Är rollspel en döende hobby?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Hej!

Jag läste rapporten om svenskt rollspelande 2020 som postades i en annan tråd och det som slog mig mest var bristen på svar från unga spelare (13-20 år). Det i samband en generell uppfattning om att medelåldern bland rollspelare blivit mycket högre gör mig oroad för hobbyn. Har själv en 12-åring tjej hemma som spelar rollspel, men hon är (så vitt vi vet) ensam i sin åldersgrupp häromkring och spelar mest med oss som är 30+.

Vad tror ni är rollspelshobbyn utdöende på grund av bristande föryngring?
Och i så fall varför börjar inte unga att spela rollspel i samma utsträckning idag?
Är de nya spel som lanseras idag mest riktade till män mellan 30-50 och skrämmer bort yngre spelare?

Eller missade enkäten helt enkelt att nå ut till unga spelare? I så fall hur/på vilken plattform kan man nå ut till de yngre spelarna?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Enkäten delades bland annat i facebookgrupperna Bräd- och rollspelsforum, Rollspel Göteborg,
Nätverket Leia och Dungeons & Dragons | Sweden. Den delades även av rollspelsförlag,
rollspelspoddar, i Sveroks nyhetsbrev samt på forumet Rollspel.nu. Enkäten har varit öppen att
dela för alla som kommit i kontakt med den och detta har även uppmuntrats.
Det är – lite förenklat – bara gamla människor som använder facebook, för att inte tala om gamla mossiga forum. Ungdomar hänger på andra plattformar.

Om jag hade haft koll på de plattformarna så hade ungdomarna redan migrerat därifrån, för en del av poängen med att hänga på de plattformarna är att man slipper sin föräldrageneration… Men till skillnad från oss gamlon så är ungdomarna rätt splittrade på en massa plattformar. En massa olika Discordservrar, TikTok, allt möjligt.

Är rollspel lika stort som när det var som störst? Nä.
Behöver vi vara speciellt oroliga för att hobbyn ska "dö"? Nä.

Vad skulle det ens innebära att hobbyn "dog"? Det finns väl knappt hobbies som dött, någonsin, om man räknar det som att det inte längre finns några utövare.

Bifur

Veteran
- Enkäten hade, som alla sådana undersökningar, säkert svårt att nå ut till yngre. Det har jag för mig är ett vanligt problem även för ex opinionsundersökningar.
- Den här frågan stöts och blöts här med jämna mellanrum och det går helt enkelt inte att veta, men alla indikationer jag kan uppfatta själv tyder på att vi är mitt uppe i en i en föryngsringsprocess med fler unga spelare. Jämfört med för säg 10-15 år sedan. Men majoriteten spelare har fortfarande rötter i 80- och 90-talets spel.

I ett längre perspektiv däremot? Om 25 år? Många stora analoga hobbies har ju sjunkit ihop över åren, av olika skäl. Rollspel har ju en del likheter med läsande i allmänhet och det sjunker ju bland befolkningen. Å andra sidan verkar en del andra sociala hobbies som idrott och spela i band frodas ganska väl, så vem vet.

Dr_Dängrot

Myrmidon
För att ge ett enkelt svar, dagens ungdomar är the internet/youtuber generation. När rollspel hade sin boom på 80-talet fanns inget internet , det fanns inte dator och tv-spel i varje svenskt folkhem. Rollspel och brädspel var vad som fanns att tillgå att roa sig med om man nu var in the geekdom och idag har du ps5/x-box series x , kraftfulla speldatorer ..Med andra ord rollspel låg rätt i tiden på 80-talet helt enkelt .

Kommer hobbyn att dö ut nä det tror jag inte . Nörds gonna Nörd , sättet man spelar på kommer dock troligtvis att ändras ,som sagt idag kan man spela online på roll20 vilket man inte kunde på 80-talet . Internetspelande passar troligtvis the internet zoomer generation bättre så spelandet flyttas dit

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Enkäten missade de unga spelarna. Hobbyn håller på att EXPLODERA hos the kids. Det är största vågen sedan 80-talet.
Exakt detta. På gott och ont så marknadsfördes undersökningen främst i kanaler bland redan engagerade, vilket ger en skev bild.

