Är kartor över byar nödvändigt?

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,776
Location
Oktoberlandet
Jag älskar kartor (av nån anledning😇)

Det är nog bra att ha diverse tillbehör som hjälper alla runt bordet att puffa igång fantasi och ha som utgångspunkter för diskussioner.
Vissa kan målande beskriva platser, personer, händelser och andra behöver hjälp med att gestalta sånt och lyssnare får också hjälp med att hänga med.

Bildstöd: Bilder kan ju säga mer än tusen ord och är inte beroende av avsändarpersonen, tex medans SL stressat sitter och funderar över nåt så kan övriga runt bordet titta på kartor, plocka med sitt eget rollformulär, göra en skiss över landskapet RPsjälvportret, SLPbild, flytta runt spelfigurer på en platsbeskrivning med modeller, hytta med knytnäven mot den där T20 som sitter inlåst i lilla fängelsehålan pga fummel osv

Tror det hjälper rollspelskonstruktören också med att skissa upp byn för att för sig själv förstå situationen och se att det behövs mer intressanta, speligt input för att göra det roligt.

Som flera varit inne på så skapar en karta över tex en by ett sammanhang och mer förståelse för situationen där RP befinner sig.
Med bara en bild.
Många med mig svävar bort i andra tankar när SL börjar dra beskrivningar, ibland så vill jag tom själv få läsa texten för att göra några snabba kartskisser över situationen.

Det verkar ju finnas så många fantastiska illustratörer här i landet (jag är usel) så det är en fröjd att se dessas alster som verkligen skapar fantastiska världar att fördjupa sig i.

Jag älskar kartor och via dem drömmer jag bort till andra världar. 👍
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,894
Location
Stockholm
Mina spelare frågar alltid "hur långt är det till ..." eller "vad ligger bredvid ..."

De är besatta av att få förklarat för sig hur världen ser ut och relationen mellan olika grejer i världen.

Så ja, en karta över en by behövs. Så att jag slipper sitta och hitta på saker "on the fly".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,346
Location
Ereb Altor
Bygger vidare på denn kloka observation. Den seriöse världbyggaren kan när hen gör sin by ta inspiration av verkliga förhållanden. Historiker, arkeologer och etnografer talar tex om bytyper, om att det (historiskt) sett har funnits ett antal olika sätt som byars bebyggelse har grupperats. Här är ett bra citat som får in mycket om svenska byar, och som är giltigt från vikingatiden till skiftena:

Storlek kan man också fundera på. På den skånska slätterna var byarna (före skiftena) stora, 20 till 40 gårdar. Men i en stor del av Sverige var byn tre till fem gårdar stor. Och på sina håll fanns inga byar.
Det är ju exakt detta en (bra!) bykarta ska bidra med!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,904
Mina spelare frågar alltid "hur långt är det till ..." eller "vad ligger bredvid ..."

De är besatta av att få förklarat för sig hur världen ser ut och relationen mellan olika grejer i världen.

Så ja, en karta över en by behövs. Så att jag slipper sitta och hitta på saker "on the fly".
Kan du inte bara säga att det är en generisk by och att det inte är viktig? Allternativ be dem beskriva den? Det sparar plats i boken och konst budget i en produkt. Och i ett hemma spel slipper du onödig prepp. Då behöver du inte hitta på något improviserat heller? Liksom, om det ÄR en generisk by bara. Kan inte sådan öppen dialog bara ta bort problemet?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
927
Om SL lägger fram en karta framför spelarna så kommer något att hända i byn, tro mej!
Det här tycker jag är en underskattat selling point.
När man som spelare får se en karta så fattar man tydligt att det här området är relevant för storyn. Det gör att man kan fokusera på området och de grejer som finns i det, snarare än att otåligt vilja dra vidare. Det blir en naturlig nedslagsplats.

Detta kan ju slå bakut också, om platsen som finns på kartan inte har något viktigt på sig och man ska hasta iväg en kvart senare utan att det egentligen hänt något.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,904
Det här tycker jag är en underskattat selling point.
När man som spelare får se en karta så fattar man tydligt att det här området är relevant för storyn. Det gör att man kan fokusera på området och de grejer som finns i det, snarare än att otåligt vilja dra vidare. Det blir en naturlig nedslagsplats.

