Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
Alltså, i en diskussion om genusperspektiv så förutsätter jag att du argumenterar efter ett feministiskt perspektiv, eftersom du är feminist. Konstigt vore väl annars?Bunny said:Alltså, är det så viktigt för dig att sätta mig på pottan bara för att jag är feminist. Ska jag ställas till svars nu igen? Kan du börja bemöta mina argument igen, och snälla sluta sätta dem i ett sammanhang med "feministernas ögon" och "kamp" (eller vill du inflammera detta till ännu en skyttegravsdiskussion).
Tja, "dam i nöd" är i sammanhanget rätt ointressant, eftersom (som Laowai påpekar) samtliga hjältar under sagan då och då befinner sig i nöd, och tvingas bli räddade av sina kamrater. Så ordet "dam" i "dam i nöd" är i sammanhanget en onödig förstärkare som låser sig vid ett i sammanhanget oviktigt kön.Bunny said:Lucas gör Leia till en ovanlig dam i nöd genom att göra henne aktiv och dådkraftig, bra så, men hon är fortfarande en dam i nöd. Det går utanför att göra rätt eller fel. Lucas ville ha en dam i nöd, Lucas gjorde den karaktären kvinnlig, sedan gjorde han andra saker med den också. Att ha med en dam i nöd är inte "fel" (tvärt om var det ett uttalat designmål), att göra karaktären kvinnlig är inte heller "fel". När jag gör påståendet att Leia i grunden är en typisk dam i nöd har jag fått svar av typen "men hon är cool, hon är handlingskraftig", vilket jag anser inte riktigt har med det första påståendet att göra. Att Leia är en dam i nöd är i sig inte en anklagelse eller ett förringande. Fråga mig gärna vad jag anser är en "typisk dam i nöd", om du inte tycker du förstår, men att det automatiskt skulle göra Leia till våp, som du påstår att det gör, är helt uppåt väggarna. Jag tänker inte fortsätta en diskussion med dig utifrån den typen av antaganden.
Jag vill hävda att du, genom att gång på gång påpeka Leias kön, är den som konstruerar ett genusproblem som inte finns.
Genusproblemet i SW är avsaknaden av kvinnor, inte det kvinnoporträtt som faktiskt skildras.