Är min router trasig?

Dimfrost

Special Circumstances
Det här är säkert superenkelt att svara jakande på, men jag vill kolla ändå. Min router signalerar plötsligt med led-indikatorerna att den saknar kontakt med internet, men vad som verkar vara fallet är att den inte längre sänder ut några wifisignaler. Nätet funkar alltså (använder min gamla router) men routern erbjuder varken 2,4- eller 5-GHz-närverk. Därmed går det heller inte att gå in i några inställningar på den, så jag har testat att resetta den och starta om den flera gånger men kommer inte på några fler alternativ. Min slutsats är att den helt enkelt gått sönder. Den är 2-3 år gammal så det är inte omöjligt. Finns det någon anledning att tro att jag bör kunna göra något annat än slänga den och köpa en ny?

Troberg

Sinister eater
Det jag skulle göra (och har gjort när jag haft liknande problem):

* Starta om

* Lägga några pennor eller något liknande under den. Går den varm så hjälper den lilla luftspalten förvånansvärt bra.

* Är det varmt eller kallt där den står? Jag har haft problem med att de börjat sända skräp om det blir för varmt eller kallt.

* Kolla alla sladdar, speciellt om du har husdjur som kan bita på dem. Framför allt koppla in något på internetsladden som router inte ser som fungerande och se om det funkar så.

* Kasta den på en stor brasa och dansa naken runt den medan du utstöter gutturala läten. Jag stoppade iofs vid "kasta den", resten är optional.

De är ganska ömtåliga saker, och ett åskväder eller statisk elektricitet från tex en dammsugare kan lätt zappa dem. Jag har därför en packe i reserv, så att det bara är att jacka in nästa (jag kör numera med rena accesspunkter, eftersom jag har ett stort hus och behöver ett tiotal för att täcka hela huset och altanerna, men principen är densamma).

Dimfrost

Special Circumstances
Det visade sig att jag efter några dagar lyckades resetta inställningarna och sedan få igång den. Vad den hade fått för sig för att sluta fungera i första ledet har jag ingen aning om, men nu är allt uppe igen i alla fall.

Rickard

Urverk speldesign
Det visade sig att jag efter några dagar lyckades resetta inställningarna och sedan få igång den. Vad den hade fått för sig för att sluta fungera i första ledet har jag ingen aning om, men nu är allt uppe igen i alla fall.
Kanske var en firmware-uppdatering som strulade..?