma; jag menar, jag vet inte vilka andra inlägg det är du pratar om; om du vill att jag ska uttala mig om dom också, så får du gärna länka. :gremsmirk:

/Dnalor, Freud ain't got shit on me

Eva Florén

Swashbuckler
Korrekt...

Saken är den att jag redan i bitrådar hunnit dementera mitt inlägg och kände att det blev lite väl mycket...

Och JA, det händer att jag överreagerar och själv försöker jag vara diplomatisk och Snäll när jag diskuterar saker. Med ojämna mellanrum så reagerar jag dock som jag nu gjorde.

Men jag känner att jag i det här fallet flaggade för OT redan i titeln av mitt inlägg... detta för att markera att jag inte riktigt visste vilken hala is jag givit mig ut på. :gremfrown:

Nåja, nu var jag iofs dum som utgick i mitt inlägg från vad jag själv råkat ut för. Visserligen bottnar det hela i att den här och andra (minns inte vem och när) händelser genom åren som ligger och gnager.

Min frågeställning var nog snarare:
- Onödiga påhopp (inte bara från moderatorer) som inte kan anses vara egentliga personpåhopp. Hur många råkar ut för dem och bara tiger om de utan att reagera?

Äh, just nu känns det bara som om jag skulle fortsatt tiga och mått dåligt... känns som om jag borde lämna rollspel.nu långt bakom mig. Här lär jag ju inte få någon förståelse till varför jag reagerar.
*bitter och trött på skitsnack bakom min rygg*

Man Mountainman

Storsvagåret
Saken är den att jag redan i bitrådar hunnit dementera mitt inlägg och kände att det blev lite väl mycket...

Och JA, det händer att jag överreagerar och själv försöker jag vara diplomatisk och Snäll när jag diskuterar saker. Med ojämna mellanrum så reagerar jag dock som jag nu gjorde.

Men jag känner att jag i det här fallet flaggade för OT redan i titeln av mitt inlägg... detta för att markera att jag inte riktigt visste vilken hala is jag givit mig ut på.
Jag förstår fortfarande inte. Om du redan visste att du var ute på hal is... om du redan befarade att du hade fel... i sådana fall, så borde du ju bara bli glad när någon kommer förbi och reder upp saken, så att a) du slipper känna att du kanske misslett någon, b) du får veta hur det verkligen ligger till, c) resten av trådens läsare får klarhet.

Kunskap är något bra — sanning är något eftersträvansvärt!

/Dnalor

Troberg

Sinister eater
Till att börja med: Jag har väldigt svårt att tro att Bobbys tillsägelse riktade sig mot dig i någon större utsträckning.
Instämmer. Min reaktion när den tråden var aktuell var att Feliath antagligen hade varit på lyset när han skrev sina svar. Inget ont om Feliath, sådant kan hände den bäste och har hänt flera här, inklusive mig själv.

Vad jag tror är viktigt är att man säger ifrån när man tycker att tonen är otrevlig, och att man lyssnar om man är den som får en sådan anmärkning och tonar ner sin kritik till en saklig nivå.

Var stolt över det. Jag är stolt över att jag är en gnällig gubbjävel (vilket inte hindrar mig från att se ner på pensionärer och sånt patrask).

walium

Ganska töntig, faktiskt
"*bitter och trött på skitsnack bakom min rygg*"

Vad tänker du på när du skriver det här?

Låt mig än en gång understryka att regelbrott eller förmodade regelbrott skall och bör anmälas till moderatorkåren vare sig de förekommer i inlägg, PM eller i vrållådan.

ripperdoc

Myrmidon
Du är inte en gnällig gammal kärring, av forumsinläggen att döma.

Det finns gott om folk som tar åt sig här på forumen. Inget konstigt i det, du är knappast ensam. Att ilskna reaktioner leder till mer otrevligheter är dock ganska uppenbart. Ilskna reaktioner kan också orsaka en moderatorstillsägelse - det spelar egentligen ingen större roll om ett regelbrott var oavsiktligt (även om utstuderade regelbrott får värre straff).

