Nekromanti Är sugen på att skaffa en IPad..

Johan K

Gammal & dryg
Såhär är läget, funderar på att bli med Ipad...
Vad skall jag tänka på när man köper den, vad skall man stoppa in i den osv..
Har tänkt att använda den dels på jobbet(jobbar i särskolan), sedan som rent anteckningsblock & kalender...
Har väl också tänkt att använda internet på den också, är kanske inte så sugen på att skaffa abonnemang till den. Så vad finns det för alternativ då? Förutom då att hitta gratis wifi..

Jocke

Man med skägg
Har din mobiltelefon bluetooth är det en smal sak att dela med sig av dess internet till din ipad.

Jarl

Hero
Johan K said:
Har tänkt att använda den dels på jobbet(jobbar i särskolan), sedan som rent anteckningsblock & kalender...
En tablet är rätt dålig som anteckningsblock, ba så du inte tänker ha det som primärt användningsområde. Att skriva med "tangentbordet" går rätt långsamt, och att skriva för hand är som att använda en stor krita.

Eksem

Champion
Vet inte om det är en vanesak eller hur mycket man behöver anteckna med dem som anteckningsblock; men jag hade med min iPad Mini till en konferens och hade som anteckningsblock där och det var ruskigt användbart.

God45

#PrayersForBahakan
Jag använder min ipad till att anteckna på föreläsningar på universitetet och det går utmärkt. Det är en viss vana som sak till innan det går riktigt lätt bara. Man kan köpa ett tangentbor till ipaden för 300 kr annars.

Jag tipasar om appen Goodreader som kostar pengar men som är den bästa appen för att kolla textfiler på ipaden.

Jarl

Hero
God45 said:
Jag använder min ipad till att anteckna på föreläsningar på universitetet och det går utmärkt. Det är en viss vana som sak till innan det går riktigt lätt bara. Man kan köpa ett tangentbor till ipaden för 300 kr annars.

Jag tipasar om appen Goodreader som kostar pengar men som är den bästa appen för att kolla textfiler på ipaden.
Ni antecknare, vad använder ni för program?

God45

#PrayersForBahakan
Jarl said:
God45 said:

Anteckningar appen som följde med ipad:en. Den fungerar bra om man skickar dem till en dator sedan och renskriver där :gremsmile:

Arfert

Facit
Det finns sjukt många antecknings-appar till iPad. Från enkla till riktigt avancerade..

Jag skulle skaffa en iPad med mycket minne. Om inte annat till spel som Baldurs gate. :gremwink: Sen har jag en massa bilder, film, musik etc som tar plats. Jag har simkort och så, men oftast använder jag bara wifi. 99% av tiden. Jag trodde jag skulle använda mobilnätet mer än hur jag verkligen använder den.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jarl said:
En tablet är rätt dålig som anteckningsblock
+1.

Oerhört frustrerande, framför allt om man skriver hyfsat fort på ett vanligt, riktigt tangentbord. Bristen på ordentlig haptisk feedback märks.

Matolo

Warrior
Om man har handouts eller färdiga anteckningar att utgå ifrån funkar en tablet bra som anteckningsblock - då räcker det med att markera och skriva till enstaka ord. Ska du skriva mycket själv bör du ha ett externt tangentbord, som sagts ovan. Om syftet är just att skriva bör man kanske överväga en liten fällbar dator istället.

Angående alternativ: När jag själv hade samma funderingar blev det en Nexus 10 16GB; 4000:- , högst upplösning och OTG-USB så att man dels kan korka in valfritt USB-tangentbord, dels vanliga USB-stickor (lagringsutrymme är inget problem).
Aber: endast wi-fi, finns färre appar.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Något jag skulle vilja rekommendera är att skaffa en iPad mini (eller annan tablet av motsvarande format). När minin lanserades var jag jätteskeptisk och ba "meh, varför skulle man vilja ha en mindre tablet för?" men jag har verkligen fått tänka om.

På grund av den inledande skepsisen hade jag aldrig köpt en mini själv, men så hade jag turen att vinna en i en tävling på Facebook, och sedan den dagen har jag knappt rört min fullstora iPad 2. Minin har en mycket mer intuitiv storlek. Skärmen är perfekt, och duger grymt bra till att kolla på film, spela spel och framförallt - att läsa på. Den kan hållas i en hand, är mycket smidigare att ta med sig och väger typ ingenting. Sedan jag fick minin tycker jag att alla normalstora tablets känns klumpiga. Det enda jag över huvud taget kan tänka mig att använda min iPad 2 till är om jag ska rita; om inte det är ett primärt behov så förespråkar jag minin alla gånger.

