Är världsbygge av någon nytta?

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,419
Ja, det kan han ju tycka, but at the end of the day så kommer Tolkien (som väl måste anses vara en världsbyggare av rang)
Jag ska svära i kyrkan: Tolkiens Midgård är inte ett särskilt bra världsbygge. Demografin är rena röran, teknologinivåerna är crazypants (Fylke är 1700-tal, Rohan är 800-tal, Gondor är... typ bysantinsk medeltid? Och låt oss inte ens rröja med Saruman). Hur hänger Bri ihop långt borta från all ära och redlighet? Vad var Aragorns skattepolitik (förlåt...)?
 
Last edited:
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,491
Location
Malmö
Det jag tänker är argumentet mot världsbygge är att vi, när vi gör detta, också berövar spelare möjligheten att själva ägna sig åt att skapa en värld tillsammans, lite som en rälsad äventyrsmodul berövar dem möjligheten att skapa sin egen historia.
Berövar vet jag inte om vi gör, absolut vi gör jobbet åt dem till viss del. Sen tror jag inte alla rollspelsgrupper vill skapa en egen värld varje gång de spelar en ny kampanj. I bland vill man kanske spela Grisbönder i Consaber och en annan dag vill man spela DoD-23 och bara vara äventyrare.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,491
Location
Malmö
Modelljärnvägar är awesome!

Säg frimärkssamlare i stället så är jag helt med.
När jag jobbade på Sf-bokhandeln var en av policyerna: Se inte ner på andras nördighet. Jag gillar den grejen som fan, de flesta människor har något de nördar ner sig i Rollspel, dataspel, hockey, odling, opera eller brödbakning. Så personligen tycker jag att syssla med modelljärnvägar och samla frimärken är ascoolt.
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
119
Location
Malmö
Jag ska erkänna att jag skrev ett inlägg här i natt som jag sedan raderat för att det inte kändes bra. Så att ingen behöver tvivla på sina sinnen. Nytt försök nu.

Jag kan komma på tre helt olika sätt att angripa det här:

1. Hantverksmässigt: Fortsätt hitta sätt att potionera ut dina världsbyggen till spelare och spelledare så att de är en resurs och inte riskerar att bli en tröskel till spelandet. Som Dimfrost visar med sitt exempel från ToaRR gör du det redan effektivt där. Jag tror också, som JohanL, att ett uforskande som startar i Fylke/Tatooine/Caer Dallben kan göra en stor och genomtänkt värld fantastiskt lockande. Mellanmjölksproblemet löser du på ett eller annat sätt.

2. Andra medier: Bredda din publik och få mer uppskattning genom att skriva visual novels. Titta till exempel på The Yawhg och Long Live the Queen. De är på olika sätt life sims. Varje genomspelning gör att du utforskar settingen på ett nytt sätt. Jag skulle säga att de har världen som huvudperson. Nog skulle det går att göra en bra VN som ett enpersonsprojekt, alternativt - lite mer vågat - släpa ihop pengar och medarbetare med dig själv och din värld som bullet points?

3. Maslow: Lös eventuella andra problem i ditt liv. Om du har säkrat de lägre trappstegen behöver du kanske inte känna tvivel över att du gör något du älskar, oavsett externa belöningar?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,810
Location
Eslöv
Jag ska svära i kyrkan: Tolkiens Midgård är inte ett särskilt bra världsbygge. Demografin är rena röran, teknologinivåerna är crazypants (Fylke är 1700-tal, Rohan är 800-tal, Gondor är... typ bysantinsk medeltid? Och låt oss inte ens rröja med Saruman). Hur hänger Bri ihop långt borta från all ära och redlighet? Vad var Aragorns skattepolitik (förlåt...)?
By Jove...!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
6,088
Jag ska svära i kyrkan: Tolkiens Midgård är inte ett särskilt bra världsbygge. Demografin är rena röran, teknologinivåerna är crazypants (Fylke är 1700-tal, Rohan är 800-tal, Gondor är... typ bysantinsk medeltid? Och låt oss inte ens rröja med Saruman). Hur hänger Bri ihop långt borta från all ära och redlighet? Vad var Aragorns skattepolitik (förlåt...)?
Svära i kyrkan vet jag inte. Däremot kan jag tycka att det generellt är en lite för hög kravnivå. Alltså jag är helt med på att man kan prioritera andra värden, tex teknologisk utveckling, än vad Tolkien gör. Men att påstå att det är dåligt världsbygge är magstarkt. Det skulle vara som att säga att något annat är kasst för att det inte håller Tolkiens filologiska koherens. (Vilket jag alltså verkligen inte tycker är en relevant hållning.)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,419
Det skulle vara som att säga att något annat är kasst för att det inte håller Tolkiens filologiska koherens. (Vilket jag alltså verkligen inte tycker är en relevant hållning.)
Jag önskar faktiskt att Glorantha hade någon sorts standard där, och att inte allt bara är godtyckligt sammansatt av de stavelser Greg Stafford råkade gilla mer.
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
119
Location
Malmö
Visual novels = Grafic novels, eller syftas det på mangaspel?
Digital, illustrerad interaktiv fiktion. En underkategori är kinetic novels, där interaktionen bara består i att klicka sig fram genom handlingen. I andra änden av skalan finns nämnda Long Live the Queen som har ett avancerat system för att hantera prinsessans humör och utbildning och är synnligen ickelinjärt.

