Är världsbygge av någon nytta?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tycker väldigt mycket om världsbygge, och tror att jag har lärt mig en del saker som gör att jag kan konstruera världar med en hög grad av internt sammanhang, detaljer och trovärdighet. Problemet är – spelar det egentligen någon roll? Jag får intrycket att det inte tillför vidare mycket till det faktiska spelandet, och att bra och framgångsrika spel jobbar mycket mer med att ha ett starkt koncept och mindre detaljer. Kanske gör den nivå av världsbygge jag ägnar mig åt egentligen bara spel sämre – övningar i inkrökt självreferens som enbart tilltalar folk som vill läsa om detaljer men inte skapar bättre spel. Finns det någon poäng med att världsbygga i detalj, eller borde jag bara lägga av, eller åtminstone hålla skiten för mig själv utan att drälla in den i spel som inte behöver den?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Kreativitet ska aldrig behöva motiveras av nytta!

Det sagt så är nog frågan, har andra nytta av ens arbete? Är detta man gjort ett bra sätt att förmedla en stämning, en känsla av värld, en verklighet (fantasi) att förlora sig i!?
Publikation behöver dock motiveras. Folk klagar ständigt på att det släpps för många nya rollspel och för lite material till befintliga, och att de som vill göra nya rollspel istället borde rikta in sin kreativitet på det senare. Den nivå av världsbygge jag gillar låter sig enbart jämkas med ett fantasyspel på den svenska marknaden, så jag är starkt begränsad där. Jag funderar också på om det är mitt intresse för världsbygge som gjort mig till en så misslyckad rollspelsmakare.

JohanL

Champion
Allt beror på vad för sorts spel du är ute efter - DoD-23 behöver inte mycket världsbygge utöver ”det är generisk medeltidsfantasy, med extra fokus på drakar samt demoner”. Men för ett spel som RuneQuest, med massiv Culture Gaming, är världsbygget exakt hela poängen.

Ett starkt världsbygge gör det mycket enklare (för mig, i alla fall) att komma på plotter och improvisera. Hur fördriver man ett spöke ur ett hus i Glorantha? Världsbygget gör att jag inte bara vet att shamaner är de som kan hantera andar, utan också vilka shamanistiska traditioner det finns i den här delen av världen, och jag vet också att man kan driva juridisk process mot dem om man har ett case för varför de inte har rätt till huset.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Allt beror på vad för sorts spel du är ute efter - DoD-23 behöver inte mycket världsbygge utöver ”det är generisk medeltidsfantasy, med extra fokus på drakar samt demoner”. Men för ett spel som RuneQuest, med massiv Culture Gaming, är världsbygget exakt hela poängen.

Ett starkt världsbygge gör det mycket enklare (för mig, i alla fall) att komma på plotter och improvisera. Hur fördriver man ett spöke ur ett hus i Glorantha? Världsbygget gör att jag inte bara vet att shamaner är de som kan hantera andar, utan också vilka shamanistiska traditioner det finns i den här delen av världen, och jag vet också att man kan driva juridisk process mot dem om man har ett case för varför de inte har rätt till huset.
Frågan är om det går att göra ett Glorantha idag, eller om den sortens ambitiösa världsbyggen tillhör en förgången tid.

JohanL

Champion
Som en följdfråga: finns det någon framgångsrik rollspelsskapare under de senaste tjugo åren vars kompetens/intresse framför allt har varit världsbygge?
Greg Stafford (hans storhetstid var tidigare, men tGPC kom ut 2007).

Det finns ett helt gäng någorlunda stora spel som lutar sig mycket mot världsbygget. RQ, Ars Magica, Pendragon, alla WoD-spel, Blue Planet, Exalted, Mutant, allt 40K och Old World, spel med Ereb Altor…

Last edited:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Greg Stafford (hans storhetstid var tidigare, men tGPC kom ut 2007).

