Jag antar att detta handlar om Fantasy ...?
Nå, jag har inte lirat eller läst på ett bra tag nu (tidsbrist) men ajg skulle vilja säga att det är något man får tumma på från situation till situation. Det är trots allt ett OSR-insprierat spel och som de säger där handlar det mycket om Rulings, not rules; alltså att man helt enkelt får göra bedömningar istället för att förlita sig på precisa regler.
Skölden är ju en del av rustningen på så vis att den ger till försvaret när man bildar sina pölar i en strid. Att den sedan är lös och kan lägga bort och även kan användas som tillhygge, ja, det är ju helt enkelt så som den är. Så, om man bär sin sköld på t.ex. armen så påverkar den ju manövers där man behöver ha armen fri, precis som den påverkar säg en kullerbytta om den bärs på ryggen.
Kort sagt: Bedöm som du och din grupp tycker att det gör sig bäst. Själv skulle jag höfta lite granna och inte bry mig så mycket då jag inte är mycket för regeldetaljer, fast det är ju jag det. Jag skulle nog bedöma situation för situation och det till spelarnas fördel om det är något coolt på G.