Bobby Magikern said:
k7e9 said:
Jag kan hålla med om att mycket bör finnas tillgängligt på marknader, men om man tänker på saker som drakblod, hur går man till väga för att skaffa det?
1. Hitta en drake.
2. Be draken om lite blod (som dessutom är skitfrätande)
3a. Om draken säger ja, fyll en behållare och åk till marknaden.
3b. Om draken säger nej, fly eller försök skaffa blodet med våld.
Eller ännu värre, drakben (som också är en alkemisk komponent har jag för mig?)
Bara för att "Alkemiska komponenter" är en stor importvara och frihandel råder pga Cirefalierna betyder det väl inte att ALLA alkemiska komponenter finns tillgängliga hela tiden, överallt. Eller sitter det en drake någonstans och donerar blod och ben mån tro?
Fullt med basilisker som donerar ögon till höger och vänster finns det tydligen också.
Det finns inget som säger att det måste vara blod från högre drakar. Kanske export från raunländerna?
Sant, har inte tänkt på det. Men jag gillar fortfarande tanken på en högre drake som donerar blod med jämna mellanrum för att tillfredställa mundanas alkemister.
Hur som så är jag inget stor fanboy vad det gäller Eon-alkemi-ingredienser, grunderna är ok, jag gillar alkemi som sådant men det klickar inte riktigt med hur jag vill ha det. Pillandet med recept och sådant tilltalar mig också det är ingrediensernas priser och tillgänglighet jag inte gillar.
Jag gillar tanken på ingredienser som är ovanliga, som man får leta efter och som inte säljs på varje marknad. Antagligen är det därför drakblod alltid har varit DRAKblod, det vill säga från de stora, riktiga, drakarna.
Alkemi ska inbjuda till äventyrande, såsom det är upplagt i M&M tycker jag det känns som "mellantidshandlingar" rakt igenom.
Spelare med alkemi: "Jag vill göra mitt svärd oförstörbart, kan vi ta 1 vecka ledigt från äventyrandet?"
Spelare utan alkemi: "Mitt också, mitt också!"
SL: "Ok, låt oss räkna ut priset och sedan ska vi rulla tärning."
Stolpigt, det är synd.
Så för att återknyta till trådämnet, så kan väl alkemi och vandödas kraftfullhet till stor del bero på spelledaren och hur han vill ha det, även om en hel hop med nekrotropiska förmågor känns "detta är coolt och måste vara med"-aktiga. Inget illa med det i sig, bara inte passande i mitt eget Mundana. Spelledaren behöver titta över förmågor och liknande innan en spelare får spela Nekromantiker och välja ut vad som får finnas.
Men en sak kan man säga, det går nästan att alltid anpassa vandöda för att de ska vara ett svårt motstånd för en spelgrupp. Det finns alltid en ny sorts vandöd som lurar i lömska hörn och man kan alltid biffa på med lite förmågor (inom rimliga gränser). Det är väl därför jag gillar vandöda, deras bredd.