Nekromanti Är majoriteten rollspelare killar? Varför?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: För att rollspel är skrivet för nördar

Själv har jag inga problem med att saker tar tid - men tiden ska inte gå till att lära sig regler eller annat tjabbel. Den tid som jag, spelledaren, spenderar med förberedelser bör istället handla om att sätta sig in i världen (åtminstone få en känsla för den), komma på och utveckla intressanta SLP:er och grundplotter, etc. Det regelsystem som tar mer än en halvtimme för mig som SL att begripa och sedan mer än en kvart att förklara - i dess helhet - för mina spelare åker ut genom fönstret i 99 fall av 100.

Sodivra

Champion
Re: För att rollspel är skrivet för nördar

Disclaimer först, bara: Grejen är att man måste nog vara ganska speciellt funtad i dagens samhälle om man är redo att lägga ner iallafall fem timmar innan man får sätta igång med det roliga. Man måste gilla själva förberedandet i sig, systimizing, framförallt som spelledare, och jag tror inte att det är så många rollspelare som riktigt tänker på det.

Med det sagt så håller jag med dig. Det är bra att det finns en långsam hobby för oss som gillar sådant, men då ska man räkna med att den attraherar vissa personer också. Systemizing män och kvinnor, där de förra är vanligare.