Jag försöker vara väldigt medveten om vad jag själv vill, och varför jag vill det, och vara tydlig med det. Att vara en tydlig ledare. Tydlig behöver inte betyda orubblig. Och behöver inte betyda inte fråga efter input. "Om det är OK med dig?" är ex vis en fras jag ofta märkt att jag hasplar ur mig när jag lägger ner lagen för kampanjen.
Om spelarna vet vad som gäller kan dom komma med motförslag, både
cykelskjuliga och omvälvande.
Iom jag är en sån känslomänniska så tycker jag bättre om att utgå från min vision om hur spelet ska funka än att göra nån sorts survey om vad spelarna vill ha. Sen har vi gjort ändringar över tiden, saker som funkat dåligt regelmässigt har fått ett nytt lager polish osv. Tydlig utan att vara orubblig.
Nu har detta inte så mkt med vare sig trygghetsnarkomani eller hitta grupp att göra (men en hel del med FIRO att göra). Men ska skriva om trådens ämne också:
Det är härligt att spela med icke-insatta, att få dom att upptäcka glädjen med rollspel och se hur annorlunda spelet blir, hur fritt från groupthink det kan bli. Prova att spela med famulj och vänner. Nu har jag märkt att "redan etablerade rollspelsfans" har en stor fördel över "konvertiter" och det är att dom i min erfarenhet brukar vara mer committed och addicted till spelet. Hippies kommer och går men nördar består. Men, man vet aldrig. En av dom nyinvigda spelarna sade igår "Detta är ett nytt kapitel i mitt liv" — vi får se om hon får rätt i det eller om hon inte stannar.
Men etablerade veteranerna uppskattade jag jättemycket. Dom avlastade en hel del av förklaringsarbetet för mig, jag hade pratat med dom innan och dom gjorde ett toppenjobb. Sen var spelet vi körde rätt nytt för alla.
Ang trygghetsnarkomani: igår kom det upp flera saker i spelet som jag skulle ha x-cardat för två år sen. Skilsmässor, mord, paranoia, adoptioner, queerångest, ogiltiggörande etc. Är glad över terapin och jag använde tankar från den. Ska inte pusha mig allt för långt men skulle inte heller säga jag knarkar trygghet.
Lycka till trådstartaren. Hoppas du får igång ett spel. Jag brände många broar när jag först försökte få ihop en spelgrupp på nittiotalet.