Nekromanti Är Magi i EON för bra?

Arkadiouz

Veteran
Joined
23 May 2004
Messages
2
Location
Malmö
Halloj

Har precis hittat hit och spendrat lång stund med att gå igenom diverse trådar. Mest om Magi och Dvärgar (och kombinationer därav), men även lite annat.

Jag spelar nu EON sen ett tag tillbaka och min senaste karaktär är en magiker, därg av klanen Drezin. Min magiker är inte utav typen 'flash bang fireball them all' utan mer en snubbe som försöker komma med alternativa lösningar till de mest direkta. Nu är det kanske så att jag missförstått en massa med systemet och därför har lite funderingar... men ni som är bättre vetande får gärna upplysa mig.

Jag tycker själv att det är alldeles för lätt att bli überbra som magiker. Man kan ganska lätt, men besvärjelser utav magnitud 3-4 göra underverk. Detta utan att det kostar något? Visst visst, man kan misslyckas och tillochmed fumla. Och då, i värsta fall kan man förlora Quadosh. I vår grupp så har jag och spelledaren kommit fram till att vi begränsar magiker (ie jag...) så tillvida att jag får ett kryss i utmattning för varje magnitud av lagd besvärjelse (3 kryss för en Magnitud 3 osv). Är det någon annan än vi som kör med något liknande?

Efter att ha läst diverse diskussioner här på forumet så verkar det som om att många gärna diskuterar hur himla mäktiga besvärjelser man kan göra. Speciellt hela tråden om effekten 'olära'. Det är enligt mig en grymt bra effekt. Man lägger besvärjelsen och vippsellivopps så kan offret helt plötsligt inte sitt eget modersmål längre... UTAN att ens behöva slå ett motståndsslag...? Vapenmästaren Nils står plötsligt som ett fån mitt gladiatorringen när en tomte trollar bort alla minnen av den berömda stridskonsten... jag menar, vad är det för roligt med det (förrutom den smått dråpliga situationen... )? Nu ska jag inte negga och säga att 'vårt sätt att spela är det enda rätta och roliga'. Det är ABSOLUT INTE vad jag försöker säga... jag bara undrar om det är tänkt att vara så lätt? (återigen, jag har en ringande känsla av att jag har missförstått något fundamentalt i hur magin fungerar... :gremwink: ).

Finns säkert många fler saker att diskutera i ämnet, men klockan är 00.40 och jag ska upp kl 06.00 för att jobba så...

Ödmjukt,
Arkadiouz
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Kreativt magianvändande är ett gissel i de flesta system, och det går knappast att göra nått åt det.

Utmattningskryss för magnituder är ballt dock.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Eonska helare

För att inte tala om vilka fantastiska underverk en specialiserad biomantiker kan genomföra. Beakta en biotropimästare (Alstra biotropi 15-17 och Besvärjelse 15-17) och tänk bara efter vad hon kan göra. Visst, varje alstrat filament biotropi långtidsutmattning. Därför skaffar man sig även astrotopi 10-12 så att man kan tvätta bort sin utmattning så länge stjärnorna syns (och med lite matte även på dagen). D&Ds såkallade Clerics kan ju totalt slänga sig i väggen. Givet en viss tid (säg 20 minuter) så kommer en sådan magiker att kunna läka ihop en hel grupp sårade soldater så att de är fäktasdugliga igen. För att inte tala om att läka tillbaka avhuggna kroppsdelar, utstuckna ögon och hela brutna ben (sådan effekt finns inte i officiella M&M, men den borde rent logiskt existera). Om man dessutom är kunnig om ritualmagi och har rätt kontakter så att man kan lägga vantarna på Omkars mirakulösa återuppväckelse så är även avlidna kamrater inte längre ett problem.

Biomantikerna är med andra ord helt sjövilda.

