Nekromanti ÄR stridsreglerna realistiska?

Vindhand

Myrmidon
hmm

Självklart är det en överförenkling! Vad trodde du att det var? Swordplay 101?

Det jag reagerade på var att du skrev:
[color:green]Det är alltid värt att hugga först</font>

Det låter på dig som om det alltid vore dumt att avvakta, vilket det inte är. Om du inte menade det så ber jag om ursäkt för att ha missuppfattat dig.

Det beror på vad du vill ha för resultat. I det här fallet var hon tvungen att gå på offensiven och därmed skada sina motståndare, eftersom hon inte kunde vara defensiv och bara oskadliggöra dem.

Jag förstår inte... Hur skulle hon oskadliggöra någon utan att skada denne, med hjälp av karate; ens om hon kunde läsa dem? Jag trodde inte det fanns några fasthållningar i karate.

Egentligen inte. Visst, jag har alldeles för lite erfarenhet av fäktning för att egentligen kunna uttala mig, men nästan alla som har mer erfarenhet har sagt något liknande: ta initiativet, håll det och tvinga motståndaren att slåss på dina villkor.

Detta är en taktik. Det är inte den enda taktiken. Det finns ett brett spektra av försvars/motattack-kombinationer som faktiskt bygger på att man låter sin motståndare angripa först. Det finns mer långsiktig taktik som bygger på att med försvar och undvikanden låta motståndaren trötta ut sig själv tills han blir ett lätt byte. osv...

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Ja och nej

Glöm för all del inte att vi pratar om rollspel. /images/icons/smile.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Man Mountainman

Storsvagåret

Men det är inte så stor chans att Mikael missar Bengt om inte Bengt undviker.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Bjorn

Hero
Re: Att ta initiativet :)

Sablar! Min dator la av när jag kom tillbaka för att svara så... TADA!! Vindhand hann före... *grrr* :o)

"Det är alltid värt att hugga först - en motståndare som ligger ner kan inte hugga tillbaka, och ju längre striden pågår desto större är risken att du gör ett misstag."

Ett samanträfande som ser ut som en tanke??? :)
Det gäller att reply'a innan html-molekylerna svalnat.

/Bjorn

Jonas...

Warrior
Re: hmm

"Detta är en taktik. Det är inte den enda taktiken. Det finns ett brett spektra av försvars/motattack-kombinationer som faktiskt bygger på att man låter sin motståndare angripa först. Det finns mer långsiktig taktik som bygger på att med försvar och undvikanden låta motståndaren trötta ut sig själv tills han blir ett lätt byte. osv..."

Håller med Vindhand...
Titta på typ Ju-jutsu och framför allt aikido.
Iaf i aikidon så är nästan alla tekniker från början tänka som försvar och kontring på ett inkommande anfall.

Frågan är lite vad man menar med initiativ.
Bara för att man väljer att inte anfalla tycker jag inte det är tvunget att säga att motståndaren som väljer att anfalla kan sägas vara den som har initiativet. I alla fall om att ha initiativet innebär som Krille sa att tvinga motståndaren att slåss på dina vilkor: "ta initiativet, håll det och tvinga motståndaren att slåss på dina villkor.".
Genom att undvika att anfalla tvingar du motståndaren att slåss på dina vilkor, eftersom det i detta fallet är en fördel för dig om motståndaren anfaller, helst med kraftfulla tydliga attacker: alla dina tekninker förutsätter att motståndaren attackerar dig.

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Ymir

Liten kantbaron
Bristerna i stridssystemet

"Därför är den optimala stridsmekaniken ett motståndsslag för varje anfall/parad IMHO. I stället för att hantera både anfallet och paraden i varsitt vakuum, som om de existerade utan hänsyn till motståndaren, slår man samman det till den skicklighetsmätning det är."

- Håller helt med. Detta är något jag funderat på att införa väldigt länge, men det har aldrig blivit av pga av att det skulle göra stridssystemet ännu långsammare än vad det redan är. Tanken var att man slår ett motståndsslag, och kommer anfallarens effekt över en viss nivå träffar han motståndaren- annars lyckas kanske motståndaren parera eller undvika, eller nåt. Vettifaen, hade funderat mer på det här om det vore genomförbart, men på grund av den enorma tid det skulle ta i striderna är det inte en särskilt bra idé ändå, tyvärr.

