Vitulv said:
Angående Leia tycker jag att hon är en cool karaktär; en av de häftigare i Star Wars. Ska man leta efter sexistiska kvinnoskildringar tycker jag nog att det finns bättre och tydligare exempel i andra filmer.
Jag får nog hålla med här. Om man i Star Wars betraktar övriga rollpersoners stereotypisering så tycker jag att Leia bryter
mer mot normerna än vad de gör. Det finns gott om stereotyp manlighet i de filmerna...
Nå:
Största problemet med Leia är helt klart att hon är för få. Det finns många aktiva män i filmen, men ytterst få kvinnor som ens har talroller. Att Leia sedan är åtminstone ett par steg upp från den klassiska damsellen i distress hjälper liksom inte när hela trilogin är en korvfest.
Frågan är hur relativt man ska se det. Jämför man Leias platthet med andra kvinnoroller? Isåfall såna som var innan, samtidigt som, eller efter filmen? Eller i världshistorien? Jämför man plattheten med andra rollfigurer i originaltrilogin? Eller i alla starwarsfilmer? Eller i alla fantasyfimer? Eller i alla sagor?
Relativisering is a bitch. Jag har svårt att på någon form av fejkat "objektivt" plan diskutera hur platt/stereotyp Leia är.
Jag tycker däremot inte att hon är nån "token female", medan Landp helt klart är filmernas token nigro. Leia har en riktig roll att spela, attityd som inte är helt överens med damsel-in-distressighet, och så vidare. Sedan är hon ju i slutänden ett goddamn kärleksintresse, men hon är knappast nån WIR (Woman in refridgerator).
Så... Medelmåttig, på fjantighetsskalan, jämfört med andra hollywoodproduktioner? Vilket tyvärr inte säger så mycket?
//Krank, som motstår frestelsen att gnälla om korvfesten i Transformersfilmerna....