Är kartor över byar nödvändigt?

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Staff member
Jag håller på att skriva på äventyret Marius Storfots sista plundring så att fingrarna blöder. Och @Gnovald håller på med jättefina kartor till äventyret. Som de flesta fantasyäventyr utspelar sig även detta i anslutning till en by. Och jag började just fundera på om det är nödvändigt med en karta över byn? Sådana kartor är ju väldigt vanliga men vad fyller de egentligen för syfte? Min erfarenhet är att spelarna gärna vill veta hur stor byn är och vilka viktiga platser som där finns (exempelvis värdshus, smed, diversehandel etc.) men jag har aldrig märkt av ett behov från spelarnas sida att veta vart dessa platser befinner sig i förhållande till varandra? Är kartor över byar någonting vi vill ska finnas med av gammal tradition men som egentligen inte används, eller har jag missat någon viktig funktion?

Boganis

Veteran
Det beror väl på, hur stor byn är, skule jag säga.
Och om du tänker strid i en by skulle jag personligen tycka om att ha en stridskarta med rutnät.
På samma vis som du och jag har svårt att navigera i en okänd stad utan karta utgår jag från att spelpersonerna ochså har svårt för detta.

Kartor kan innehålla en mängd oskriven information, torg ofta lika med handel. Rika områden ofta nära maktcentrum. Fattigstråken ofta högre brottsrate etc.

Mogger

Hipsteranka
Ja. Eller behövs gör de ju såklart inte, men en typisk rollspelsmodul består av ett antal olika delar:
  • Text
  • Bilder
  • Kartor
  • Regler
För mig skapar allt detta något som blir större än de enskilda delarna. Jag läser om byn, jag tittar på bilderna jag kollar regler m.m. Allt detta triggar min fantasi. Och så tittar jag på kartan och så tänker jag att "ja, såklart det är ju *där* som smedlärlingen har gömt sin vargunge!" Eller vad det nu kan vara.

Men, det är *alltid* en kompromiss när man skapar. Det finns ingen poäng med att försöka täcka allt. Lämna luckor. Bykartan kan absolut vara en sådan sak.

Så jag skulle säga, lita på din magkänsla* och gör det som känns bäst.

*Ok, lite OT men med "magkänsla" menar jag vad man anser om X givet informationsläget man har. Inte bara någon form av grundlös känsla, om nu någon sådan finns.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Beror på hur kartan är utformad. Som en övergrips bild som visar hur byn ser ut i stora drag, absolut. Som en karta där platser är markerade har jag noterat att jag, som spelare och spelledare, mest blir förvirrad och ängslig.

God45

#PrayersForBahakan
En sak som är snäppet bättre än kartor är sprängskiss av hus. Det lär inte finnas så många varianter i byn. Så gör fem olika och ha som referens. I övrigt så är det ofta inte intressant var saker är.
Det här är det mest 80-tals sättet att göra det på i alla fall.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag ser gärna en karta över byn, men absolut inte några hus. Om det inte är sannolikt att det sker någon viktig strid i värdshuset behövs ingen karta där.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Är kartor över byar någonting vi vill ska finnas med av gammal tradition men som egentligen inte används, eller har jag missat någon viktig funktion?
Jag tycker du börjar i fel ände. Fundera på varför byn finns i äventyret och vad den ska användas till! Vilka är din målgrupp? Vad kan du tillföra med kartan? Den är ett verktyg.

Är den snygg och stämningsfull så är det såklart kanske det bästa sättet att kommunicera färg färg och känsla.

Spelar ni ultrataktiskt är det ett sätt att visualisera avstånd, vinklar, hinder och förflyttningar.

Är det ett mysterium som kan lösas så kan den förmedla information man inte tar till sig på samma sätt muntligt. Kanske måste mördaren ha passerat bron på väg från brottsplatsen? Då måste vaktposten ha sett mördaren? Såvida den inte var kvar runt mordplatsen efter dådet? Och liknande.

Yngre / oerfarna spelare behöver ibland visuellt stöd för att starta den egna kreativiteten. En karta kan generera situationer, händelser och äventyr av sig självt genom att man lägger ut krokar. En karta med en galgbacke, en örtagård, ett tempel, en tornruin eller en förbjuden ravin får fart på fantasin.

Yngre / oerfarna spelledare vet ofta inte vad som kan tänkas finnas i en by i spelvärlden. De kan vara osäkra på hur de ska upprätthålla spelbalansen, särskilt om spelarna har tendenser till powergaming. En karta som tydligt visar om det finns en bysmedja, en vapensmed, ett vakthus eller en helare ger spelledaren en lättillgänglig bild av spelvärlden och ger denne stöd i att avgöra vad som är lämpligt att introducera i spelet.

Om din spelvärld innehåller unika geografiska saker eller annan cool bebyggelse som du lagt tid och energi på att fundera ut så är kartan ett effektivt och elegant sätt att förmedla det på. Om inte kanske du borde lägga till såna detaljer.

Etc.

TL;DR Börja inte med kartan och försök krysta fram anledningar till varför. Börja med spelet och målgruppen och fundera på vad du behöver förmedla och på vilket sätt man gör det bäst.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gillar stadskartor mycket mer än hus-sprängskisser, själv. By/stadskartor ger mig en känsla av geografi som min rollperson antagligen får genom att bara knalla runt på gatorna en stund eller se stället på lite avstånd. Man kan få en känsla av avstånd och närvaro.

Sprängskisser känns för mig mest relevanta ifall man ska typ slåss, och det föredrar ju jag när man inte gör. Det är inte heller därför jag vill ha en "känsla för avstånd", utan det handlar mer om inlevelse och närvarokänsla.

Sedan vet jag att såna här kartor kan kosta en hel del (Eleminkartan till Ödesväktarna var den enskilt största utgiften) så jag skulle inte kritisera ett spel eller en modul för att den saknar kartor. De är trevliga, stämningsfulla, bra att ha – men måste? Nä. Nödvändigt? Nä.

Rickard

Urverk speldesign
Jag brukar aldrig behöva det i en stad eller by. Spela roll om smeden är i väst eller öst. Är smeden i väst eller öst kan du skriva ut det.

I en stad är det viktigare för mig hur de olika stadsdelarna skiljer sig mot varandra så att jag kan beskriva det medan rollpersonerna rör sig i staden.

I en by? Vad är syftet med byn? Skriv det istället. Ha en namnlista. Lista några yrken. Det är typ allt, om du inte vill ha hemligheter i byn, men även dessa kan du skriva i en lista. Spelledaren kan pussla ihop det själv. Mindre jobb än att behöva lära sig allt.

---

När jag var yngre lade jag ut en by-karta och när spelarna rörde sig i byn fick de fylla i husen själva när jag förklarade vad som fanns där. Det funkade väl också, men jag fokuserar hellre på berättartekniker än visuella hjälpmedel. Jag visar ju inte heller bilder på monster, utan beskriver dem kargt för att engagera spelarna på det sättet istället.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är ju egentligen helt onödigt, om det inte är något speciellt med byn som kartan hjälper till att illustrera. Om det bara är två gator och 20 hus räcker det med en allmän beskrivning.

Däremot är det alltid trevligt med en karta.

zonk

muterad
Jag gillade kartan över Utkante i Dimmornas Dal av en anledning, främst - den var skön som bakgrund i VTT/roll20. Men visst blev det lättare att visualisera byn, och det blev lite smygande o intrigerande som kanske oxå hjälptes något av den.

Så om det ska vara en karta över en by, gärna så att den funkar som stämningsbild att visa spelarna, som kommunikationsmedel. Och gärna något lite unikt med byns layout eller stil!