Nekromanti Är rollspelare ohygieniska och asociala?

Evil Peter

Hero
Sådant kan ju vara intressant på samma sätt som folk kan berätta om böcker de läst eller filmer det sett. Det är dock möjligt att den spelarkrets jag känner har bättre känsla än genomsnittet för vad som är roligt att berätta då jag i princip aldrig diskuterar rollspel med främlingar utöver internet.

Coffe_Kanon

Swordsman
Min redogörelse

Visst fan ser man sig själv lite som en outsider, men det har jag gjort redan innan jag spelade rollspel. Rollspel för mig är bara en hobby, precis som en annan Svenssons modellflygplansintresse eller samlandet på frimärken.

Visst tycker jag att "hobbyn" kräver lite mer än andra hobbies, men det är ju för att man inte är ensam om den, man har ju ett gäng kompisar som man ska visa lite engagemang och respekt mot.

För övrigt så har jag inte bättre eller särme hygien än någon annan. Jag är även rent utseendemässigt framgångsrikt hos det motsatta könet (iallafall har några källor sagt det, men jag tror givetvis inte på dem), själv så bryr jag mig inte nämnvärt om sådant, jag har redan en flickvän som jag är lycklig med. Alltså bryr jag mig inte nämnvärt om närmare relationer med "andra" tjejer (de kommer aldrig bli MER än kompisar).

Asocial har jag alltid varit, jag skaffar bara vänner på mina egna villkor. Jag är dessutom "smått" paranoid och misantropisk vilket vidare distanserar mig från mina "medmänniskor".

Tittar man på det stora hela så passar jag väl in på rollspelarstereotypen, (förutom astman, blygheten och kvarvarande oskuld) men de drag jag har har sin grund i orsaker som kom in långt före rollspelen i mitt liv.

Nu får ni bilda er en egen uppfattning...

Arfert

Facit
Nja, vet inte om det verkligen ÄR som "nidbilden" beskriver, egentligen.. men jag kan ju citera en kompis till min son som dök upp på ett konvent för nåt år sedan (och som aldrig ägnat sig åt "nördaktiviteter" tidigare):

"Jag har aldrig sett så många fula, feta och illaluktande personer på en gång". :gremgrin:

Rätt plumpt sagt, men mycket folk på konvent ser ju iofs ut som de är med i FCZ.

/Tomas (som i alla fall inte LUKTAR ILLA på konvent.. he he )

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Visserligen kan man fråga sig ifall konvent är representativa, eller att konvnetsbesökare i högre grad än andra rollspelare är hemska individer som får hederliga personer att fly till avlägset belägna rum (inga namn nämnda, men... killen på Halmicon).

Foggmock

Myrmidon
Du verkar ha haft tur, i sådanafall, eller så stör du dig i mindre grad på töntiga anekdoter än vad jag gör. :gremwink:

Värsta var på ett Sydcon för hundra år sen när en kille drog backstoryn till världen i ett figurspel han höll på att bygga. Det var typ World of Synnibarr. När jag tänker efter såg han nog ut lite som Raven c.s. McCrackhead också...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag undrar just om det var samme kille som förföljde mig i någon av butikerna och skulle berätta om sina häftiga karaktärer så snart jag ögnade ett spel han spelat. Det är som någon sade på sista GothCon -- man skulle ha ett konvent med en screeningprocess innan man blev insläppt.

Foggmock

Myrmidon
Han hade någon form av eksem på armarna och luktade (kanske på grund av det?) jättekonstigt. Inte svett, inte skabbigt, inte äckligt, konstigt.

Foggmock

Myrmidon
Det minns jag inte. Han hade hårdrockslångt (lite längre än axlarna, ingen särskild styling utan bara rakt fallande hår) brunt hår iallafall.

Staffan

Myrmidon
Någon annan med fler filmer där rollspel eller rollspelare är med?
Buffy och Angel har haft en del referenser till rollspel. I Angel var det med en datormogul i några avsnitt som nämnde i förbigående att han var på väg till ett spelmöte. I Buffy hade vi nördtrion i säsong 6.

mat

Veteran
Tackar för alla intressanta svar. Jag tycker att det är trevligt att läsa om hur vi alla resonerar när vi ser på oss själva.