PAX;n238332 said:Här behövs en spelledarutbildning helt klart... FIRO
I viss mån är FIRO användbart för att "nudga" en spelgrupp i rätt riktning mot fungerande gruppdynamik, upplever jag. (Jag gick officershögskolan på 90-talet, då vi gavs en grundlig duvning i FIRO både genom UGL-veckor, rätt mycket teori kring det - och inte minst genom att det pratades om att använda det aktivt som ett analysverktyg i det kommande arbetet mm)Bolongo;n238422 said:Jag har pluggat gruppsykologi. Det hjälper inte. Som 2097 konstaterar så förklarar dessa teorier varför interaktioner går fel, men de innehåller inget om hur man förändrar människor så de blir bättre lagspelare.
Men, utifrån från trådstartens perspektiv, det FIRO kanske framför allt kan förklara är ju iaf till viss del motståndet mot att ta in nya spelare. En ny person i ett existerande sammanhang, "nollställer" gruppdynamiken och tvingar gruppen att gå igenom Tillhöra och Kontroll-faserna, vilket kan skapa viss ångest. (Särskilt tillhöra-momentet - "om gruppen blir 'sämre' nu, då kanske jag inte längre kommer att ha någon att spela med?")
Och där finns det ju uppenbarligen många saker en SL kan göra, för att försöka få gruppen att komma genom den processen. (Till exempel att inte avbryta de "konflikter" och utmaningar som ingår i kontrollfasen!)
Generellt är det ju högst lämpligt för en rollspelsgrupp att eftersträva att finnas i Samhörighetsfasen (denna fas har fått andra namn, har jag sett, men ni fattar säkert om ni lärt er det...) Och det jag kanske ha mest utbyte av FIRO-grundkunskaperna som SL är att känna trygghet i att iaf ganska ofta utan besvär se vilka händelser i gruppen som kan leda dit och vilka konflikter inom gruppen som inte är särskilt befordrande för gruppdynamiken. (Iaf tror jag det, det kan ju vara ett utslag av falskt självförtroende och confirmation bias förstås...)
Jag ser fram emot när alla rollspelsgrupper planerar in "boot camps", två veckors hård överlevnadsträning tillsammans i vildmarken inkl att bygga repbroar över vilda forsar, i hällregn, för att lära sig lita instinktivt på varandra...Bolongo;n238422 said:Och när jag startade en ny grupp härom året hade vi en "session zero" där vi snackade ihop oss om vad vi ville ha ut av kampanjen. Det var bättre än inget, men räckte inte fullt ut eftersom dels är inte alla självmedvetna nog att veta vad de egentligen vill, dels är många för artiga för att säga vad de egentligen tycker.
Mer seriöst håller jag med. Min erfarenhet hittills är att det där liksom bara funkar om gruppen redan är så pass långt kommen att spelarna är beredda att verbalisera sådant som är potentiella konflikter om gruppinriktningen. Annars ges inga utslagsgivande svar ändå.
Men är de det, så behövs det (förmodligen) inte hjälpmedel med enkäter etc utan det är bara att starta ett sånt snack.