För mig tycks saken utagerad - det är tydligt vem som tog i för mycket (ledtråd: inte du), men tillsägelser har delats ut och tråden är gammal och grå. Jag tycker du ska stanna på forumen, du har ingen anledning att lämna dem.

Ett P.S. är ju att moderatorer i alla väder försöker hålla sig neutrala och objektiva i sina tillsägelser. Får du en tillsägelse är det ingen idé att ta åt sig, eller försöka starta en längre diskussion om det. Felaktiga domslut kan förstås ske, hör då av dig om varje specifikt fall till ex. Yyy. Tillsägelserna är inte till för att vara elaka, de är till för att folk ska sluta posta dumheter och lugna ner sig så att man slipper långa, otrevliga flamewars.

/RipperDoc

Dimfrost

Special Circumstances
Onödiga påhopp (inte bara från moderatorer)
Om du känner att du har blivit påhoppad av moderatorer (jag skulle vilja hävda att alla påhopp från moderatorer är högst onödiga) är det något du borde ta upp med den ansvarige, det vill säga Yyy.

För att sedan kommentera ursprungsfrågan: ja, jag reagerar typ "vad har du här att göra om du inte kan ta att bli motsagd?" men jag misstänker att jag har missförstått något med ditt inlägg. Man måste ju kunna stå ut med ett diskussionsklimat så länge man blir motsagd men inte angripen? Det är ju olika saker. Argument är en sak, person är en annan.

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
"Man måste ju kunna stå ut med ett diskussionsklimat så länge man blir motsagd men inte angripen? Det är ju olika saker. Argument är en sak, person är en annan."
Riktigt bra skrivet. För att förtydliga hade jag nog skrivit:

"Argument är en sak, personangrepp är en annan."

/Han som tyckte det verkade på det sättet

EchonCique

Hero
Kontakta mig om du känner dig felbehandlad LSW

Jag förstår fortfarande inte. Om du redan visste att du var ute på hal is... om du redan befarade att du hade fel... i sådana fall, så borde du ju bara bli glad när någon kommer förbi och reder upp saken, så att a) du slipper känna att du kanske misslett någon, b) du får veta hur det verkligen ligger till, c) resten av trådens läsare får klarhet
Intressant synvinkel du tar upp. Du missar helt målet och helt LSW's tankar kring det hela.

Hade jag blivit bemött på det sättet som hon blev hade jag också börjat fundera en och två gånger över min framtid här. Alternativt börja föra en dialog med den som är ansvarig för forumklimatet här.

Du kan väl inte påstå att det var LSW's intention att missleda folk, samt att hon verkligen fick reda på hur det ligger till samt chans att korrigera sin ursprungliga ansats? Hon fick ett bemötande som inte var något annat än att klanka ned på henne, vilket även skrevs rakt ut.

Skall vi skriva med sådant ordbruk så fort man inte håller med varandra, så kommer inte några forum överleva mer än några få dagar.

Kunskap är något bra — sanning är något eftersträvansvärt!
Inte om det kommer på bekostnaden att den som råkade ha fel blir såpass påhoppad att den blir ledsen, tar åt sig personligt och börjar funderar på att totalt sluta besöka stället ifråga. Vilket som nu verkar vara fallet med LSW.

Feliath

Swashbuckler
Min reaktion när den tråden var aktuell var att Feliath antagligen hade varit på lyset när han skrev sina svar.
Har aldrig druckit en droppe i livet, gosse. Jag bara är sån här. Värre på riktigt :gremsmirk:

/Feliath — av diplomatisk/bannulära skäl avstår jag från att besvara trådstartarens fråga

Organ

Out of time, out of mind
För det första tycker jag inte att du ska ta så illa vid dig att du fått en tillsägelse av en moderator. Det är du knappast ensam om att ha fått genom forumets historia. Jag är ingen moderator men vad jag förstår så delas tillsägelser ut till ALLA inblandade i ett trådgräl, oavsätt vem eller vilka som blev påhoppade och/eller började. Så du ska inte ta din tillsägelse som att du i och med det blev utvald såsom ansvarig för hela soppan.

