Är rollspel en döende hobby?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
... finns det då tillräckligt stort intresse bland sena millenie zoomer generation att hålla hobbyn vid liv ?
Att slå ihop det till 30-60 gömmer det faktum att vi redan sett stafettpinnen lämnas över, åtminstone tre gånger.

Jag tänker så här:

Äventyrsspels-tiden. Vi som var med då är över 50, kanske nära 60.

Vi lämnade över till ...

NeoGames-tiden. De är väl runt 40, pushing 50, men de tog den fallna manteln och gjorde det med den äran. Järnringen kan väl räknas in här också.

Sedan kom, öh, tja ... kanske det är fler stafettpinnar ... hum ... i falla fall ...

Kickstarter-tiden. Har ingen aning om hur gamla de är som gör rollspel idag, för mig är ni alla ungdomar, men det finns en tydlig trend att unga spelskapare plockat upp stafettpinnen och gör sin grej.

Så jag ser ingen anledning till varför det inte ska komma yngre förmågor och plocka upp stafettpinnen när dagens spelskapare inte öser på längre. Som sagt, det har hänt förr, så varför inte igen?

/Magnus

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om man vill dela in det så kan man väl se Järnringen och Riotminds i början av 2000-talet som någon form av nystart, med nya versioner av Mutant och Drakar och demoner. Så kändes det i alla fall för mig.

Så 80-talet: Äventyrsspel
90-talet: NeoGames
00-talet: Järnringen och Riotminds
10-talet: Fria Ligan och Kickstarters och fan och hans moster publicerar ett eget rollspel

DanielSchenström

Swashbuckler
Att SF-bok kan ha lika stor fysisk rollspelsyta idag som för 20 år sedan betyder att rollspelsförsäljningen fördubblats - eftersom det mesta säljs på nätet idag.
Enligt storenkäten som nyligen postades så köptes det mesta i butik, vilket förvånade mig. Kan rollspel också vara en storstadshobby?

Bifur

Veteran
2% är väl en fantastisk siffra! Det innebär ju att rollspelarna snart är ett maktblock i samma storleksordning som Folkpartiet. ;)
Min reaktion också. Är rätt säker på att det inte handlar om så många. Min väldigt ovetenskapliga gissning (om än inte helt tagen ur luften) är att det finns runt 50 000 aktiva rollspelare i Sverige. Sen kan man tänka sig att det finns en mängd passiva konsumenter, folk som har spelat, läser eller konsumerar spel på annat vis utan att själva spela, oklar hur många givetvis.

Uppdat: Vilket oavsett tyder på att hobbyn är rätt livskraftig - men fortfarande en liten intressegrupp ur samhällsperspektiv. För att jämföra kollande jag här. Typ som pingis kanske?

Khan

Kondottiär
Min reaktion också. Är rätt säker på att det inte handlar om så många. Min väldigt ovetenskapliga gissning (om än inte helt tagen ur luften) är att det finns runt 50 000 aktiva rollspelare i Sverige. Sen kan man tänka sig att det finns en mängd passiva konsumenter, folk som har spelat, läser eller konsumerar spel på annat vis utan att själva spela, oklar hur många givetvis.

Uppdat: Vilket oavsett tyder på att hobbyn är rätt livskraftig - men fortfarande en liten intressegrupp ur samhällsperspektiv. För att jämföra kollande jag här. Typ som pingis kanske?
Är det där officiellt en rollspelsprocent? Som en rollspelsmiljon (som ju är c:a 600 kr)?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Att slå ihop det till 30-60 gömmer det faktum att vi redan sett stafettpinnen lämnas över, åtminstone tre gånger.

Jag tänker så här:

Äventyrsspels-tiden. Vi som var med då är över 50, kanske nära 60.

Vi lämnade över till ...

NeoGames-tiden. De är väl runt 40, pushing 50, men de tog den fallna manteln och gjorde det med den äran. Järnringen kan väl räknas in här också.

Sedan kom, öh, tja ... kanske det är fler stafettpinnar ... hum ... i falla fall ...

Kickstarter-tiden. Har ingen aning om hur gamla de är som gör rollspel idag, för mig är ni alla ungdomar, men det finns en tydlig trend att unga spelskapare plockat upp stafettpinnen och gör sin grej.