Detta kan ju slå bakut också, om platsen som finns på kartan inte har något viktigt på sig och man ska hasta iväg en kvart senare utan att det egentligen hänt något.
Okej, jag kanske måste ångra mig nu, men bara för att ha ett deckaräventyr där det finns en karta över en by som bara är en red hearing! Liksom, karaktärerna hittar kartan in character och jag ger den till dem. Men det leder bara till ett sidospår. Det vore fett!
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
927
Okej, jag kanske måste ångra mig nu, men bara för att ha ett deckaräventyr där det finns en karta över en by som bara är en red hearing! Liksom, karaktärerna hittar kartan in character och jag ger den till dem. Men det leder bara till ett sidospår. Det vore fett!
Nu vet jag att man spelar olika och att spelgrupper funkar på olika sätt men jag måste säga att jag är lite förvånad över att du känner att du behöver skapa fler väletablerade Red herrings?

Mina spelare hittar på sina egna hela tiden. Hör de att två SLPer har gröna byxor så tar det 30 sekunder till de kläckt en konspirationsteori om stadens skräddarskrå.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,904
Nu vet jag att man spelar olika och att spelgrupper funkar på olika sätt men jag måste säga att jag är lite förvånad över att du känner att du behöver skapa fler väletablerade Red herrings?

Mina spelare hittar på sina egna hela tiden. Hör de att två SLPer har gröna byxor så tar det 30 sekunder till de kläckt en konspirationsteori om stadens skräddarskrå.
Mina spelare är skarpa motherfuckers på att lösa mysterium. De är fler och smartare än mig vilket är ett problem. Så jag brukar behöva gå till extremer när jag skriver mysterium för annars skär de genom dem som en blåslampa genom ett paket Bregott! Jag har @Cybot i min grupp! Så jag måste ha red hearings, lögnare, illusioner och bullshit för att sessionerna inte ska vara 5 minuter långa och sluta med att de knäckt mysteriet 😂
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,788
Location
Helsingborg
Mina spelare är skarpa motherfuckers på att lösa mysterium. De är fler och smartare än mig vilket är ett problem. Så jag brukar behöva gå till extremer när jag skriver mysterium för annars skär de genom dem som en blåslampa genom ett paket Bregott! Jag har @Cybot i min grupp! Så jag måste ha red hearings, lögnare, illusioner och bullshit för att sessionerna inte ska vara 5 minuter långa och sluta med att de knäckt mysteriet 😂
Jag är nog största "skurken" i det här fallet. Att lösa gordianska knutar med ett svärdshugg är mitt rollspels-guilty pleasure.

Oavsett om det är att störta en gudason-paladin genom att få honom att bryta sin ed (istället för att behöva förstöra alla hans befästa tempel) eller att starta ett blodbad genom att plundra Varulvs-kungarnas skattkammare så att de inte kan betala sina legosoldater och samtidigt starta ett massivt upplopp (istället för dumheter som att faktiskt utmana varulvarna mer direkt eller sakta underminera deras makt i en guerilla-kampanj).

@God45 :s övriga spelare har inte samma psykologiska behov av att försöka hitta tredje vägen lösningar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,904
Jag är nog största "skurken" i det här fallet. Att lösa gordianska knutar med ett svärdshugg är mitt rollspels-guilty pleasure.

Oavsett om det är att störta en gudason-paladin genom att få honom att bryta sin ed (istället för att behöva förstöra alla hans befästa tempel) eller att starta ett blodbad genom att plundra Varulvs-kungarnas skattkammare så att de inte kan betala sina legosoldater och samtidigt starta ett massivt upplopp (istället för dumheter som att faktiskt utmana varulvarna mer direkt eller sakta underminera deras makt i en guerilla-kampanj).

@God45 :s övriga spelare har inte samma psykologiska behov av att försöka hitta tredje vägen lösningar.
Jag har haft 20 sidor anteckningar och när du gått ”Men kan jag inte bara X?” Har jag fått gå ”Jo…” Och kastat dem! 😂😂
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,720
Location
Umeå, Västerbotten
Har du lyckats skriva 80 sidor utan känna behov att refera till en karta så klarar det sig nog utan.