Just ja. Min favoriteffekt teleportation tåls att nämnas återigen. För bara en enkelt Ob2T6 svår besvärjelse så kan man teleportera sig 10 meter. Nu, 10 meter låter inte så mycket, men var lite fantasirika! I ren transportsträcka så är 10 meters teleportation rätt menlöst.Man tjänar troligtvis ingen tid alls på att väva effekten istället för att gå i rask takt. Men det är alltid lika tacksamt att undvika fiender genom att teleportera sig uppåt 3 våningar, genom en vägg, upp på en balkong, genom ett fönster, till andra sidan ett galler eller varför inte ned till källaren?


/Naug, rådiggar teleportation
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,321
Location
Helsingborg
Är Magi i EON för sällsynt?

Visst kan magi vara bra.. Alver likaså.. Man skulle kunna tänka sig att lyfalisvärd och kraggsvärd är för bra.. Vissa guldmynt är bättre än andra.. Och drakar, se på dem.. På tok för mäktiga..

Varför det? Hur kan det komma sig? Vad kan man göra för att balansera upp det? Måste man det? Det är inte alltid detta måste ske i form av regler.. Om vi har ett magiskt repeterarmborst som skjuter 100 pilar i minuter, vad skulle dess nackdel kunna vara? Jo, att få slut på ammo..

Nu finns förvisso inte dessa repeterarmborst överallt.. Varför det? Jo, för att de är sällsynta.. Här är en viktig balans som världen kan tillföra.. Drakar är mäktiga, men också få, antagligen för att de är så mäktiga.. Annars hade de lätt kunnat ta över världen..

Magiker är bra, visst, men de är också sällsynta.. Det är inte precis i varje hörn där man stöter på en magiker.. Det är världens sätt att balansera det yrket.. Jag ser magiker (och alver) som ett previlegium för spelarna att få spela.. Jag tillåter bara spelarna få spela det om jag anser att de kan klara av det.. Det blir nästan deras gesälltest i rollspel.. :gremsmile: Klarar de inte det så gör de inte det.. Då vet jag det till nästa gång.. Å andra sidan så kan jag hjälpa dem att växa in i rollen och behärska den väl..

Så.. Spela din magiker väl och du får (om du spelat i min spelgrupp) chans att få spela ännu ballare saker senare..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som gillar subtila magiker
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Olära

Vapenmästaren Nils står plötsligt som ett fån mitt gladiatorringen när en tomte trollar bort alla minnen av den berömda stridskonsten...

Nu har jag inte boken till hands, men om jag inte minns fel så tar 'Olära' bara bort en specifik färdighet (vilken bestäms då besvärjelsen formaliseras). Diskussionen har förmodligen varit uppe tidigare, men om man tvingas välja en specifik stridskonst (Olära <specifik stridskonst>) så blir besvärjelsen väldigt smal. Kan man välja 'alla stridskonster' (Olära stridskonster), så blir den alldeles för bred...

Nu kan man ju givetvis anpassa effekten genom improviserad magi, men för eventuell formalisering kan det vara intressant att fundera över det där.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Teleportation

Äh, det är coolare att teleportera bort fienden - ställa honom på kanten av ett tak så får vi se hur han klarar balansen (tyvärr får man ju inte teleportera honom rakt upp i luften).

Har man några timmar på sig kan man dock lätt teleportera sig tvärs över ett land, eller varför inte till månen (fullt möjligt, har vi kommit fram till).

/RipperDoc
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Teleportation

Grejen med att teleportera bort fienden är att det blir svårt.

Teleportera - Personlig.
Sedan krävs "beröring" och "avstånd".
Detta ger:
Teleportera fienden en meter: 3 filament
Teleportera fienden tio meter: 6 filament.
En besvärjelse av magnitud sex blir ju brutalt svår, såvida man inte använder artefakter eller kongelat.

Men det är en elak idé.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Är Magi i EON för sällsynt?