Vad gäller frågan ifall du är den enda som tar åt sig kan jag bara utgå ifrån mig själv. Personligen har jag blivit sur, förbannad och upprörd av vad andra skrivit till mig. Dock har jag som regel att aldrig svara omedelbart på ett sådant inlägg utan försöker vänta ett tag så jag inte skriver nått jag senare ångrar. Men jag kan inte påstå att jag tar åt mig så mycket. Visst jag kan bli sur, men det går oftast över efter ett tag och inget jag går runt och grubblar på.

En annan grej du får ta med i beräkningen är att denna: Du erkände att du själv ibland gjort dig skyldig till oegenomtänkta och personangripande svar i stridens hetta. Det kanske är så att andra också gör det och kanske inte riktigt menade allt som skrevs och att du kanske läst in för mycket i det hela.

Vad gäller din fråga ifall du ska sluta besöka forumet tycker jag det låter lite väl överdrivet. Nu menar jag inte att förringa din upprördhet men tycker du inte att det är en snäpp drastiskt? Det är lite som att säga "Idag blev jag prejad på motorvägen av en riktig skitstövel. När jag tutade ilsket på honom så gav han mig fingret den jäveln! Bara därför ska jag sluta åka bil!" Vad du helt enkelt får göra är att du väger de positiva diskusionerna du haft på forumet mot de (antar och hoppas jag) få negativa och se vilket som väger tyngst.

Personligen vill jag ha dig kvar på forumet.

/Anders

Dimfrost

Special Circumstances
Nu ser jag att det jag skrev var mer än lovligt otydligt. Vad jag menade var "att angripa argument är en sak, att angripa personer är en annan".

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Som du formulerat det är det väl näst intill omöjligt att svara "ja" utan att det blir ett personangrepp. Frågan tillför inte så mycket, liksom. :gremsmile:

/Dimfrost

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Kontakta mig etc

Du kan väl inte påstå att det var LSW's intention att missleda folk
Jag har aldrig påstått någonting dylikt. Däremot antydde jag att LSW kanske skulle kunna känna att hon misslett någon, vilket förstås är en helt annan sak. Huruvida hon faktiskt känner det som att hon misslett någon eller inte är förstås inte upp till mig att avgöra. I vilket fall som helst så tror jag definitivt och emfatiskt inte att hon medvetet försökt missleda någon. Det är en grotesk vantolkning av mitt inlägg.

samt att hon verkligen fick reda på hur det ligger till samt chans att korrigera sin ursprungliga ansats?
Det här var Feliaths första inlägg. Får man reda på hur det verkligen ligger till? Ja! Feliath förklarar tydligt att den walesiska engelskan låter som den gör, inte på grund av några influenser från norskan, utan på grund av influenser från det walesiska språket, cymraeg. Det är ett i alla avseenden ganska beskedligt inlägg utan ett spår av aggression, antagonism, förakt eller liknande. Bara ett nyktert konstaterande av fakta.

Det här var LSWs svar på Feliaths första inlägg. Detta är inlägget som den här tråden handlar om. LSW undrar om det var för gnälligt.

Som svar till LSW skev Feliath det här inlägget, och att det är helt och hållet out of line tänker iallafall inte jag argumentera mot, men viktigt att notera är att det här inlägget är fullständigt irrelevant för tråden. Vad vi diskuterar är ju LSWs reaktion på Feliaths första inlägg

Hon fick ett bemötande som inte var något annat än att klanka ned på henne, vilket även skrevs rakt ut.
Men detta bemötande kom alltså i och med Feliaths andra inlägg, medan det första inlägget var helt i linje med alla forumsregler. Notera alltså att det rör sig om två inlägg, ett vettigt, ett ovettigt, och att vi diskuterar LSW:s reaktion på det vettiga inlägget.