Kanske en referens till att "Vill ni ha en karta? Det finns gått om fantasy bykartor på nätet och de flesta funkat utmärkt för att använda till det här äventyret"
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,894
Location
Stockholm
Kan du inte bara säga att det är en generisk by och att det inte är viktig? Allternativ be dem beskriva den? Det sparar plats i boken och konst budget i en produkt. Och i ett hemma spel slipper du onödig prepp. Då behöver du inte hitta på något improviserat heller? Liksom, om det ÄR en generisk by bara. Kan inte sådan öppen dialog bara ta bort problemet?
Jag gillar att saker finns även när vi inte "tittar på dem", så att säga. Det skapar djup i världen. Och att saker skapas när man "pratar om dem" är ju ett sätt att spela på, men jag gillar ju såna här kartor:


Och mina spelare gillar när saker finns "i förväg", alltså att det finns en tanke bakom saker och ting. Visst kan vi improvisera också, men vi spelar Mausritter nu (jag är en spelare) och centralt i detta är kartan över "kampanjvärlden" (en gård med omgivningar) och att platserna finns och inte improviseras fram. Vi sitter helt enkelt med kartan och kollar vad som verkar kul att utforska.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,904
Jag gillar att saker finns även när vi inte "tittar på dem", så att säga. Det skapar djup i världen. Och att saker skapas när man "pratar om dem" är ju ett sätt att spela på, men jag gillar ju såna här kartor:


Och mina spelare gillar när saker finns "i förväg", alltså att det finns en tanke bakom saker och ting. Visst kan vi improvisera också, men vi spelar Mausritter nu (jag är en spelare) och centralt i detta är kartan över "kampanjvärlden" (en gård med omgivningar) och att platserna finns och inte improviseras fram. Vi sitter helt enkelt med kartan och kollar vad som verkar kul att utforska.
Det här förstår jag! Jag bara tänker att byn inte är en äventyrsplats, men är den det är det annorlunda.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
503
Location
Stockholm
Jag gillar stadskartor mycket mer än hus-sprängskisser, själv. By/stadskartor ger mig en känsla av geografi som min rollperson antagligen får genom att bara knalla runt på gatorna en stund eller se stället på lite avstånd. Man kan få en känsla av avstånd och närvaro.
Detta. Jag tror att det handlar om hur man spelleder, så klart, men jag känner inte att mina största styrkor som domare ligger i att levandegöra omgivningar och miljöer på ett sätt som både är stämningsfullt och ger en bra spatial orientering för spelarna. Genom att lägga ut en karta över byn (helst omärkt, så spelarna kan skriva in för hand var olika verksamheter, bostäder osv finns) kan jag mycket lättare förmedla sådana saker och ge ett bra hum om hur stor byn är, hur omgivningen runt omkring är beskaffad, var olika byggnader ligger i förhållande till varandra och så vidare.

Ännu mer så med städer. Det konstigaste jag vet är supplement som City System till AD&D2, med maffiga jättekartor över staden Waterdeep vid norra Svärdkusten. Samtidigt är det helt uppenbart en karta avsedd för spelledaren. Vad är poängen med det? Ska jag som spelledare sitta bakom skärmen med kartor som tillsammans upptar en hel vägg? Ska man ändå producera en maffig karta över en stad är det för mig självklart att kartan är spelartillvänd och kan läggas ut på spelbordet. Gärna med markörer för att indikera var spelfigurerna befinner sig. But I digress.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,180
Detta. Jag tror att det handlar om hur man spelleder, så klart, men jag känner inte att mina största styrkor som domare ligger i att levandegöra omgivningar och miljöer på ett sätt som både är stämningsfullt och ger en bra spatial orientering för spelarna. Genom att lägga ut en karta över byn (helst omärkt, så spelarna kan skriva in för hand var olika verksamheter, bostäder osv finns) kan jag mycket lättare förmedla sådana saker och ge ett bra hum om hur stor byn är, hur omgivningen runt omkring är beskaffad, var olika byggnader ligger i förhållande till varandra och så vidare.

Ännu mer så med städer. Det konstigaste jag vet är supplement som City System till AD&D2, med maffiga jättekartor över staden Waterdeep vid norra Svärdkusten. Samtidigt är det helt uppenbart en karta avsedd för spelledaren. Vad är poängen med det? Ska jag som spelledare sitta bakom skärmen med kartor som tillsammans upptar en hel vägg? Ska man ändå producera en maffig karta över en stad är det för mig självklart att kartan är spelartillvänd och kan läggas ut på spelbordet. Gärna med markörer för att indikera var spelfigurerna befinner sig. But I digress.
Ja, definitivt. Och i synnerhet när man spelar på distans med en VTT tycker jag en karta är ett tacksamt visuellt fokus dessutom.
 
Top