Är kartor över byar någonting vi vill ska finnas med av gammal tradition men som egentligen inte används, eller har jag missat någon viktig funktion?
Jag tycker du börjar i fel ände. Fundera på varför byn finns i äventyret och vad den ska användas till! Vilka är din målgrupp? Vad kan du tillföra med kartan? Den är ett verktyg.
Är den snygg och stämningsfull så är det såklart kanske det bästa sättet att kommunicera färg färg och känsla.
Spelar ni ultrataktiskt är det ett sätt att visualisera avstånd, vinklar, hinder och förflyttningar.
Är det ett mysterium som kan lösas så kan den förmedla information man inte tar till sig på samma sätt muntligt. Kanske måste mördaren ha passerat bron på väg från brottsplatsen? Då måste vaktposten ha sett mördaren? Såvida den inte var kvar runt mordplatsen efter dådet? Och liknande.
Yngre / oerfarna spelare behöver ibland visuellt stöd för att starta den egna kreativiteten. En karta kan generera situationer, händelser och äventyr av sig självt genom att man lägger ut krokar. En karta med en galgbacke, en örtagård, ett tempel, en tornruin eller en förbjuden ravin får fart på fantasin.
Yngre / oerfarna spelledare vet ofta inte vad som kan tänkas finnas i en by i spelvärlden. De kan vara osäkra på hur de ska upprätthålla spelbalansen, särskilt om spelarna har tendenser till powergaming. En karta som tydligt visar om det finns en bysmedja, en vapensmed, ett vakthus eller en helare ger spelledaren en lättillgänglig bild av spelvärlden och ger denne stöd i att avgöra vad som är lämpligt att introducera i spelet.
Om din spelvärld innehåller unika geografiska saker eller annan cool bebyggelse som du lagt tid och energi på att fundera ut så är kartan ett effektivt och elegant sätt att förmedla det på. Om inte kanske du borde lägga till såna detaljer.
Etc.
TL;DR Börja inte med kartan och försök krysta fram anledningar till varför. Börja med spelet och målgruppen och fundera på vad du behöver förmedla och på vilket sätt man gör det bäst.
//EvilSpook