Är rollspelare prylgalna?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gissar att eftersom D&D är lika med rollspel och alla vi som inte spelar D&D väl fortfarande mest finns i marginalerna, och eftersom D&D åtminstone för många helst spelas med åtminstone en SL-skärm, gärna att alla har egna uppsättningar specialtärningar, kanske med minis eller åtminstone standees… Så kan man nog säga att det nog är rätt vanligt med prylsamlande och prylanvändande bland rollspelare.

För egen del är jag visserligen rollspelare och gillar prylar, men jag gillar inte rollspelsprylar så mycket. Visst kan jag ibland frestas av ett fint tärningsset, men jag har aldrig sett rollspel som en materialsport och i min spelstil har man väldigt sällan behov av SL-skärm eller minis. Anteckningspapper och pennor, that's about it. Eller… räknas handouts som prylar?

Däremot har jag ett hem som är överbelamrat av allehanda byggsatser, elektronik, lego och transformers. Plus såklart hyllmeter av ospelade, olästa rollspel och ospelade brädspel. Och figurspel jag sedan länge slutat spela, komplett med skamliga gray armies som nog aldrig kommer få sin färg.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ska man nyansera lite så är det ju två olika frågor: ”Är rollspelare prylgalna?” och ”Är rollspelare prylgalnare än andra hobbyutövare?”. Det går ju utmärkt att svara ja på den första frågan och nej på den andra. Jag upplever att den genomsnittlige rollspelaren är mer benägen att köpa en massa prylar än den genomsnittlige svensken, där vi har mycket folk vars hobbyer är typ ”Hänga med kompisar”, ”Gå ut och dansa”, ”Umgås med familjen” eller kanske ”Spela padel”. Alla är inte rollspelare , cyklister eller musiker. Och vissa hobbyer är definitivt mindre produktorienterade. Jag känner två entusiastiska basketspelare, och jag tror inte att någon av dem har mer hobbyprylar än typ ett par basketskor och en boll eller två.
Men, om vi ska ta upp sådan konsumtion som inte ses som "prylar", var hamnar då dessa personer? Vi har ju som jag nämner en enorm konsumtion av billiga kläder, något som inte upplevs som att man konsumerar "prylar" men som likafullt innebär att man lägger pengar, tid och intresse på införskaffandet av saker på ett sätt som inte upplevs kopplat till hobbyism.

Mogger

Hipsteranka
Ska man nyansera lite så är det ju två olika frågor: ”Är rollspelare prylgalna?” och ”Är rollspelare prylgalnare än andra hobbyutövare?”. Det går ju utmärkt att svara ja på den första frågan och nej på den andra. Jag upplever att den genomsnittlige rollspelaren är mer benägen att köpa en massa prylar än den genomsnittlige svensken, där vi har mycket folk vars hobbyer är typ ”Hänga med kompisar”, ”Gå ut och dansa”, ”Umgås med familjen” eller kanske ”Spela padel”. Alla är inte rollspelare , cyklister eller musiker. Och vissa hobbyer är definitivt mindre produktorienterade. Jag känner två entusiastiska basketspelare, och jag tror inte att någon av dem har mer hobbyprylar än typ ett par basketskor och en boll eller två.
Absolut. Jag tror det gäller även de flesta rollspelare. I min spelgrupp är det möjligtvis jag som är milt prylgalen. Eller har varit iaf. Övriga köper väldigt sällan något.

Vi har väl räknat ut att det finns ca 500 prylarna rollspelare men iaf 10 000 hobbyutövare?

Mogger

Hipsteranka
Men, om vi ska ta upp sådan konsumtion som inte ses som "prylar", var hamnar då dessa personer? Vi har ju som jag nämner en enorm konsumtion av billiga kläder, något som inte upplevs som att man konsumerar "prylar" men som likafullt innebär att man lägger pengar, tid och intresse på införskaffandet av saker på ett sätt som inte upplevs kopplat till hobbyism.
OT, men att vara intresserad av, och konsumera, mode och kosmetika är absolut hobbies. De är bara så utbredda att de inte uppfattas så. Vilket gör dem betydligt mer problematiska.

