Johan K said:
Har väl också tänkt att använda internet på den också, är kanske inte så sugen på att skaffa abonnemang till den. Så vad finns det för alternativ då? Förutom då att hitta gratis wifi..
Beror på vad du har för hårdvara i övrigt. Jag kör ofta min telefon som trådlös accesspunkt, då går trafiken på telefonens abonnemang, där jag har obegränsad trafik. Nu gör jag det för bärbar dator, men detsamma funkar för pekplattor (har inte skaffat pekplatta än, väntar på att Samsung ska släppa en med hög upplösning). Har dock testat det på jobbets pekplattor.
Allmänt om de pekplattor jag testat:
* Samsung Galaxy Tab. I mitt tycke bäst. Genomtänkt, öppen, modifierbara, kraftfulla. Enda invändningen jag har är att de inte har telefon på 10"-varianten (jag tänker inte gå med den vid örat, men med headset eller som konferenstelefon hade det varit bra). Fler gratisprogram till Android än till Apple.
* ASUS. Helt OK på alla sätt, bara inte riktigt lika bra som Samsung. Hade inte Samsung funnits hade det varit en toppenplatta.
* Apple iPad. Jag ogillar den av samma anledningar som jag ogillade min iPhone så mycket att jag gav bort den till en mindre nogräknad person. Tekniskt sett en generation efter konkurrenterna. Man ska inte inte behöva jailbreaka telefonen för att kunna köra vilka program man vill (tex, varför i helsike angår det Apple om jag skulle vilja ha en skärmbakgrund med porr-motiv (inte för att jag har det, men jag ska fan ha rätten och möjligheten att ha det)). De ljuger i reklamen (de kallar glaset för oförstörbart, fast praktiska tester visar att det räcker med ett skott från en .50 BMG eller till och med en hagelbössa för att förstöra den). Väldigt mycket "style over substance", utseende istället för funktioner. Man är låst till Apples programvaror för att hantera den, tex hemska, hemska, hemska, hemska, hemska, hemska, hemska iTunes (tvi tvi tvi tvi tvi tvi) och den envisas med att konvertera filer till sina egna format. Den har dock större marknad när det gäller skal och sånt pynt.