Att man blir ledsen när man får ett sådant svar som Feliath gav i sitt andra inlägg har jag full förståelse för, men LSW blev ju ledsen redan efter Feliaths första inlägg, och det har jag svårt att begripa.

Alltså, återigen: Feliath skrev två inlägg, ett vettigt och ett ovettigt. LSW blev ledsen redan efter Feliaths vettiga inlägg, och det är det vi diskuterar i den här tråden.

Hoppas jag gjort detta nog tydligt.

Eva Florén

Swashbuckler
Skuld och inte skuld

Gör vi?

För mig handlar det om hela ledet från begynnelsen, det handlar alltså även om att jag redan dragit tillbaka min idiotiska kommentar kring dialekten när Feliath lägger sitt inlägg, att jag sedan formligen exploderar på Feliaths inlägg är inte ursäktbart - men det kunde ha lämnats hän, istället driver han på. Det här är dessvärre inte en isolerad företeelse, jag själv har råkat ut för liknande taktik tidigare och det gör mig topp tunnor rasande och ledsen. Jag borde veta bättre än att tappa huvudet osv, men tyvärr gör jag det inte.

Jag kan ge en fullständigt ärlig förklaring till mitt eget handlande (mot Feliath, mot folk i denna diskussion och slutligen också i tidigare diskussioner både här på detta forum och på andra), det är en förklaring och ingen ursäkt - skilj på det.

Förklaringen är enkel - mobbing. Jag har varit utsatt (och säkert tusentalet av er andra) och är därför överkänslig för situationer där jag känner att jag inte har en chans att försvara mig... Det är en förklaring - inte en ursäkt till mitt beteende.

Jag vill be alla inblandade om ursäkt, i synnerhet de moderatorer som känt sig påhoppade. Förklaringen är enkel, jag kände mig inträngd i ett hörn och blev aggresiv, detta tillsammans med stress och depression ger idiotiska reaktioner hos mig. Återigen vill jag be alla om ursäkt (det tycks alltid vara jag som gör det - men det verkar också vara bara jag som mår dåligt och känner mig skyldig till det hela, vilket jag ju är)

Skyldigheten hos mig fråntar dock inte alla andras skuld i det hela, men jag tar hellre på mig denna och friar er från det - det var ju jag som var överkänslig.

Nå, i slutänden vill jag be er att inte fortsätta tjaffsa om saken och jag kommer hänga kvar på forumet för en liten tid framöver, dels för att se om jag klarar av att ens tänka mig att delta, dels för att min bekantskapskrets till stor del finns här - så jag har svårt att lämna.

Om ni vill diskutera ämnet vidare så kontakta mig personligen, antingen via pm eller via min mail. Eller för en pm-diskussion med moderatorer eller chefredaktionen. Jag vill inte att klimatet på forumet på något sätt skall infekteras av det nu skedda.

Sköt om varandra och ta hand om varandra.
Lev väl.

Eva

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Skuld och inte skuld

Gör vi?

Jag gjorde det, åtminstone. Om jag varit otydlig i detta ber jag om ursäkt, eftersom den här tråden säkert hade kunnat bli mindre dramatisk om det varit klart och tydligt från första början.

Jag är glad att du ber Feliath om ursäkt, för det visar att du förstått varför jag tycker att ditt inlägg var tjurigt, men ärligt talat tycker jag nog att du kan kvitta ditt inlägg mot hans flera gånger om, och om du någon gång i framtiden får lust att kalla honom för, jag vet inte, "den stornästa avkomman till en newfoundländsk hummermånglare och en spetälsk sjöko", eller något sånt, så kommer vi nog alla att titta åt ett annat håll. :gremgrin:

Din förklaring är mycket riktigt ingen ursäkt, och får mig att fundera över varför du överhuvudtaget startade tråden. Du vet om att du har ett problem, och du vet vad det leder till. Är det någon idé att starta trådar där du ber oss bekräfta vad du redan visste? Kanske vore det lämpligare om du gjorde en allvarlig insats för att bearbeta ditt problem.

/Dnalor