Vidare tycker jag det är löjligt att det är så lätt att misslyckas med att träffa en person som står stilla rakt framför en.
Exempel: Gertrud, som inte är nån höjdare på svärdskamp, höjer sitt svärd och hugger mot Nisse, som står rakt framför henne helt orörlig. Gertrud, med Fv 8, slår "10" och lyckas således med konststycket att missa detta ofantligt enkla hugg.- rätt löjligt, imho.

Till sist så kan jag nämna blodförlustsystemet. Det har kanske inte direkt med stridssystemet att göra, men jag tycker ändå att det förtjänar att tas upp- det är nämnligen urdåligt imho. Jag vet inte om jag är ensam om det, men jag tycker iallafall att folk i Mundana verkar blöda så mycket att de skulle dö av en papercut i fingertoppen- det är nästan som om de har någon slagas högtrycksspruta i blodomloppet eller nåt.

- Ymir, upplevde igår hur Lycan slutade friforma och sl:ade en duell med hjälp av reglerna(!!!)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Defensiv kan vara bra även i Eon

Tja, var lite osäker på var i debatten jag skulle placera det här inlägget, men nåja, låt mig säga vad jag ville få sagt.

Det verkar på er som om försvararen alltid är i underläge i Eon. Så anser inte jag vara fallet, det finns ett ganska stort antal tekniker man kan ta till för att få övertag, även som försvarare. Följande är min rp:s favorit, en riktig goding om man är bättre än sin motståndare.
Exempel:
Svärdsvingerskan Tienne från Alarinn blir attackerad av en grovhuggen drunokisk ruffian, och låter denna få initiativet. Ruffianen slår rakt neråt mot lilla Tienne med sitt stora slagsvärd, och lyckas med anfallet. Tienne, som är mycket skickligare än honom, vill göra två handlingar i rundan och tar således ett sidosteg (ob3T6 mot Undvika: 15),och dansar raskt åt sidan så att ruffianens hugg missar, varefter hon snabbt far ut mot honom med sitt carwelansvärd (ob4T6 mot Tiennes stridskonst:17). Hon tvingar nu ruffianen till en instinktiv undanmanöver (ob4T6 mot hans undvika: 10), vilken misslyckas. Tiennes svärd tränger in i ruffianens knä, och grymtandes av smärta ragglar han därifrån. Tienne torkar av blodet på svärdet, stoppar ned det i skidan och vandrar vidare.

Helt enkelt, glöm inte att man kan göra flera handlingar på en runda, och således först försvara sig mot motståndarens anfall och sedan attackera denne, och på så sätt tvinga honom till en instinktiv försvarsmanöver. Detta förutsätter dock att man är så pass skicklig att man klarar av den extra svårighet (+ob1T6)som två handlingar/runda innebär.

- Ymir, förälskad i sin rp Tienne

Jonas...

Warrior
Re: Bristerna i stridssystemet

Håller med om Gertrud.... hon skulle nog träffa ok... men å andra sidan... hon skulle nog göra betydligt mindre skada än någon mer tränad fäktare... Varför jag anser att skickligheten borde göra större inverkan på skadan... /images/icons/smile.gif

Och håller med om blödningen oxå... Här tror jag att det framförallt borde vara lättare att stoppa blödningar...

Jonas...

Jonas...

Warrior

Vad ditt ex visar är egentligen IMM att Eon ger en stor fördel till den som är skickligare... vilket jag inte har något emot... /images/icons/smile.gif

Jonas...

Ymir

Liten kantbaron

Jo, att skickligheten borde göra större inverkan på skadan håller jag med om.

Och det borde vara lättare att stoppa blödningar, ja, men de borde avstanna av sig själv fortfare också- du dör tamejfaen inte av en papercut i fingret, vilket du mycket väl kan göra i Eon. :)

- Ymir, försöker räkna ut blödningstakten om man skär upp underarmen från armvecket till handleden under vatten i Eon- tippar på en 4-500 i blödningstakt :)

Ymir

Liten kantbaron

Mjo(s)...där hade du nog tamejfaen rätt. Attans också. Nå, jag bevisade iaf att försvararen inte tvunget är helt förlorad :)

- Ymir, hatar Mjos

Jonas...

Warrior

det beror ju (så klart /images/icons/crazy.gif) på hur en blödningstakt på tex 10 definieras... enligt Marco (nån gång för länge sedan...) Ger en uppskuren handled en blödningstakt på 8-9 ungefär... vilket skulle ge något fyrtiotal blodförlustkryss om man inte åtgärdar, vilket är en ganska säker död i de flesta fall... verkligheten är det vad jag har förstått är det ganska vanligt att överleva snittade handleder...
Ja iaf..

