När Rod Stewart kom ut som modelljärnvägsbyggare blev han otroligt mycket coolare i mina ögon.

Och jag lärde mig nyss att det är tydligen en grej nu bland vissa välbetalda NFL-spelare att bygga avancerade Legomodeller. Så rent anekdotiskt tror jag att den eventuella garderoben inte bara är öppen utan jämnad vid marken. Sen finns det alltid haters, men de kan dra nåt gammalt över sig.
Jag tror inte att man fråntar människor möjligheter att skapa sina egna världar genom att skriva spel med logiskt sammanhållna världar. Det finns så sjukt många spel att välja mellan och det är lättare än nånsin att spela det man vill. Lite som att säga att detaljerade regler skulle frånta folks möjligheter att skapa sina egna regler.
Tidigare tyckte jag att det ganska ballt med relativt odefinierade vibb-världar. Men jag har på sistone blivit lite mätt på det, och har börjat sukta allt efter mer sammanhängande och detaljrika. Jag brukade känna mig lite överväldigad av det innan, att det kändes som ”plugg”. Men något skiftade min syn på det, att jag insåg att det finns en njutning i att läsa på, i att saker hänger ihop; och att logiken gör att det finns potential till fraktalt drömmande, att en detalj leder till en en annan detalj, att världen vecklar ut sig. Det är såklart imponerande när någon lyckas göra en tilltalande setting med få ord, när de hittar exakt rätt vibbar, men jag tror egentligen inte att det är en motsats till logiskt världsbyggande. Höga trösklar är inte alltid dåligt, för man får ofta tillbaka mer än det man lägger in.