Är rollspelare prylgalna?

lupmet

Swordsman
Jag har i snart 15 års tid följt Core77, vilket enklast kan beskrivas som en sida för industridesigner, och det är inte ovanligt att de skriver om Kickstarter-kampanjer för alltifrån riktigt smarta prylar till "vad i hela friden!?"-prylar. Det här är första gången mig veterligen som de har skrivit om en rollspelsrelaterad pryl: https://www.core77.com/posts/134646/A-Tabletop-RPG-Dice-Set-Alternative-in-a-Credit-Card-Form-Factor

Det som fick mig att reagera var följande kommentar:

I was going to place this object in the "Who the F buys this S" category, but I forgot we're talking about the tabletop RPG market here. This market is at least as rabid as the EDC market.
Jag har aldrig betraktat rollspelare som prylgalna men samtidigt har jag förstått det som att olika former av anteckningsböcker, SL-skärmar, spelbord, transportmetoder och så vidare är stort inom en del av D&D-sfären. Är det bara en liten klick eller är det generellt? Stämmer beskrivningen ovan?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tycker att en majoritet av rollspelare jag träffat har rimligen kunnat klassas som "prylgalna", där den vanligaste prylen de köper är rollspel. Sedan är det ett lite negativt laddat ord, och jag ser inget problem med det. Hur folk spenderar sina pengar är upp till dem. Men att rollspelare köper vad som helst så länge det finns en Kickstarter, och att de har flera hyllmeter med rollspel hemma är knappast obekanta fenomen.

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Jag har i snart 15 års tid följt Core77, vilket enklast kan beskrivas som en sida för industridesigner, och det är inte ovanligt att de skriver om Kickstarter-kampanjer för alltifrån riktigt smarta prylar till "vad i hela friden!?"-prylar. Det här är första gången mig veterligen som de har skrivit om en rollspelsrelaterad pryl: https://www.core77.com/posts/134646/A-Tabletop-RPG-Dice-Set-Alternative-in-a-Credit-Card-Form-Factor

Det som fick mig att reagera var följande kommentar:

Jag har aldrig betraktat rollspelare som prylgalna men samtidigt har jag förstått det som att olika former av anteckningsböcker, SL-skärmar, spelbord, transportmetoder och så vidare är stort inom en del av D&D-sfären. Är det bara en liten klick eller är det generellt? Stämmer beskrivningen ovan?
Jag misstänker att rollspelare som spelar olika rollspel köper böcker till sina rollspel, medans rollspelare som bara spelar ett rollspel (dnd) i högre grad köper prylar som tärningstorn och dylikt.

Sen finns det ju alltid en tendens bland vuxna (särskilt manliga) hobbyister att lägga pengar på sin hobby, där prylsamlandet blir en lika stor del av hobbyn som utövandet. Eftersom dnd-kulturen (som de flesta såna här produkter marknadsförs till) verkar ha en hårdare uppdelning mellan spelare/spelledare så blir det ännu färre böcker att fylla samlarbehovet med om man är spelare (och därför inte köper äventyr)

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Om böcker är prylar, så är svaret ja.

Om inte, så det mer komplicerat.

Låt mig anlägga ett historiskt perspektiv.

Jag upplever nog inte någon större prylgalenhet bland alla de rollspelare jag spelat rollspel med genom åren. Men det finns en faktor här, och det är är det länge inte fanns så mycket prylar att köpa, annat än tärningar och spelledarskärmar. Eller?

Men sedan crowfundingens gyllene tidsepok inleddes ska ju varenda kickstarter ha påsar och tygkartor och bluppar och blippar och kort och mer kort och söta figurer och tärningstorn och fan och hans mormor. Crowdfundignens tidsålder är också tidåldern då "produktionsvärden" blev en grej.

Och det köper väl folk? För fomo och för att man har råd, och vi måste alla gå samman och hjälpa åt om vi ska kunna konsumera sönder planeten det här århundradet?

Last edited:
Jag är nog väldigt oprylgalen faktiskt, köper då rollspel, eller har en del pdfer och någonstans mellan en och två hyllmeter, varav hälften ligger undanstuvat i en nostalgi hylla.

En påläst tärningar som är ett hopplock från de senaste årtiondena. Jag har ett sett med lite affektionsvärde, som jag fått, resten är slit och släng tärningar (eller inte så mycket släng, vissa har jag haft sen högstadiet)

Så rätt oprylig. jag har känslan av att jag inte är representativ. Men vi finns!

erikt

Hero
Att många rollspelare köper betydligt fler rollspel än de någonsin kommer att hinna spela är väl inte helt ovanligt.
Men rollspelsrelaterade prylar i största allmänhet tror jag inte är lika vanligt att folk köper.
Av de jag spelat med är det nog få eller ingen som köpt en separat SL-skärm, till exempel.

Vad gäller prylar som inte har något alls med rollspel att göra, så tror jag inte rollspelare är mer prylgalna än folk i genomsnitt.

Rickard

Urverk speldesign
Är det bara en liten klick eller är det generellt? Stämmer beskrivningen ovan?
Ta bara shitstormen som hände här på forumet när "köpfritt" kom upp som tråd och vissa tog det som ett angrepp på deras person.

