Nekromanti Är neotech bra?

Glomer

Veteran
Ok jag förstår att om jag frågar om detta forum kommer alla att svara att det är bra... men jag undrar om det värkligen är bra, jag har hört en massa om det. Det värkar vara rättså bra, men jag vill höra åsikter från riktiga proffs...

SoC

Veteran
ja det är väll lite av en smak sak. Jag tycker att Neotech är bra men vissa anser att reglerna är för kompleta då t.ex. strider kan ta väldigt lång tid(Tar flera timmar ibland).
Men den mörka värld som spelet är satt i är väldigt bra specielt om man spelar i undrevärlden. Så jag tycker att du borde köpa N2 och om du ska köpa det bör du köpa boxen och kanske Offensiv.

Duddmannen

Hero
Proffs-tyckaren

Det ÄR ett bra spel. Visst kan man kanske tycka att det ser lite komplicerat ut vid första anblicken, men om man ger sig tid och sätter sig in i reglerna så kommer man att upptäcka hur välgenomtänkt det faktiskt är.

Den absolut största fördelen med Neotech är att det är så pass öppet system att man kan köra allt ifrån vanlig Technothriller/Hemlig Agent till Cyberpunk, ja till och med Aliens, utan att det saknas regler för det.

Kort sagt: Neotech är ett bra spel.

Mycket bra spel.

/Duddmannen

chrull

Stockholm Kartell
"har du inget vettigt att tillföra diskussionen gör du bäst i att hålla tyst"

Inlägg som det här är onödiga och överflödiga. Det enda det ger dig är fler inlägg och högre "rang". Och sådana inlägg vill vi inte ha här.

chrull

eNo

Veteran
Icke-proffs

Jag är inget proffs, men jag komenterar ändå.

NeoTech är väldigt öppet, vilket är både en fördel och en nackdel. Fördelen är att man kan spela i princip vilken gener man vill, alltifrån technothriller i Clansey-stil till mörka, jordnära cyberpunk-gäng. Nackdelen är att en ovan SL kanske inte lyckas göra något alls av spelet och det fanar i en ordinär värld där enda skilnaden med vår egen är att USA inte längre existerar.

Regeltekninskt finns alla förutsättningar som behövs för alla geners. Systemet kan dock uppfattas som väldigt långsamt om man är van vid totala kroppspoäng och 2T6 i skada (som exempel). Om våld är frekvent använt i eran spelstil rekomenderar jag inte att ni använder några frivilliga regler då spelet skulle (antagligen) bli alltför långsamt.

Alltså; en bra SL = bra spel (som alltid)

nexussix

Warrior
Reglerna är mycket bra. Men det kan samtidigt vara svårt att få till en bra och spännande spelvärld, eftersom beskrivningarna av spelmiljön är ganska torftiga. Spelledaren får arbeta hårt på att skapa en bra miljö. Samtidigt ger det utrymme för varje spelledare att forma spelet på sitt eget vis. Kort sagt, gillar du realistiska och bra stridsregler samt kan tänka dig att fixa mycket själv, köp N2. Gillar du rollspel med välbeskrivna världar, spelmiljöer o.s.v, kika på andra spel som exempelvis Shadowrun eller Cyberpunk innan du bestämmer dig.

Johan K

Gammal & dryg
Helt klart godkänt !!

Jomen, N2 är helt kart ett bra spel. Gillar man framtid, action & sånt så tveka inte att köpa det !

Mr SL

Warrior
ja det är bra om man gillar spel med cyber punk och krimenelt oprovoserat vold!!

spelaet är baserat på filmer som blade runner och termenator så enligt mig är det ett helt ok spel :gremtongue:

DAKRilla

Hero
Sakta i backarna!

"ja det är bra om man gillar spel med cyber punk och krimenelt oprovoserat vold!!"

Båda sakerna beror ju på spelstil. Som andra redan påpekat så är cyberpunk bara ett av alternativen av spelstilar. Men oprovocerat och meningslöst våld, som du talar om, förekommer inte mer i detta spel än något annat.

"spelaet är baserat på filmer som blade runner och termenator"

Inte är det baserat på dessa filmer. Möjligen så är det inspirerat av det, vilket är en ganska stor skillnad.