Genesis

Ni dés ni maître
Tja, jag försökte bara besvara frågan "Är rollspelare prylgalna?", och det känns udda att kalla någon som köper mycket kläder för "prylgalen". Det är ett rejält urvattnande av termen. Eventuellt är det redan att sträcka definitionen att inkludera böcker, och räknar vi inte dem så tror jag knappast att rollspelare är särskilt prylgalna.

Från ett vidare perspektiv tänker jag att när folk får mer pengar så måste de hitta ett sätt att spendera dem. Att spara dem eller arbeta mindre är sällan ett alternativ, så man behöver göra av med pengarna på något sätt. Bostad, kläder, kosmetika, utlandssemestrar och annat är vanliga ställen, men för den som har en hobby där det går att plöja ned mycket pengar (cykling ja, basket kanske inte) så spenderar man gärna pengar där. En hobby är ofta också en identitet, och att spendera pengar på den är ett sätt att uttrycka den identiteten, vilket säkert bidrar. Speciellt om man kan diskutera inköpet med andra entusiaster.

Mogger

Hipsteranka
Kan det vara så att tesen är falsk? Kan det vara så att citatet i TS är ett missförstånd? Någon som tror att rollspel fortfarande är en fringe hobby som omöjligen upprepade gånger kan leverera framgångsrika KS som spräcker 1 miljon dollar, om det inte vore för de pryltokiga rollspelsnördarna.

Det är nog min gissning.

lupmet

Swordsman
Kan det vara så att tesen är falsk? Kan det vara så att citatet i TS är ett missförstånd? Någon som tror att rollspel fortfarande är en fringe hobby som omöjligen upprepade gånger kan leverera framgångsrika KS som spräcker 1 miljon dollar, om det inte vore för de pryltokiga rollspelsnördarna.
Det kan fullt möjligt vara så att journalisten på Core77 håller ögonen på Kickstarter och ser massor med projekt och att flera av dem drar in miljoner med stålar – och drar slutsatsen att rollspelare är … galna. Jag vet inte om journalisten är rollspelare, jag tror som sagt det här är första gången som rollspel nämns på Core77 på de 15 år jag följt dem.

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA

Det är nog min gissning.
Det är nog inte en så dum gissning. Pixel dice var väl en av de mest framgångsrika rollspels-gimmick-ks’arna, och den drog 25000 backers. Det är ju svinmycket, men ändå bara en fraktion av totala antalet spelare. Artikeln jämför det med EDC-communityt, men det är en grupp där en väldigt stor del av utövandet är att köpa saker och lägga upp bilder av dem på internet. (Sagt med kärlek, om det inte vore för EDC-nördarna som köper en kniv och en ficklampa i månaden hade jag inte kunnat dra nytta av deras recensioner när jag köper en kniv och en ficklampa vart femte år)

ChrilleT

Swordsman
Känns dock tveksamt om vi skulle vara mer prylgalna än frimärkssamlare, golfare, hembioentusiast, tv/dataspelare, bokälskare osv. Tror bara fler uppfattar det annorlunda för att det historiskt är en hobby som inte varit lika känd för att dra till sig samlare som ännu vanligare hobbys.

Prylgalen kan ju även vara rätt brett. Kan ju innefatta den som köper en dyr tv men behåller den länge och den som byter tv ofta bara för att den nya klarar något som den några år gamla tv:n inte gjorde.

