Så en gång prinsessa i nöd, alltid prinsessa i nöd?
Jag tycker ändå att hon är prinsessa i nöd tills Luke öppnar hennes cell, inte ett ögonblick längre.
Både Luke och Han blir ju räddade av Leia, så för mig känns det mer som att man säger att man inte klarar sig utan sina vänner än att kvinnor är till för att räddas.
Utan Leia hade ju Luke varit rökt. Det är ju för att hon också har jedi-kromosomer som de kan rädda honom.
Hade Luke varit kvinna hade kritiken låtit exakt likadan, för Luke räddas av sina vänner och måste lära sig av en äldre man.
Det är lite det jag menar med att kvinnor befinner sig i en lose-lose. Det spelar ingen roll vad de gör, är de ens för ett ögonblick svaga som människor och måste lita på andra så är de dåliga och svaga som kvinnor.
Imho säger inte Star Wars att kvinnor är klena prinsessor, SW säger att ingen klarar sig själv.
Luke och Leia är vid olika tillfällen i filmen i nästan exakt samma sits, trots det så får Leia bli stämplad som en mesig kvinna.
Att star wars har för få kvinnor är givet, men den enda kvinnliga karaktären är trots allt rätt välgenomtänkt.
Som det låter på dig hade Leia varit tvungen att vara en vasquez/michelle rodriguez kopia för att hon INTE skulle vara en damsel in distress.
Även om man hade gjort både luke och han till kvinnor och gjort charlies angels in space hade ju de tre kvinnorna blivit räddade av någon annan vid någon punkt i filmen. (detta skulle någon fan ta och göra. Jag skulle betala för att se den)
Edit: skrivet på telefonen, ber om ursäkt om jag är osammanhängande och upprepar mig.