Så jag ser ingen anledning till varför det inte ska komma yngre förmågor och plocka upp stafettpinnen när dagens spelskapare inte öser på längre. Som sagt, det har hänt förr, så varför inte igen?

/Magnus
Vad jag tänker är såhär äventysspel-tiden , dom som var aktiva då pushar 60 nu och lämnade över till neogames-tiden dom pushar 50 nu och lämnade över till Järnringen-tiden/riotminds-tiden dom pushar 40+ nu sedan lämnade dom över till frialigan tiden som nu pushar 30+ så där har vi spannet 60 ner till 30 .

Vilka står redo efter fria ligan ?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vilka står redo efter fria ligan ?
Bläckfiskarna? Och så en massa poddare som idag spelar "gamlisarnas" spel, men som sen kommer att vilja göra egna?

Det vi har hört många, många gånger är ju att de som tar steget och skapar egna spel och ger ut dem berättar att de satt hemma och fixade och skrev och funderade länge, länge innan de till sist gav ut spelet. Så där tror jag AP-poddarna kommer att kliva i.

Sen kan man väl kolla vilka som kommit fram i Fenix? Köpte precis några av de senaste numren, och många namn är nya för mig.

Bolongo

Herr Doktor
2% är väl en fantastisk siffra! Det innebär ju att rollspelarna snart är ett maktblock i samma storleksordning som Folkpartiet. ;)
2% är också samma andel som teoretiskt skulle kunna bli medlemmar i Mensa. Det finns säkert ett stort överlapp med rollspelare där. :p

RasmusL

Champion
OT, men har du skrivit något om detta någonstans? Erfarenheter av det osv. Ibland blir en sugen men sen är en lite bekväm ändå och håller kvar fast det inte ger så mycket egentligen.
Jag lovade faktiskt att göra det, men gjorde det inte :p Jag gör en ansats ikväll! :)

RasmusL

Champion
2% är också samma andel som teoretiskt skulle kunna bli medlemmar i Mensa. Det finns säkert ett stort överlapp med rollspelare där. :p
Expressen said:
66 procent av alla svenskar är oroliga över klimatet – medan två procent inte tror att det finns någon klimatförändring alls.

;)

Anarchclown

Swashbuckler
Varje gång man kör ett event för öppet rollspel någonstans så kommer det en bunt med folk under 20 som sett critical role eller liknande. Så länge vi som är i hobbyn fortfsätter att vara villiga att spela med nya spelare så finns den kvar. Om vi stänger in oss och klagar på att den är döende så kommer den att dö. Word of mouth och kompisar har enligt flera undersökningar gjorda bland annat av WotC visat vara den absolut största källan till spridning av hobbyn. Jobbigt nog måste man göra en halvduglig produkt för att den ska sprida sig. Det är nog bitvis därför rollspel kändes "döende" under 4th editionperioden av D&D eftersom D&D driver hobbyn så mycket vi vill det eller inte. Spelet var inte totalt skit, men det var fan inget som särskilt många gick runt och missionerade runt. När 5E kom så exploderade hobbyn. Youtube fanns för 10 år sedan också, men om det inte finns ett spelbart och nybörjarvänligt spel att dra in folk i så minskar intresset.

Bifur

Veteran
Vad jag tänker är såhär äventysspel-tiden , dom som var aktiva då pushar 60 nu
Fast jag tror du skriver upp åldrarna för mycket. Min bild är att den stora majoriteten av dem som spelade Äventyrsspelsspelen (puh!) på 80-talet är födda andra halvan av 70-talet och alltså är 40-45 idag.

anth

Vetefan
Fast jag tror du skriver upp åldrarna för mycket. Min bild är att den stora majoriteten av dem som spelade Äventyrsspelsspelen (puh!) på 80-talet är födda andra halvan av 70-talet och alltså är 40-45 idag.
Jupp. De som är 60 nu är de sopm började spela rollspel innan Äventyrsspel.

Vimes

Sillkung

;)
Så för att sammanfatta: om man är duktig på att göra IQ-test hatar man både isbjörnar och orcher?

Helmgast

;)
Det där med att diskutera klimatfrågor rollspelare emellan gjordes en gång i tiden på OT-forumet men det är ju stängt nu. Intressant tidsbild om hur en diskussion kunde te sig för 13 år sedan.