Det här är en kort utläggning om den eviga frågan angående hur mycket av världen man ska beskriva. Vad jag funderar över är vad man egentligen går igång på mest: ett spel som nästan eller helt saknar världsbeskrivning och lämnar det i spelarnas och spelledarens händer, eller ett spel med mängder av världsbeskrivning full med alla tänkbara detaljer?
Vad jag framför allt undrar över är hur en nybörjare tänker. Om nybörjaren får Drakar och demoner -84 i händerna, skulle han eller hon se möjligheterna, eller klaga på att det saknas en värld? Om det istället är Drakar och demoner Trudvang, skulle han eller hon hämmas av världsbeskrivningen eller inspireras av den?
Som nybörjare hade jag själv nog antagligen velat ha en hel värld att leka med, men frågan är om jag inte hade mycket roligare när jag fick hitta på den själv?
/tobias
Vad jag framför allt undrar över är hur en nybörjare tänker. Om nybörjaren får Drakar och demoner -84 i händerna, skulle han eller hon se möjligheterna, eller klaga på att det saknas en värld? Om det istället är Drakar och demoner Trudvang, skulle han eller hon hämmas av världsbeskrivningen eller inspireras av den?
Som nybörjare hade jag själv nog antagligen velat ha en hel värld att leka med, men frågan är om jag inte hade mycket roligare när jag fick hitta på den själv?
/tobias