Det finns ett helt gäng någorlunda stora spel som lutar sig mycket mot världsbygget. RQ, Ars Magica, Pendragon, alla WoD-spel, Blue Planet…
OK, men jag menar alltså personer som etablerat sig under denna period. Det vill säga, finns det någon chans alls för undertecknad, född 1986, att skriva världsbygge-orienterade spel och göra sig ett namn, eller kommer jag enbart vara i skuggan av folk som började skriva rollspel innan jag föddes?

terje

xenomorf mystiker
Jag uppskattar världsbygge och tycker det är kul att både själv hitta på och ta del av andras metafysik och kosmologi, mytologi, ekologi, historia, sociala och politiska institutioner, osv. Men, när en sekundärvärld börjar bli väldigt detaljerad uppstår problem i hur materialet ska hanteras i spel även om vi förutsätter en culture gaming-inriktad spelstil där deltagarna ser utforskande av och interagerande med spelvärlden som ett av spelets främsta mål.
Hur presenteras informationen för spelledare och spelare? Hur görs den till något som på ett lätt sätt kan användas i spel?

[Edit] Ett konkret exempel är denna idé om att göra sedvänjor i spelvärlden till verktyg för spelare: https://whosemeasure.blogspot.com/2021/01/customs-as-arrows-in-players-quiver.html

Last edited:

JohanL

Champion
OK, men jag menar alltså personer som etablerat sig under denna period. Det vill säga, finns det någon chans alls för undertecknad, född 1986, att skriva världsbygge-orienterade spel och göra sig ett namn, eller kommer jag enbart vara i skuggan av folk som började skriva rollspel innan jag föddes?
Jag tror att man har mycket bättre möjligheter med ett coolt men lokalt världsbygge. Man behöver inte bygga hela världen bara den omedelbara settingen är intressant. Att bygga ett Glorantha, Forgotten Realms eller Mythic Europe kräver massivt med text och jobb, medan Vimary (postapokalyptiskt Montreal), The Lord's Vineyard (Utah... typ), Genlab Alpha eller Dimmornas dal inte alls gör det.

JohanL

Champion
Ett nyligt spel med tungt regionalt världsbygge (sitt eget fantasy-Levanten under sen bronsålder) är Jackals.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tror att man har mycket bättre möjligheter med ett coolt men lokalt världsbygge. Man behöver inte bygga hela världen bara den omedelbara settingen är intressant. Att bygga ett Glorantha, Forgotten Realms eller Mythic Europe kräver massivt med text och jobb, medan Vimary (postapokalyptiskt Montreal), The Lord's Vineyard (Utah... typ), Genlab Alpha eller Dimmornas dal inte alls gör det.
Jobb är inget problem. Det är typ den enda sak jag gör av lust. Problemet är att jag misstänker att det är helt poänglöst.

Bifur

Veteran
OK, men jag menar alltså personer som etablerat sig under denna period.
Räknas Symbaroum in? (Jag tycker det men det är lite av ett särfall, precis som MUA.) I så fall har det etablerats under perioden, om än av redan etablerade skapare.

För egen del tycker jag oftast det är kul att spela i sådana världar, så poänglöst skulle jag inte kalla det. Sen hur man faktiskt bygger upp det i spel är ju en knivigare fråga. Och att sen göra det framgångsrikt en annan.

Sen jag kan också undra hur vanligt det egentligen var "förr". Kanske vanligare? Men min känsla är många sådana också spel har tragglat sig fram till det [att bli spelade för sitt världsbygge] och att vägen knappast varit rak.

Last edited:

mrund

Warrior
För egen del prioriterar jag 1) äventyr, 2) settingmodul, 3) regelbok. Så om det inte finns några bra äventyr att köpa är jag inte intresserad av vare sig världsbygget eller regelboken. Något eget världsbygge i nämnvärd skala har jag aldrig ägnat mig åt.

Christoffer

It's all pig.
Men för ett spel som RuneQuest, med massiv Culture Gaming, är världsbygget exakt hela poängen.
Ett annat sätt att se på det hela är ju att det massiva världsbygget är en produkt av faktiskt spelande. Inte en förutsättning för att det ska kunna äga rum öht.