Så.. Spela din magiker väl och du får (om du spelat i min spelgrupp) chans att få spela ännu ballare saker senare..

Jag håller med dig i mångt och mycket. Magi bör vara sällsynt, och på något sätt ska man göra magi och magiker sällsynta. Kanske lite som gamla versioner av Drakar och Demoner, att 10% av befolkningen har gåvan...

Jag vet faktiskt inte hur man ska begränsa det hela i Eon.

/Honken - Som inte vill att Mundanan ska bli något Forgotten Realms.

"Hej jag heter Honken och är grisodlare. "Hej Honken!" "
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Re: Är Magi i EON för sällsynt?

Jag gillar det som det är... Besvärjarna brukar bli ganska begränsade och improvisatörerna ta alldeles för lång tid på sig för att kunna användas i strid om man inte har hjälp av lite slagpåsar... t.ex om man ska improvisera olära på nån så måste man ju först alstra 6 ataxa sen väva 2 olära, väva 2 beröring och sen väva 2 avstånd inte bara att det blir grymt svårt utan det tar 4 rundor också... och du måste veta vad det är för stridskonst med.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: Teleportation

Om jag minns rätt så kan man teleportera sig 10/m per filament. Om man skulle vara en samlare av kongelar så kan man starta en resebyrå :gremgrin:.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Teleportation

"Äh, det är coolare att teleportera bort fienden - ställa honom på kanten av ett tak så får vi se hur han klarar balansen (tyvärr får man ju inte teleportera honom rakt upp i luften)."

Fast grymt svårt. Den måste bli beröring om man vill hiva iväg honom minst 10m, och det är lagom lätt att beröra den där suputa stridspitten med ett svärd i ena handen och en sköld i andra :gremwink:



"Har man några timmar på sig kan man dock lätt teleportera sig tvärs över ett land, eller varför inte till månen (fullt möjligt, har vi kommit fram till)."

Eller varför inte till solen? Eller till stjärnorna. Stjärnorna skulle ju faktiskt gott och väl kunna vara närmre än både solen och månen (beroende på vilken världssyn man har, då då. Att man sen misslyckas är en annan femma. Och att ingen kommer tillbaka från varken solen eller från månen är helt enkelt ett mysterium som bäst löses genom att skicka ännu fler försökskaniner :gremlaugh:


/Naugur Trollur
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,185
Location
Lunden, Göteborg
I vår grupp så har jag och spelledaren kommit fram till att vi begränsar magiker (ie jag...) så tillvida att jag får ett kryss i utmattning för varje magnitud av lagd besvärjelse (3 kryss för en Magnitud 3 osv). Är det någon annan än vi som kör med något liknande?
Japp! Vi kör med precis samma husregel. Främsta fördelen med regeln är att spelarna tänker sig för lite extra innan de kastar besvärjelser.

//Ezping Orm
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Teleportation

Om jag minns rätt så kan man teleportera sig 10/m per filament.

1 fil = 1 meter
2 fil = 10 meter
3 fil = 100 meter
4 fil = 1000 meter

etc... ad nauseum.

Om man skulle vara en samlare av kongelar så kan man starta en resebyrå.

Mmmm... Area effekt för teleportering och en näve filament i näven... off we go!
För intresserade så kan jag nämna att i spelvärlden Shadow world till Rolemaster finns det ett sådant yrke (ja... de gör lite mer saker än så) att tillgå: Navigatörer
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Är Magi i EON för sällsynt?

Men magiker är också oerhört sällsynta i Eon. De största magikerhusen räknar bara in ett par hundra magiker, och det finns bara ett dussin magikerhus över hela världen. Även om Mundanas demografi är skev så är det fortfarande väldigt lite magiker per tusen invånare.

/RipperDoc - vars Mundana har väldigt ont om magiker
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,321
Location
Helsingborg
Re: Är Magi i EON för sällsynt?