lupmet

Swordsman
Jag gissar att eftersom D&D är lika med rollspel och alla vi som inte spelar D&D väl fortfarande mest finns i marginalerna, och eftersom D&D åtminstone för många helst spelas med åtminstone en SL-skärm, gärna att alla har egna uppsättningar specialtärningar, kanske med minis eller åtminstone standees… Så kan man nog säga att det nog är rätt vanligt med prylsamlande och prylanvändande bland rollspelare.
Det här fick mig att se min hypotes ur en annan synvinkel. Jag är nu inne på att vi har två grupper: enbart-D&D-rollspelare och "övriga". Eftersom (vad jag förstått det ifrån trådar på WRNU) de som bara spelar D&D ofta är uppdelade i "forever DM" och "spelare" och att det är spelledaren som köper alla böcker. Om du alltid spelar samma spel och alltid som spelare, då ligger det nära till hands att du börjar köpa saker som på olika sätt underlättar eller utökar ditt spelande. För mig är det inte nödvändigt att köpa en snygg, tematiskt anpassad pryttel som hjälper mig hålla reda på min PSY i EDD eftersom "jag kommer använda den så sällan eftersom jag spelar så många olika spel och är SL lika ofta som spelare", men om jag alltid spelade magiker i EDD hade det plötsligt varit intressant. (Å andra sidan är såklart idéer och föremål som kan användas i många spel intressanta, det är kanske där vackra tärningar kommer in.) Sammaledes för SL, om du alltid är SL är det lätt att börja titta på prylar, appar etc. för att på olika sätt underlätta din syssla. Journalisten på Core77 känner antagligen bara till dessa "forever D&D player" och "forever D&D DM".

Journalisten på Core77 jämförde rollspelare med EDC, vilket är en livsstilshobby som går ut på att skaffa sig den optimala prylen som löser massor med situationer i vardagen. Det är en hobby som går ut på prylkonsumtion till den milda grad att det till och med dykt upp väskor och rockar (!) med tusentals med fickor "för att du skall kunna bära med dig alla dina prylar" (vilket är så avancerad parodi att det inte går att skilja ifrån de riktiga produkterna, jag tänkt först "det kommer vara hur tungt som helst" men insåg i nästa stund 🤦‍♂️ nej, det kommer det inte för allt är i titan…). Jag tycker inte alls att rollspelare skulle vara särdeles galna i kringutrustning (rollspelsböcker ser jag inte som pryl i detta sammanhang eftersom en grupp inte kan spela ett visst spel utan regelboken). Om det var så skulle det finnas mycket fler trådar här på WRNU om kringutrustning – men jag bor under en liten sten och tänkte att det fanns trender jag inte såg.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag skulle nog klassa mig själv som "sunt prylgalen / kompletist". När jag t.ex. börjat köpa äventyr till ett rollspel, soloäventyr i en bokserie eller ett brädspel med expansioner så vill jag ha alla. Tänker även att någon som är prylgalen har svårt att sälja av sina prylar och vill gärna ha dem kvar, även om de aldrig används.

Tittar man bortom spel så känns det som att detta har förändrats under åren. Förr ville jag gärna ha den nyaste mobilen, det vassa grafikkortet eller den snygga bilen, men numera orkar jag egentligen inte bry mig så mycket. Fine! Det var kul att jag fick loss den senaste Iphonen som jobbtelefon tidigare i veckan, men det handlade nog mer om att steget var så stort kvalitetsmässigt från min gamla slitna mobil än att ha den senaste tekniken.

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Själv ser jag mig som en fullständigt prylgalen komplettist. Till de rollspel jag gillar vill jag ha allt - särskilt de udda produkterna som andra uppfattar som oviktiga. Tryckt går nästan alltid före digitalt. Jag vill ha möjlighet att slippa skärmen och hålla i grejerna.

Men min besatthet är dock nästan alltid övergående. Efter kanske tio år tröttnar jag och säljer av det jag har samlat ihop på Tradera. Brist på boyta och lagringsutrymme har skyndat på hastigheten i kretsloppet.

Last edited:

JohanL

Champion
Jag vill ha innehållet men inte grunkan, så jag köper gärna elektroniskt. Men jag känner mig också litet avvikande där.

clarence redd

FrostByte Books
Att en industridesigner förlöjligar nördkultur är helt normalt. Det ingår i utbildningen (på riktigt alltså).

Men rollspelen i sig är nog inte problemet, utan prylarna runt omkring. Överlappningen med nördkultur är stor och där finns det en del prylgalningar. Svårt att veta vad som är vad. Förut höll nördar sin smak hemlig för att slippa få stryk, nu kan de vara öppna med den. De kan gott få njuta en stund av sin nya frihet och köpa onödiga prylar.

(Jag syndade en gång. 1991 köpte jag två pins med Tintin och Milou. Ingen av dem har jag använt. Undrar om det är preskriberat eller om jag kommer hamna i den särskilda delen av helvetet för just prylgalningar?).