Är världsbygge av någon nytta?

JohanL

Champion
Ja, det kan han ju tycka, but at the end of the day så kommer Tolkien (som väl måste anses vara en världsbyggare av rang)
Jag ska svära i kyrkan: Tolkiens Midgård är inte ett särskilt bra världsbygge. Demografin är rena röran, teknologinivåerna är crazypants (Fylke är 1700-tal, Rohan är 800-tal, Gondor är... typ bysantinsk medeltid? Och låt oss inte ens rröja med Saruman). Hur hänger Bri ihop långt borta från all ära och redlighet? Vad var Aragorns skattepolitik (förlåt...)?

Last edited:
Det jag tänker är argumentet mot världsbygge är att vi, när vi gör detta, också berövar spelare möjligheten att själva ägna sig åt att skapa en värld tillsammans, lite som en rälsad äventyrsmodul berövar dem möjligheten att skapa sin egen historia.
Berövar vet jag inte om vi gör, absolut vi gör jobbet åt dem till viss del. Sen tror jag inte alla rollspelsgrupper vill skapa en egen värld varje gång de spelar en ny kampanj. I bland vill man kanske spela Grisbönder i Consaber och en annan dag vill man spela DoD-23 och bara vara äventyrare.

Modelljärnvägar är awesome!

Säg frimärkssamlare i stället så är jag helt med.
När jag jobbade på Sf-bokhandeln var en av policyerna: Se inte ner på andras nördighet. Jag gillar den grejen som fan, de flesta människor har något de nördar ner sig i Rollspel, dataspel, hockey, odling, opera eller brödbakning. Så personligen tycker jag att syssla med modelljärnvägar och samla frimärken är ascoolt.

PowerNap

Veteran
Jag ska erkänna att jag skrev ett inlägg här i natt som jag sedan raderat för att det inte kändes bra. Så att ingen behöver tvivla på sina sinnen. Nytt försök nu.

Jag kan komma på tre helt olika sätt att angripa det här:

1. Hantverksmässigt: Fortsätt hitta sätt att potionera ut dina världsbyggen till spelare och spelledare så att de är en resurs och inte riskerar att bli en tröskel till spelandet. Som Dimfrost visar med sitt exempel från ToaRR gör du det redan effektivt där. Jag tror också, som JohanL, att ett uforskande som startar i Fylke/Tatooine/Caer Dallben kan göra en stor och genomtänkt värld fantastiskt lockande. Mellanmjölksproblemet löser du på ett eller annat sätt.

2. Andra medier: Bredda din publik och få mer uppskattning genom att skriva visual novels. Titta till exempel på The Yawhg och Long Live the Queen. De är på olika sätt life sims. Varje genomspelning gör att du utforskar settingen på ett nytt sätt. Jag skulle säga att de har världen som huvudperson. Nog skulle det går att göra en bra VN som ett enpersonsprojekt, alternativt - lite mer vågat - släpa ihop pengar och medarbetare med dig själv och din värld som bullet points?

3. Maslow: Lös eventuella andra problem i ditt liv. Om du har säkrat de lägre trappstegen behöver du kanske inte känna tvivel över att du gör något du älskar, oavsett externa belöningar?

Mundo

Myrmidon
Jag ska svära i kyrkan: Tolkiens Midgård är inte ett särskilt bra världsbygge. Demografin är rena röran, teknologinivåerna är crazypants (Fylke är 1700-tal, Rohan är 800-tal, Gondor är... typ bysantinsk medeltid? Och låt oss inte ens rröja med Saruman). Hur hänger Bri ihop långt borta från all ära och redlighet? Vad var Aragorns skattepolitik (förlåt...)?
By Jove...!

Bifur

Veteran
Svära i kyrkan vet jag inte. Däremot kan jag tycka att det generellt är en lite för hög kravnivå. Alltså jag är helt med på att man kan prioritera andra värden, tex teknologisk utveckling, än vad Tolkien gör. Men att påstå att det är dåligt världsbygge är magstarkt. Det skulle vara som att säga att något annat är kasst för att det inte håller Tolkiens filologiska koherens. (Vilket jag alltså verkligen inte tycker är en relevant hållning.)

JohanL

Champion
Det skulle vara som att säga att något annat är kasst för att det inte håller Tolkiens filologiska koherens. (Vilket jag alltså verkligen inte tycker är en relevant hållning.)
Jag önskar faktiskt att Glorantha hade någon sorts standard där, och att inte allt bara är godtyckligt sammansatt av de stavelser Greg Stafford råkade gilla mer.

PowerNap

Veteran
Visual novels = Grafic novels, eller syftas det på mangaspel?
Digital, illustrerad interaktiv fiktion. En underkategori är kinetic novels, där interaktionen bara består i att klicka sig fram genom handlingen. I andra änden av skalan finns nämnda Long Live the Queen som har ett avancerat system för att hantera prinsessans humör och utbildning och är synnligen ickelinjärt.

Visual novels är som spel fast utan det mesta som gör spel dyra att producera. En ensam kreatör som inte ens behöver några avancerade programmerarfärdigheter kan förverliga sin vision så länge visionen är text och stillbilder med lite ambiensljud och musik.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Visual novels är som spel fast utan det mesta som gör spel dyra att producera. En ensam kreatör som inte ens behöver några avancerade programmerarfärdigheter kan förverliga sin vision så länge visionen är text och stillbilder med lite ambiensljud och musik.
Så länge inte kreatören är programmerare utan konstnärliga färdigheter – då är det precis som spel, och är med det mesta som gör spel dyra att producera =) Jag t.ex. skulle behöva betala typ lika mycket om jag gjorde en indie-visual novel som om jag gjorde en indie-metroidvania eller en indie-first person shooter.

Eller OK, lite mindre konst skulle det nog behövas, lite beroende på den tänkta längden, men överlag så krävs ju fortfarande bilder och ljud och musik och kanske röstskådespeleri och antagligen animation… Så mao sånt som kostar pengar =)

PowerNap

Veteran
Så det senare med andra ord, tänkte först att det var det klassiska misstaget.
Det är nog inget krav att de ska ha någon som helst mangakaraktäristik. Se The Yawhg, till exempel. Fast det är onekligen så att en förkrossande majoritet av alla visual novels produceras i Japan.

PowerNap

Veteran
Så länge inte kreatören är programmerare utan konstnärliga färdigheter – då är det precis som spel, och är med det mesta som gör spel dyra att producera =) Jag t.ex. skulle behöva betala typ lika mycket om jag gjorde en indie-visual novel som om jag gjorde en indie-metroidvania eller en indie-first person shooter.

Eller OK, lite mindre konst skulle det nog behövas, lite beroende på den tänkta längden, men överlag så krävs ju fortfarande bilder och ljud och musik och kanske röstskådespeleri och antagligen animation… Så mao sånt som kostar pengar =)
Många ser rätt dyra ut, ja, men man kommer nog undan med snålare produktioner bara man skriver bra (Till exempel Butterfly Soup, som finns på itch) och/eller gärna har ett intressant ickelinjärt upplägg (The Yawhg).