"Kanske lite som gamla versioner av Drakar och Demoner, att 10% av befolkningen har gåvan..."
Tja.. Den siffra gällde för rollpersonerna.. Siffran för normala personer var mycket lägre och lägg då till att det är många som inte vet om att de har "gåvan".. Jag kommer inte ihåg någon exakt siffra men jag har för mig att det finns bara 3 kända magikerakademier på Ereb Altor.. Det är lite det här man får tänka på.. Rollpersonerna som förekommer brukar vara lite utöver det vanliga..

Jag brukar begränsa mig till att ha max en magiker i spelgruppen.. Det har visserligen resulterat i att det ständigt är med en magiker i alla rollspel, för när någon magiker dör så skapar ofta en annan spelare en magiker efter ett tag.. Jag tror det var 5-6 år sedan senast jag inte hade en magiker med.. Vad jag mest ville få fram i det förra inlägget var att trots att magiker är sällsynta så kan de ändå vara vanligt förekommande bland rollpersonerna.. Det är lite upp till spelledaren att försöka reglera detta, om denne nu inte gillar det..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har gjort att spelarna inte får välja att bli magiker längre utan det är istället en förmåga de kan få på förmågetabellen
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Är Magi i EON för sällsynt?

Vad jag mest ville få fram i det förra inlägget var att trots att magiker är sällsynta så kan de ändå vara vanligt förekommande bland rollpersonerna.. Det är lite upp till spelledaren att försöka reglera detta, om denne nu inte gillar det..

Ja, och jag håller med dig. Själv har jag tankar på att för första gången spelleda Eon, och jag skulle vilja begränsa möjligheterna för spelarna att lära sig magi, så att bara de som uttalat är magiker ska kunna detta. Dessutom på ett trovärdigt sätt kunna begränsa mig till 1 eventuellt 2 magiker (vi är 7 i gruppen förutom mig). Och som den grisodlare jag är har jag inte tänkt att de ska stöta på så mycket magi från början, kanske senare i kampanjen när de blivit lite mer varma i kläderna.

/Honken
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Är Magi i EON för sällsynt?

Men magiker är också oerhört sällsynta i Eon. De största magikerhusen räknar bara in ett par hundra magiker, och det finns bara ett dussin magikerhus över hela världen. Även om Mundanas demografi är skev så är det fortfarande väldigt lite magiker per tusen invånare.

Om du frågar mig så är det fortfarande på tok för mycket magiker...

/Honken
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Är Magi i EON för sällsynt?

Tja, böckerna tillåter ju en ganska stor tolkningsbredd för hur vanliga magiker är. I vårt spelande så stöter man mkt sällan på magiker, de flesta har inte hört talas om magi (annat än vidskepligheter) och vi har sällan renodlande magiker med i gruppen (och aldrig mer än en magikunnig). Magin är dessutom alltid bara ett verktyg och ett komplement till andra färdigheter.

/RipperDoc
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Qadosh

Man kan ganska lätt, men besvärjelser utav magnitud 3-4 göra underverk.
Och huvudvärk.

Förr eller senare så kommer även riktigt duktiga magiker att fumla med magi (särskilt om de håller på me't varje dag), och då finns risken för Qadoshminskning. Det är inte trevligt, och det balanserar magiker rätt mycket. För att inte tala om hur mycket resurser som måste spenderas för att man ska bli färdigutbildad.
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Re: Är Magi i EON för sällsynt?

Jag kan ju säga att vi inte har detta problem i våran grupp... det är bara en i gruppen som tycker magiker är kul och hans karaktärer blir alltid så totalt misslyckade... Jag brukar oftast spel med 3 personer och 2 av dem spelar nästan jämt samma typ av karaktärer. Merra spelar nån form av krigare och Joboo köra alltid nån form av tjuv (Hon har bara en gubbe som inte har haft 15 i fingerfärdighet). Dr_Happy däremot har många roliga spelideer men misslyckas alltid...
 
Top