Dessutom är den billigare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Minin har en mycket mer intuitiv storlek. Skärmen är perfekt, och duger grymt bra till att kolla på film, spela spel och framförallt - att läsa på.
Har du testat fullstora rollspels-PDF:er? Jag läste en del såna på min Nook Color (7") och upplevde det som alldeles för litet. Man behövde scrolla alla sidor, och zooma och ha sig. Det var en stor anledning till att jag skaffade en Galaxy Tab 10.1 sen, just för att jag på den faktiskt kan läsa rollspels-PDF:er av hyfsad storlek utan att behöva zooma och fippla alltför mycket.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Vitulv said:
Minin har en mycket mer intuitiv storlek. Skärmen är perfekt, och duger grymt bra till att kolla på film, spela spel och framförallt - att läsa på.
Har du testat fullstora rollspels-PDF:er? Jag läste en del såna på min Nook Color (7") och upplevde det som alldeles för litet. Man behövde scrolla alla sidor, och zooma och ha sig. Det var en stor anledning till att jag skaffade en Galaxy Tab 10.1 sen, just för att jag på den faktiskt kan läsa rollspels-PDF:er av hyfsad storlek utan att behöva zooma och fippla alltför mycket.
Jepp, läser t.ex. Paizos äventyr på den, och behöver varken scrolla eller zooma. For the record så läser jag pdf:er i iBooks, dvs. standardappen.

God45 said:
+1

Den är värd varenda kopparstycke!

Troberg

Sinister eater
Johan K said:
Har väl också tänkt att använda internet på den också, är kanske inte så sugen på att skaffa abonnemang till den. Så vad finns det för alternativ då? Förutom då att hitta gratis wifi..
Beror på vad du har för hårdvara i övrigt. Jag kör ofta min telefon som trådlös accesspunkt, då går trafiken på telefonens abonnemang, där jag har obegränsad trafik. Nu gör jag det för bärbar dator, men detsamma funkar för pekplattor (har inte skaffat pekplatta än, väntar på att Samsung ska släppa en med hög upplösning). Har dock testat det på jobbets pekplattor.

Allmänt om de pekplattor jag testat:

* Samsung Galaxy Tab. I mitt tycke bäst. Genomtänkt, öppen, modifierbara, kraftfulla. Enda invändningen jag har är att de inte har telefon på 10"-varianten (jag tänker inte gå med den vid örat, men med headset eller som konferenstelefon hade det varit bra). Fler gratisprogram till Android än till Apple.

* ASUS. Helt OK på alla sätt, bara inte riktigt lika bra som Samsung. Hade inte Samsung funnits hade det varit en toppenplatta.

* Apple iPad. Jag ogillar den av samma anledningar som jag ogillade min iPhone så mycket att jag gav bort den till en mindre nogräknad person. Tekniskt sett en generation efter konkurrenterna. Man ska inte inte behöva jailbreaka telefonen för att kunna köra vilka program man vill (tex, varför i helsike angår det Apple om jag skulle vilja ha en skärmbakgrund med porr-motiv (inte för att jag har det, men jag ska fan ha rätten och möjligheten att ha det)). De ljuger i reklamen (de kallar glaset för oförstörbart, fast praktiska tester visar att det räcker med ett skott från en .50 BMG eller till och med en hagelbössa för att förstöra den). Väldigt mycket "style over substance", utseende istället för funktioner. Man är låst till Apples programvaror för att hantera den, tex hemska, hemska, hemska, hemska, hemska, hemska, hemska iTunes (tvi tvi tvi tvi tvi tvi) och den envisas med att konvertera filer till sina egna format. Den har dock större marknad när det gäller skal och sånt pynt.

Troberg

Sinister eater
Jarl said:
WoaS (Wiki On A Stick). En fullfjädrad wiki i en enda fil. Bara lägg den på enheten, peka webbrowsern på den och du har en komplett wiki att anteckna i. Så jäkla snyggt. Dessutom gratis och fri.

Har dock märkt att vissa browsers inte gillar att köra saker direkt från enheten, men kör man Opera (vilket jag gör) så funkar det i alla fall. Funkar säkert med fler också, fast det bryr jag mig inte om...

Unfair

Hero
Den bästa kombon jag hittat för text (och filer i txt) är att använda Scrivener (inte gratis) på en dator, spara/exportera allt i en dropbox, och sedan använda Plaintext (gratis) på iPad. Det är inte perfekt, för om du vill importera saker skrivna på din iPad till ett scrivener projekt så måste du stå ut med att du inte kan ha beskrivningar på dina filer (som går att se innan man öppnar dem), men annars fungerar det väldigt bra.