Nekromanti Är rollspelande tråkigt i rollspel? Clickbait titel!

Zire

Swashbuckler
Twitchy;n247914 said:
Men jag har varit med på rollspel där vi inte kommit vidare från diskussions biten på 1 timme eftersom 2 spelare har fastnat i en diskussion om det är rätt eller fel att göra inbrott på barnhemmet. Det är utmärkt att de har den diskussionen, men säg det som era karaktärer tycker på 1-5 min och om ni fortfarande har saker att säga, avsluta diskussionen med några breda meningar om hur din karaktär känner och tänker.
Det problemet är exakt samma som när bara två av rollpersonerna är inblandade i en 1-timmes strid, medan de andra bara kan titta på. Det kan vara kul att höra dem diskutera moraliska dilemman i ett par minuter, kanske en kvart eller så om det är intressant, men mycket längre än så är det bara de själva som är underhållna av.

* Hjälp dem avsluta diskussionen. Om de har svårt att känna när det är dags att avrunda så berätta för dem. Om de har svårt att förlora diskussionen, så gör regler för ett mini game (eller använd spelets om det finns) där de kan avgöra vem som vinner.

* Dra in alla andra. Oftast så är det ju det som är problemet. "-Jaha, ni diskuterar, vad ska jag göra då?" Om alla är med så är inte det ett problem längre. Är alla inne på att ge varandra "showtime", så är det också svårt att hålla en diskussion för länge, eftersom den som är minst intresserad kommer att vara svår att dra in efter ett tag.

* Kör med färre antal spelare. Problemet blir mindre och lättare att hantera om man är färre antal spelare. Är man många så har man inte lika mycket "screen time" och då kan två spelare inte köra 1-timmes diskussioner.