Christoffer

It's all pig.
Finns det någon poäng med att världsbygga i detalj, eller borde jag bara lägga av, eller åtminstone hålla skiten för mig själv utan att drälla in den i spel som inte behöver den?
Poängen är väl inspiration till spelande, för vissa är det detaljer för andra är det inte det. För min del är det större strukturella saker jag är mer intresserad av, resten kan vi skapa och spela med och upptäcka. Och har jag redan spelat och upptäckt något av det, eller drömt ihop på min kammare, så är det väl inget problem att läcka ut det i spel om det blir relevant? Men för vissa är ju poängen att någon annan ska ha skrivit ner hur snuset i östra ändan av landet doftar och står det inte någonstans stannar spelet upp tills någon med auktoritet svarat på det.

Men som sagt, jag tänker det viktiga bara är vad dom gör att man hamnar kring ett spelbord och interagerar med övriga. Är det snusets doft eller är det vem som äger tobaksodlingarna är väl olika?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag personligen tycker ju att världsbygge är intressant i sig (älskade klimattråden), men att det inte tillför saker för mitt eget spelande. Men absolut noll personer, inklusive jag själv, har sålt stora mängder spel genom att följa mina egna preferenser. Så jag vet definitivt hur det är att gilla något som inte är poppis.

Till viss del tänker jag att saker går i vågor. Att under en tid var gedigna världsbyggen poppis, nu har en ny generation kommit in och de är inte lika intresserade av det. Men det är ju alltid så att i kreativa arbeten så blir man framgångsrik genom att vara duktig samt gilla det som alla andra också gillar. De som verkligen brinner för det som är brett och populärt är de som kan få stor framgång. Om man brinner för något som inte är poppis eller om man försöker göra det som är poppis utan att egentligen gilla det så kommer man med stor sannolikhet inte att bli framgångsrik. Man kan fortfarande syssla med det man gillar, men man får stå ut med att aldrig slå igenom stort med det. Jag skriver spel jag tycker mycket om, och det finns folk som gillar dem och spelar dem, men mina spel säljer gissningsvis inte mer än typ hundra ex och kommer aldrig att göra det. Men i Indierummet är jag väldigt framgångsrik och jag har nöjet att få spela mina spel med folk jag tycker om, köra dem på konvent, spela med likasinnade som ibland gör egna spel som jag gillar, höra andra pitcha mitt spel för främlingar som kommer för att spela, och så vidare. Jag finner det enormt givande. Men jämfört med många mer traditionella rollspelsmakare är ju hela min karriär ett enormt misslyckande. Jag har lagt ner otroligt mycket tid och de som hört talas om eller spelat mina spel är inte mycket mer än ett avrundningsfel. Men det finns viktigare saker i livet än att "nå ut", och det krävs faktiskt inte så många människor som verkligen älskar det man gör för att man ska känna sig sjukt stolt och få en rejäl egoboost. Om tio pers älskar mitt spel och säger det till mig så är mitt ego så fullt att det är på väg att spricka, liksom. Och visst skulle jag bli mallig om jag kunde peka på försäljningssiffror som säger att tusen främlingar har köpt mitt spel också, men så stor skillnad skulle det inte göra. Det är siffror på en skärm, och folk jag aldrig kommer att träffa.

Så min gissning (jag vet verkligen inte) är att den sortens spel som bygger på solitt, genomarbetat, logiskt sammanhängande världsbygge inte är poppis, och att det idag är svårt att bli berömd och ekonomiskt framgångsrik på att göra sådana spel. Men att det går alldeles utmärkt att skriva sådana spel ändå, som hobbyprojekt, långsamt bygga upp en skara personer som går igång på samma sak, bygga platser tillsammans, spela ihop, riffa på varandras idéer, ha långa Discord-diskussioner om befolkningstäthet och klimatologi, och verkligen ha det fantastiskt gött. Men man får förlika sig med att man inte kommer att bli ett nytt Fria ligan på det sättet. Men ett nytt Indierummet tror jag absolut är möjligt. Sedan är det frågan om det är tillräckligt för en.