Jag personligen tycker ju att världsbygge är intressant i sig (älskade klimattråden), men att det inte tillför saker för mitt eget spelande. Men absolut noll personer, inklusive jag själv, har sålt stora mängder spel genom att följa mina egna preferenser. Så jag vet definitivt hur det är att gilla något som inte är poppis.
Till viss del tänker jag att saker går i vågor. Att under en tid var gedigna världsbyggen poppis, nu har en ny generation kommit in och de är inte lika intresserade av det. Men det är ju alltid så att i kreativa arbeten så blir man framgångsrik genom att vara duktig samt gilla det som alla andra också gillar. De som verkligen brinner för det som är brett och populärt är de som kan få stor framgång. Om man brinner för något som inte är poppis eller om man försöker göra det som är poppis utan att egentligen gilla det så kommer man med stor sannolikhet inte att bli framgångsrik. Man kan fortfarande syssla med det man gillar, men man får stå ut med att aldrig slå igenom stort med det. Jag skriver spel jag tycker mycket om, och det finns folk som gillar dem och spelar dem, men mina spel säljer gissningsvis inte mer än typ hundra ex och kommer aldrig att göra det. Men i Indierummet är jag väldigt framgångsrik och jag har nöjet att få spela mina spel med folk jag tycker om, köra dem på konvent, spela med likasinnade som ibland gör egna spel som jag gillar, höra andra pitcha mitt spel för främlingar som kommer för att spela, och så vidare. Jag finner det enormt givande. Men jämfört med många mer traditionella rollspelsmakare är ju hela min karriär ett enormt misslyckande. Jag har lagt ner otroligt mycket tid och de som hört talas om eller spelat mina spel är inte mycket mer än ett avrundningsfel. Men det finns viktigare saker i livet än att "nå ut", och det krävs faktiskt inte så många människor som verkligen älskar det man gör för att man ska känna sig sjukt stolt och få en rejäl egoboost. Om tio pers älskar mitt spel och säger det till mig så är mitt ego så fullt att det är på väg att spricka, liksom. Och visst skulle jag bli mallig om jag kunde peka på försäljningssiffror som säger att tusen främlingar har köpt mitt spel också, men så stor skillnad skulle det inte göra. Det är siffror på en skärm, och folk jag aldrig kommer att träffa.
Så min gissning (jag vet verkligen inte) är att den sortens spel som bygger på solitt, genomarbetat, logiskt sammanhängande världsbygge inte är poppis, och att det idag är svårt att bli berömd och ekonomiskt framgångsrik på att göra sådana spel. Men att det går alldeles utmärkt att skriva sådana spel ändå, som hobbyprojekt, långsamt bygga upp en skara personer som går igång på samma sak, bygga platser tillsammans, spela ihop, riffa på varandras idéer, ha långa Discord-diskussioner om befolkningstäthet och klimatologi, och verkligen ha det fantastiskt gött. Men man får förlika sig med att man inte kommer att bli ett nytt Fria ligan på det sättet. Men ett nytt Indierummet tror jag absolut är möjligt. Sedan är det frågan om det är tillräckligt för en.