Nekromanti Är Magi i EON för bra?

Tesfforp

Warrior
Joined
3 Dec 2003
Messages
226
Location
Stockholm
Re: Teleportera fiender ännu svårare enligt mig

För att teleportera en fiende (med räckvidden avstånd) 1 meter behövs enligt mig 4 filament.

1 till teleportering.
1 till beröring.
...och lika många filament som använts till att väva effekterna (ungefär så står det i M&M). Alltså 2, till avstånd.

Menar du att man bara behöver ett filament till avstånd för att man hade ett till beröring. Eller?
Det har varit lite diskussioner om det (som jag inte riktigt följt).
Så nån som var med och skrev M&M eller vet säkert skulle väl kunna ge svar på tal.

Tesfforp, tror han har rätt iaf.

PS. Blev lite fel förut men det är ändrat. Permanenta var menat att vara avstånd.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
Re: Teleportera fiender ännu svårare enligt mig

För att teleportera en fiende (med räckvidden avstånd) 1 meter behövs enligt mig 4 filament.

1 till teleportering.
1 till beröring.
...och lika många filament som använts till att väva effekterna (ungefär så står det i M&M). Alltså 2, till permanenta.

Menar du att man bara behöver ett filament till permanenta för att man hade ett till beröring. Eller?
Det har varit lite diskussioner om det (som jag inte riktigt följt).
Så nån som var med och skrev M&M eller vet säkert skulle väl kunna ge svar på tal.

Tesfforp, tror han har rätt iaf.
För teleportation behövs inte permanenta överhuvudtaget då efekten är momentan och när den uphör har den redan påverkat världen genom att flytta målet för besvärjelsen.
 

Arkadiouz

Veteran
Joined
23 May 2004
Messages
2
Location
Malmö
Re: Teleportera fiender ännu svårare enligt mig

Vi har ändrat lite även på Teleportation. Vi har sagt som så att jag måste ha varit på platsen, eller kunna se den klart och tydligt för att kunna teleportera dit (jag har beröring på min variant, så jag kan skicka en annan i gruppen).

Ju längre tid det har gått sen jag var på platsen, desto svårare blir det för mig att minnas exakt hur det ser ut. Det blir ganska fort svåra slag mot minnet (PSY).

Sen är det klart att man kan säkert ha ett rum hemma i sin källare, dit man är säker på att ingen annan kommer. Mitt på golvet kan man sen ha en symbol (ett klassiskt pentagram kanske) dit man alltid kan teleportera sig. Kan ju ha suttit och mediterat på den platsen och på så sätt etsat fast den i minnet.

(det är för övrigt så jag tänker mig att klan Drezin lyckas hålla så god kontakt, trots att fästena ligger så långt ifrån varandra. speciella budbärare som med starka ritualer och besvärjelser tar sig mellan fästena och håller informationen flytande)

/Arkadiouz
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Teleportera fiender ännu svårare enligt mig

"För att teleportera en fiende (med räckvidden avstånd) 1 meter behövs enligt mig 4 filament.

1 till teleportering.
1 till beröring.
...och lika många filament som använts till att väva effekterna (ungefär så står det i M&M). Alltså 2, till avstånd."


Ja, jo. Det är en korrekt besvärjelse, även fast den är ämlans menlös för att vara av fjärde magnituden. En lite bitigara variant skulle vara.

2 till teleportering
2 till beröring

Då måste man förvisso gå fram och peta på motståndaren, men då har man å andra sidan ganska stor frihet vars man ska skicka iväg honom. Tre våningar upp, på andra sidan väggen, eller ned i kloakerna är exempel som skulle kunna vara bara 10 meter bort.


/Naug, föreslår
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Teleportera fiender ännu svårare enligt mig

Att man måste se målet eller ha varit där står väl i M&M. Det fiffiga med månen (som nämndes tidigare) är ju att man ser månen - alltså kan man teleportera sig dit. Om man inte hade kravet på att veta hur platsen ser ut så skulle teleportation vara extremt mäktigt, och mycket svårt att förklara dessutom. Det är bara att tänka sig kejsar Jargus rum och teleportera sig dit, oavsett hur det ser ut.

/RipperDoc - som allt funderat på vad som händer om man försöker teleportera någon en meter längre än vad filamenten tillåter
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Teleportera fiender ännu svårare enligt mig

Vi har ändrat lite även på Teleportation. Vi har sagt som så att jag måste ha varit på platsen, eller kunna se den klart och tydligt för att kunna teleportera dit (jag har beröring på min variant, så jag kan skicka en annan i gruppen).

Öhm, ändrat den hur? Jag citerar ur ’Larbilius underbara teleportation [3]’, s. 212 i Eon II-reglerna:

...Dessutom måste besvärjaren kunna se platsen dit man önskar teleportera sig eller ha besökt platsen tidigare så att man är bekant med den.

Ledsen om jag är lite neggo nu, men ibland får jag intrycket att mångas uppfattning om magi i Eon egentligen bygger på att man inte har läst eller minns den exakta texten som beskriver en besvärjelse eller effekt. Alternativt är man så inne på sina egna husregler att man rutinmässigt blandar ihop det med officiellt material.

Ta nu inte detta personligt, ditt inlägg utlöste bara harangen, det var inte orsaken. :gremtongue:


/Rax
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Är Magi i EON för sällsynt?

Tja, böckerna tillåter ju en ganska stor tolkningsbredd för hur vanliga magiker är. I vårt spelande så stöter man mkt sällan på magiker, de flesta har inte hört talas om magi (annat än vidskepligheter) och vi har sällan renodlande magiker med i gruppen (och aldrig mer än en magikunnig). Magin är dessutom alltid bara ett verktyg och ett komplement till andra färdigheter.

Alltså, egentligen är ju magin ofta det som ger ton åt ett rollspel, helst i den stora skara fanatsyrollspel som finns. Jag har egentligen inget emot det, men jag tycker att det ofta går till överdrift. Magi ska för mig vara nått mystiskt, och jag vet egentligen inte hur man ska låta det fortsätta vara så. För ofta om man spelar ett system så har spelarna som är mest intresserad av magi lusläst reglerna och kan dem minst lika bra som SL. Det är i stort sett steget då mystiken försvinner kring magi.

/Honken
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Teleportera fiender ännu svårare enligt mig

Då måste man förvisso gå fram och peta på motståndaren, men då har man å andra sidan ganska stor frihet vars man ska skicka iväg honom. Tre våningar upp, på andra sidan väggen, eller ned i kloakerna är exempel som skulle kunna vara bara 10 meter bort.

Öh, Naug? Jag hoppas du tar i beaktande att man måste kunna se platsen dit man ska teleportera(s), eller ha besökt platsen tidigare så att man är bekant med den. Sånt är trots allt ganska begränsande, om man inte just kommit från kloakerna, dvs... :gremcrazy:


/Rax
 
Top