Rollspel är något som verkligen växer och många unga ger sig och börjar spela och rollspel är högt upp bland creddig nördkultur för dem. Se bara på det enorma intresset för Critical Role och hur Matt Mercers närvaro på Comic Con mer eller mindre skapade kaos – där han var det stora dragplåstret.

Men många av alla unga är sådana som spelar, men inte nödvändigtvis grottar ner sig i vår rollspelskultur – de hänger inte på forum eller kanske ens Facebook-grupper där bland annat en sådan här undersökning postas. Och många av dem är istället på NärCon för att cosplaya någon från Critical Role istället för att dra på GothCon.

Så därför verkar de osynliga.

Khan

Kondottiär
Men många av alla unga är sådana som spelar, men inte nödvändigtvis grottar ner sig i vår rollspelskultur – de hänger inte på forum eller kanske ens Facebook-grupper där bland annat en sådan här undersökning postas. Och många av dem är istället på NärCon för att cosplaya någon från Critical Role istället för att dra på GothCon.
Detta. Hundra procent detta.

Vi har fått in så enormt många från nya håll i hobbyn, inte bara Critical Role. Cosplay har dragit in enorma mängder folk till rollspel lajv. Mangaboomen och TV-spelen drog in folk till rollspel redan för tio år sedan. Jag vet folk som började med fan fiction och från det hållet började med rollspel efter att ha sugits in i någon sorts allmännörderi.

Det finns galet många fler därute i landet som spelar rollspel än vad vi kan se, vi som inte är med på alla de nya sätten man landar i hobbyn.

Leon

Leo carcion
Ja, det var på många sätt en undersökning av "oss" - rollspelare som hänger på wrnu, rollspelsforum på facebook och går på konvent. För att få ett representativt urval av _hela_ rollspelssverige - jag vet inte om det ens är möjligt. Låter som ett jobb för SCB.

Eller Rollspelsverket.

PhilArt

Patafysike Doktor
Många tidigare svarar exakt det som var min spontana reaktion när jag läste rubriken: döende? hobbyn har väl aldrig varit större? Inte ens under den påstådda guldåldern på 80-talet kunde väl lika många försörja sig på rollspel som idag, och det har ju verkligen aldrig getts ut mer rollspel än idag (om vi ser på det globalt). Sen är det ju så att unga rollspelare idag inte kommer spela rollspel på samma sätt, eller engagera sig i hobbyn på samma sätt, som vi uppskattningsvis 25-45-åringar som dominerar den här typen av forum eller andra etablerade kanaler.

Jag tror att vi i viss utsträckning kan jämföra med fotboll. När min morfar var barn (1920-30-tal) sågs en vuxen arbetande man med familj (säg 25+) som spelade fotboll som barnslig (det här var innan fotboll professionaliserades). Idag är det helt oproblematiskt och närmast påbjudet att spela fotboll i alla åldrar. Denna förändring beror i hög grad på två saker. 1) En ung generation växte upp men fortsatte intressera sig för att spela fotboll, med tiden fick de löner, samhällsinflytande och barn. 2) Denna unga generation organiserade sig runt fotbollen, dels i lag, dels senare som föräldrar i egenskap av tränare, domare och volontärer. När sporten växte blev det också mer pengar i den, och supporterkulturen allt mer kommersialiserad (min morfar var en hängiven MFF-supporter hela sitt liv, men han skulle aldrig få för sig att köpa någon profilprodukt).

En liknande tendens ser vi idag med rollspel. Det finns rollspelare på alla möjliga positioner i samhället (det vore intressant att veta vilken aktiv rollspelare som har den mest inflytelserika positionen i Sverige). Något som för våra föräldrar var (och kanske fortfarande är) en aktivitet för barn har för oss blivit en hobby som följer med genom livet. Slutar vi spela så är det inte för att vi blivit för gamla. Allt eftersom har det blivit mer pengar i hobbyn, vilket har lett till att det finns allt mer prylar att köpa, och allt mer kommersiellt orienterat rollspel (Critical role etc). Precis som fotboll idag inte är en ungdomssport är rollspel en hobby som allt mindre koncentreras till ett visst ålderssegment. I Sverige är såklart Sverok centralt för att rollspelare organiserat sig, men även i länder utan den typen av stöd organiseras konvent m.m.