Så ja, men det är nog bara en klick.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tror att det handlar om att det alltid finns personer inom alla hobbies som köper mycket grejer, inget som är unikt för EDC-gänget eller rollspels-gänget. T.ex. de jag känner som sysslar med sånt där pyssel ... fast mer avancerat ... det heter väl nått ... i alla fall, de har ju miljoner grejer att pyssla med. De som gillar att sy och virka har ofta tyger i hundrtal, och pusselälskare försöker allt som oftast prångla ut sina pussel på sina kompisar för att de har några hundra hemma. :D

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Som andra har skrivit – inte mer än många andra hobbyer. Jämfört med till exempel cyklister, musiker eller motorentusiaster tror jag inte att rollspelare utmärker sig som särskilt pryl- eller köpgalna. Vissa kanske menar att det är något som gäller för manligt kodade sysslor, men till exempel stickning brukar i min erfarenhet innebära en lika stor ansamling av garn som ska användas "någon gång". Om vi sedan utsträcker termen "hobby" till sådant som mode är det ju i hög grad uppbyggt kring konsumtion, och jämfört med de kopiösa mängder fast fashion-kläder som köps och sedan knappt används tror jag att rollspelen ligger i lä som någon särskilt konsumistisk syssla. Möjligen har rollspelare en starkare tendens att självflagellera än andra.

Inom rollspelshobbyn upplever jag att mängden konsumtion av kringmaterial (alltså sådant som inte är själva böckerna) varierar starkt beroende på vilken gren av hobbyn man befinner sig i. Ju mer mainstream, ju mer grejer, kan man väl kortfattat uttrycka det.

Theo

Hero
Ta bara shitstormen som hände här på forumet när "köpfritt" kom upp som tråd och vissa tog det som ett angrepp på deras person.
Är det den senaste tråden (Köpfritt 2025)? Jag läste den just och jag ser varken någon shitstorm eller någon som tar det som ett angrepp på sin person?

SpringandeKulle

Warrior
Inte många rollspelare som sagt sig att de nöjer sig med en tärning... Så en kort-tärning (?) är väl riktad mot rollspelare. Även om den bara används för att visa att man har den och kanske inte har någon praktisk användning. Bluetooth tärningar var ju en hype för ett tag sen.

Minimoni

Homelander
Jag gillar prylar och jag spelar uppenbarligen rollspel. Tyvärr vill jag ha mer saker än jag har råd med och därmed så blir det inte så många prylar ändå. Men när jag väl köper något dyrare så brukar det vara en fet TV eller liknande. Rollspel köper jag till 99% digitalt och jag vet inte om jag skulle räkna mina pdfer som prylar. Jag köper dock en ny iPad med kanske två till treårs intervaller och iPad är helt klart en pryl.

Men skall jag vara helt ärlig så använder jag en väldigt klar majoritet av min disponibla inkomst till att resa med familjen, så det blir faktiskt inte så mycket prylar. Jag värderar upplevelser mer än jag gör prylar, sen är en del prylar trevliga att ha.

Mikl

Warrior
Det har alltid funnits ett visst utbud av rollspelsrelaterade prylar som tärningstorn mm, men jag uppfattade att olika sorters tillbehör, särskilda spelbord och annat blev en stor grej först på 2010-talet någonstans.
Jag kan ha fel, men min killgissning är att det till stor del kan berott på en kombination av dessa faktorer samtidigt:
1) crowdfunding blev populärt
2) många nya i hobbyn
3) det dök upp fler youtubefilmer än tidigare som bestod av att folk visade spektakulära tillbehör som spelbord med en projektor riktad mot bordsytan och en massa annat

Folk som spelat många år tenderar vara konservativa (”ingen touchscreen på mitt bord!”)
men kanske också är svårare att övertyga om att det måste vara det där fräsiga spelbordet som gör en spelkväll bra… mer än andra saker som exempelvis att själva äventyret är bra.

Anekdotiskt, men jag har upplevt att de relativt nya i hobbyn är mer prylgalna än gamlingarna. Undantaget miniatyrer. Det är inget konstigt med att äga 1000 miniatyrer enligt mig.

Mogger

Hipsteranka
Nej, jag har flera andra hobbies och hänger i FB-grupper och träffar folk IRL i dessa andra sammanhang. Folk som är väldigt intresserade av sina hobbies är intresserade av ta del av utbudet. Spelar ingen roll vilken hobby det rör sig om.

Hur många musiker köper ett (1) instrument och är sen nöjda??

Genesis

Ni dés ni maître
Nej, jag har flera andra hobbies och hänger i FB-grupper och träffar folk IRL i dessa andra sammanhang. Folk som är väldigt intresserade av sina hobbies är intresserade av ta del av utbudet. Spelar ingen roll vilken hobby det rör sig om.

Hur många musiker köper ett (1) instrument och är sen nöjda??
Ska man nyansera lite så är det ju två olika frågor: ”Är rollspelare prylgalna?” och ”Är rollspelare prylgalnare än andra hobbyutövare?”. Det går ju utmärkt att svara ja på den första frågan och nej på den andra. Jag upplever att den genomsnittlige rollspelaren är mer benägen att köpa en massa prylar än den genomsnittlige svensken, där vi har mycket folk vars hobbyer är typ ”Hänga med kompisar”, ”Gå ut och dansa”, ”Umgås med familjen” eller kanske ”Spela padel”. Alla är inte rollspelare , cyklister eller musiker. Och vissa hobbyer är definitivt mindre produktorienterade. Jag känner två entusiastiska basketspelare, och jag tror inte att någon av dem har mer hobbyprylar än typ ett par basketskor och en boll eller två.