Det som ger den stora effekten som gör att blödningssystemet ballar ur är (fortfarande /images/icons/smile.gif) i min mening att förbanden är så kassa... ett vanligt tryckförband borde garanterat (vid lyckat fv-slag) stoppa en snittad handled, men enligt reglerna så stoppar ju inte ett normalslag blödningen... (snitt för Ob2T6 < 8)

Jonas...

Sir Gawyn

Veteran

Med "utan större svårigheter" så menar jag att han har en relativt stor chans att överleva träffen i jämförelse med om han skulle ha blivit träffade av ett slagsvärd.

Blackstorm

Don Kennetho

Warrior
Re: Självklart!

Det sägs ju dock att man är som sårbarast då man anfaller.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att en skicklig och erfaren stridsman skulle kunna hålla sig defensiv och avvaktande i en strid och sedan hugga till som en kobra då han ser en blotta hos motståndaren. Visst, en taktik kan ju vara att gå på motståndaren som en väderkvarn, men att detta ALLTID är det bästa är väl att generalisera en gång för mycket. Beväpning, t ex, borde ju också ha sin del i det hela. Om jag är beväpnad med en dolk och en sköld medan min motståndare viftar med ett bredsvärd skulle jag mycket väl kunna tänka mig att avvakta motståndarens hugg för att blockera det med skölden och sedan, då han är sårbar och jag är så pass nära att jag når honom, sätta kniven i honom.

Don Kennetho

ripperdoc

Myrmidon

<I>Vidare tycker jag det är löjligt att det är så lätt att misslyckas med att träffa en person som står stilla rakt framför en.
Exempel: Gertrud, som inte är nån höjdare på svärdskamp, höjer sitt svärd och hugger mot Nisse, som står rakt framför henne helt orörlig. Gertrud, med Fv 8, slår "10" och lyckas således med konststycket att missa detta ofantligt enkla hugg.- rätt löjligt, imho.</I>

Det låter ju fint, men det är ett problem i resonemanget. Svårigheten Ob3T6 är inte baserad på att slå mot folk som står still. Snarare det motsatta. Därför borde svårigheten vara Ob1T6, förutsatt att man har god tid på sig att måtta och att Nisse verkligen står orörlig.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Sir Gawyn

Veteran
Re: Självklart!

Jag håller inte med dig. Jag tror fortfarande att det finns taktiska fördelar med att avvakta. Se bara på Taekwondo matcherna i OS. Där var det ingen ( av de matcher som jag såg )som brådskade sig med att anfalla först och troligtvis fanns det en tanke bakom deras agerande också.Sedan om det du säger gäller i de flesta fallen (d.v.s mer än hälften av gångerna. ) det har jag ingen aning om.

Jag håller heller inte med dig om att det du sade om att det inte skulle ha någon betydelse om det gällde en boxningsmatch eller "mellan två pansararmeér utanför Kursk." I fältslag vet jag att det finns massor med fördelar av att avvakta. Det finns detsutom flera historiska slag som också kan bekräfta detta.

Man behöver inte nödvändigtvis få in flest träffar för att vinna. Bara de träffar de mest strategiska målen.

Blackstorm

Jonas...

Warrior

Med en ObT6 är det en smal sak att slå över 8...det är väl typ 8% risk att Gertrud missar med ett lättslag mot 8...?

/images/icons/smile.gif

Jag tycker nog att det kan vara ganska ok i sammanhanget... men skadan däremot...

Jonas...

Vindhand

Myrmidon
Motståndsslag...

- Håller helt med. Detta är något jag funderat på att införa väldigt länge, men det har aldrig blivit av pga av att det skulle göra stridssystemet ännu långsammare än vad det redan är. Tanken var att man slår ett motståndsslag, och kommer anfallarens effekt över en viss nivå träffar han motståndaren- annars lyckas kanske motståndaren parera eller undvika, eller nåt. Vettifaen, hade funderat mer på det här om det vore genomförbart, men på grund av den enorma tid det skulle ta i striderna är det inte en särskilt bra idé ändå, tyvärr.

Mjo... det kan nog vara rätt svårt att genomföra utan att frångå grundmekaniken med ObxT6<fv... I många andra system är dock ett motståndsslag snabbare än två separata slag och då får man ju en tidsvinst tillsammans med alla de andra fördelarna.

Alla vet säkert redan att jag inte gillar Ob-mekaniken så jag skall nog inte säga så mycket mer /images/icons/smile.gif