Så döende hobby? Knappast. Men den som tror att en ny generation rollspelare inte kommer vilja skapa sin egen grej, och ta avstånd från den äldre generationen, är naiv.

I likhet med föregående poster tror jag att metoden var dålig för att få svar ifrån 13-20åringar. De använder inte den typen av kanaler. Unga använder över lag inte publika sociala medier, utan direktkonversationer med utvalda, så att nå ut till dem är svårt. Unga idag har också mer pengar att röra sig med än förr, i förhållande till sina föräldrars inkomst, så de är mindre beroende av bidrag från SveRoK.

Bifur

Veteran
Inte ens under den påstådda guldåldern på 80-talet kunde väl lika många försörja sig på rollspel som idag, och det har ju verkligen aldrig getts ut mer rollspel än idag (om vi ser på det globalt).
Säger inte emot - men ur ett rent ungdomsperspektiv var säkert både antalet och andelen spelare under 20 större på 80-talet. Men det följer naturligt av den utveckling du beskriver.

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Själv har jag alltid tyckt att det har varit roligt att svara på enkäter, vilket kanske gör mig lite eljest.

Skönt att höra att det verkar finnas föryngring där ute som jag inte märker. Någon måste ju föra rollspelsarvet vidare när vår generation blir för gamla och senila för att spela rollspel.

Det är lätt att se att rollspel säljer som aldrig förr, men det är svårt att se vem det är som köper. Är det gamla rollspelare fått bättre ekonomi och blivit köpkraftiga samlare eller finns det en mängd unga mellan 13-20 som man aldrig märker av eftersom de bara spelar med sin lilla grupp.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Nej, döende är fel ord. Möjligen är "andra guldålder" rätt beskrivning av läget idag. En sak jag undrar över på tal om detta är hur rollspelsvågen på 2010-talet står sig mot den på 1980-talet i ett globalt perspektiv. Jag har ibland läst att BECMI/Mentzer är världens mest sålda rollspel - stämmer det än eller har DnD5 gått om? Finns det någon fakta eller något rykte kring Wizards försäljningsvolym kontra TSRs?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eh... är man 13-20 har man bättre saker för sig än att svara på tråkiga enkäter. YOLO och LTS och allt det där.
Framför allt en JÄTTELÅNG enkät med typ TUSEN frågor.

Jag vet varför den hade så många frågor. Det var goda anledningar. Men jag tror absolut att det begränsade antalet svar, framför allt från ungdomar.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eh... är man 13-20 har man bättre saker för sig än att svara på tråkiga enkäter. YOLO och LTS och allt det där.
LTS? Googlade och det jag hittade låter inte som något kidsen håller på med?

Bolongo said:
Inte ens under den påstådda guldåldern på 80-talet ...
Jag läste "gubbåldern" ... :D Måste skaffa bättre glasögon.

Nästa enkät kanske kan be de som har barn som spelar att hjälpa dem att fylla i enkäten, eller att be föräldrar fylla i den åt sina barn?

MVH

/Magnus

Rangertheman

Myrmidon
När vi fortfarande kunde ha fysiska nördhäng och även när vi körde D&D över FGU, märkte jag ett stort intresse bland de unga. Dottern har 5-6 kompisar som spelar regelbundet. Om bara Pestens tid kan ta slut någon gång, är jag övertygad om att det kommer att bli ännu mera spelande och att fler dras in via nördhängen.

Dr_Dängrot

Myrmidon
60-70-80 -90 talets nördar har idag blivit framgångsrika och gjort sig en karriär och till och med en nätt hacka på sitt nörderi se will wheaton , Matt Mercer , Chris Perkins , Felicia Day mfl mfl så att hobbyn är levande och mår bra är det ju inget tvivel om men där det blir intressant är inte om hobbyn är alive and kicking idag för det är vi ju väl medvetna att den är utan snarare vart är den på väg , när matt Mercer och alla dessa rpg/geek celebs går ur tiden , vilka kommer att ta över . Står det en ny hungrig generation och väntar på trösklarna redo att Stiga in i värmen . Finns det ett tillräckligt intresse ifrån the zoomer Gen att hålla rollspel vid liv ?