Ymir
Blivande Stockholmshipster
Aka le regeltung est mort, vive le regeltung.
aka finns det någon som genuint tycker om Western IV?
Jag vet inte om jag behöver fråga mycket mer än så egentligen. Men diskussionerna runt Twilight 2000 och tråden om antalet färdigheter i rollspel har aktualiserat den här frågan, och för mig har den känts högaktuell det senaste året på grund av den upcoming engelska utgåvan av Neotech Edge, som ju har tung slagsida åt det mer crunchiga hållet. Finns det något hopp för oss som gillar regeltunga rollspel, eller kommer vi att vara en nisch-grupp på rollspelsmarknaden hädanefter?
En relaterad fråga är givetvis - vad är ett tungt rollspel? Western IV är ju tungt på ett väldigt traditionellt sett, med tabeller och ett berg av +/- moddar. Jag har inte stött på en enda person som genuint tycker om det regelsystemet. Säg gärna till om ni finns! Men spel som Eon IV, Neotech Edge och Star Wars känns som att de kanske är jämförelsevis tunga, men på ett sätt som är mer strömlinjeformat och abstraherat, modernistiskt om man så vill. Eller räknas Star Wars ens som tungt över huvud taget, när dess regelkärna är så slimmad? Men spelet har ju samtidigt en miljon splatbooks med extra crunch i. Kommer Fria Ligans Twilight 2000 att räknas som ett tungt rollspel? Jag upplever att konceptet "regeltungt" har blivit allt svårare att definiera, i denna era av slimmade narrativistiska regelkärnor som man sedan staplar ett varierande stort berg av crunch ovanpå. En definition vi grunnade på i Neotech-teamet var om ett spels nivå av regeltunghet definieras av hur många subsystem det finns i reglerna. Men jag är inte säker på att den håller - till att börja med måste man definiera vad ett subsystem är... Fria Ligan tycks hävda i Twilight-kickstartern att -antalet- attribut och färdigheter har bäring på hur regeltungt ett spel är, men stämmer det verkligen?
aka finns det någon som genuint tycker om Western IV?
Jag vet inte om jag behöver fråga mycket mer än så egentligen. Men diskussionerna runt Twilight 2000 och tråden om antalet färdigheter i rollspel har aktualiserat den här frågan, och för mig har den känts högaktuell det senaste året på grund av den upcoming engelska utgåvan av Neotech Edge, som ju har tung slagsida åt det mer crunchiga hållet. Finns det något hopp för oss som gillar regeltunga rollspel, eller kommer vi att vara en nisch-grupp på rollspelsmarknaden hädanefter?
En relaterad fråga är givetvis - vad är ett tungt rollspel? Western IV är ju tungt på ett väldigt traditionellt sett, med tabeller och ett berg av +/- moddar. Jag har inte stött på en enda person som genuint tycker om det regelsystemet. Säg gärna till om ni finns! Men spel som Eon IV, Neotech Edge och Star Wars känns som att de kanske är jämförelsevis tunga, men på ett sätt som är mer strömlinjeformat och abstraherat, modernistiskt om man så vill. Eller räknas Star Wars ens som tungt över huvud taget, när dess regelkärna är så slimmad? Men spelet har ju samtidigt en miljon splatbooks med extra crunch i. Kommer Fria Ligans Twilight 2000 att räknas som ett tungt rollspel? Jag upplever att konceptet "regeltungt" har blivit allt svårare att definiera, i denna era av slimmade narrativistiska regelkärnor som man sedan staplar ett varierande stort berg av crunch ovanpå. En definition vi grunnade på i Neotech-teamet var om ett spels nivå av regeltunghet definieras av hur många subsystem det finns i reglerna. Men jag är inte säker på att den håller - till att börja med måste man definiera vad ett subsystem är... Fria Ligan tycks hävda i Twilight-kickstartern att -antalet- attribut och färdigheter har bäring på hur regeltungt ett spel är, men stämmer det verkligen?
Last edited: