Är kartor över byar nödvändigt?

ingels

Investigator
Har sett frågan i flödet över ämnen och mitt enkla svar är väl "Ja, om kartan har ett mål som man behöver hitta, annars är det ju bara förspillan av tid och tji pin"

Tji pin är nåt vi säger här i Dalarna och översätts väl till "bara för att jävlas"

Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Om bilder och kartor används (finns) vill jag kunna lita på dem. Kanske inte att allt stämmer om det bara är en uppifrån-kartöversikt. Mer att om det är en bild av något så är det vad även texten handlar om, ser jag ett föremål så ska man kunna lista ut dess funktion. Är det ett hus så följer den en förutbestämd logik. Inte nödvändigtvis så som jag är van från mitt egna liv. Är det inte en spelarkarta, så vill jag hellre att det är något som finns och presenteras inom spelets verklighet. Så, hellre en vy som om man tittar på byn (från en höjd/svävandes/eller som en fågel) än en ”modern” karta över byn. Detta även när vi spelar i vår samtid.

SpringandeKulle

Warrior
Hur mycket mer kostar produkten med en karta över byn?

Det är också en aspekt att tänka på. Visst är kartor och illustrationer trevligt men de brukar inte alltid vara gratis att göra. Samtidigt säljer produkter med bilder bättre än ren text kan jag tänka mig. Så blir väl en avvägning där också. Om nu inte kartan har en betydelse för spela själva spelet för då bör den vara med även om det kostar lite extra.

Behövs och behövs... Spelar jag osr och det finns en by i skogsbrynet där jag kan sälja loot och köpa rep behöver jag verkligen inga karta.

Om ett äventyr utspelar sig i en by uppskattar jag kartor

Jag vill slå ett slag för såna historiska stadskrtor som är i såna vridna perspektiv, där man inte riktigt bestämt sig för om man ska rita uppifrån, framifrån eller vilket håll som är upp och där viktiga byggnader ritad större och färggladare och mindre viktiga byggen ritas litet och generiskt.

Så i byn är man att nere vid floden ligger ett helt gäng mindre hus, men det är inte viktig exakt hur många och hur stora. Vid huvud vägen ligger templet. Galgbacken, baronessan jaktslott, vikbron med tillhörande tullstuga och apotekargården ser man tydligt. Då får man som en känsla som spelare vad som är viktigt och man slipper haka upp sig på att rita upp vartenda hus med rimliga skala. Och så tycker jag det är snyggt när det ser mer historiskt ut och mindre DnD. Men det är ju en snaksak

70talarn

Veteran
För att bidra med något konstruktivt, så tycker jag att några generiska kartor, t.ex. by, ruin, grotta, värdshus, alltid är uppskattat. I bästa fall har ju SL redan en mapp med sånt förberett, men i ett köpeäventyr så skulle jag absolut uppskatta det.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
För att bidra med något konstruktivt, så tycker jag att några generiska kartor, t.ex. by, ruin, grotta, värdshus, alltid är uppskattat. I bästa fall har ju SL redan en mapp med sånt förberett, men i ett köpeäventyr så skulle jag absolut uppskatta det.
Jag önskar att jag var bättre på detta ibland. För mig är kartor alltid en efterhands tanke när jag minns att mina spelare vill ha dessa. Måste skaffa en mapp med kartor, är vad jag tar med mig.

Boganis

Veteran

Attachments

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Jag gillar ju stilen på såna, (sen får de kanske ha ännu mer utmärkande byggnader) men man får en känsla för platsen, man ser det viktiga, men samtidigt så fattar man att det är delvis mer en ideskiss än helt naturtroget. Så behöver man en gränd så finns det en där, vill rollpersonerna besöka random fiskare nummer fem så kan man anta att det finns ett hus till denne.