Visual novels är som spel fast utan det mesta som gör spel dyra att producera. En ensam kreatör som inte ens behöver några avancerade programmerarfärdigheter kan förverliga sin vision så länge visionen är text och stillbilder med lite ambiensljud och musik.

 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,725
Location
Rissne
Visual novels är som spel fast utan det mesta som gör spel dyra att producera. En ensam kreatör som inte ens behöver några avancerade programmerarfärdigheter kan förverliga sin vision så länge visionen är text och stillbilder med lite ambiensljud och musik.
Så länge inte kreatören är programmerare utan konstnärliga färdigheter – då är det precis som spel, och är med det mesta som gör spel dyra att producera =) Jag t.ex. skulle behöva betala typ lika mycket om jag gjorde en indie-visual novel som om jag gjorde en indie-metroidvania eller en indie-first person shooter.

Eller OK, lite mindre konst skulle det nog behövas, lite beroende på den tänkta längden, men överlag så krävs ju fortfarande bilder och ljud och musik och kanske röstskådespeleri och antagligen animation… Så mao sånt som kostar pengar =)
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
119
Location
Malmö
Så det senare med andra ord, tänkte först att det var det klassiska misstaget.
Det är nog inget krav att de ska ha någon som helst mangakaraktäristik. Se The Yawhg, till exempel. Fast det är onekligen så att en förkrossande majoritet av alla visual novels produceras i Japan.
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
119
Location
Malmö
Så länge inte kreatören är programmerare utan konstnärliga färdigheter – då är det precis som spel, och är med det mesta som gör spel dyra att producera =) Jag t.ex. skulle behöva betala typ lika mycket om jag gjorde en indie-visual novel som om jag gjorde en indie-metroidvania eller en indie-first person shooter.

Eller OK, lite mindre konst skulle det nog behövas, lite beroende på den tänkta längden, men överlag så krävs ju fortfarande bilder och ljud och musik och kanske röstskådespeleri och antagligen animation… Så mao sånt som kostar pengar =)
Många ser rätt dyra ut, ja, men man kommer nog undan med snålare produktioner bara man skriver bra (Till exempel Butterfly Soup, som finns på itch) och/eller gärna har ett intressant ickelinjärt upplägg (The Yawhg).
 

Bandobras_Took

Veteran
Joined
4 Dec 2020
Messages
113
Eftersom Symbaroum var ett av de första spelen jag spelade när jag kom tillbaka till hobbyn för drygt 10 år sedan, och jag har följt med i hela utvecklingen, känns inte det världsbygget som ett oöverstigligt hinder trots sin omfattning. Men även jag har ibland känt det som att jag går runt i någons utställning av exotiska föremål och är rädd att jag ska knuffa omkull något. Att jag skulle sätta mig in i ett omfattande världsbygge nu är helt uteslutet.

Jag har inget emot att spel-/äventyrs-/kampanjskaparen har ett extremt detaljerat och välgrundat världsbygge att stå på, men jag vill i praktiken bara ha så mycket (lite) av det, som jag kan ha användning för vid spelbordet. Och där ingår tämligen lite historia och historisk förankring. Jag är betydligt mer intresserad av vad som sker framåt, än vad som hänt innan vi satte oss vid spelbordet. Det är en anledning till att jag inte längre skriver någon bakgrundshistoria till mina rollpersoner och avråder mina spelare från att göra det.
Annars är det ju rätt vanligt att det som har hänt, har stor påverkan vad som sedan sker. Mina spelare till Drakar och Demoner hade fem spelmöten in i kampanjen fortfarande inte skrivit någon bakgrund. Hade det inte varit för att rollspelandet hackade ordentligt, hade jag inte brytt mig om det. Men nu gick det väldigt trögt, så jag insisterade på att dem skulle göra det om vi skulle fortsätta. Det gjorde dem inte, så vi körde fast. Visst kan man invända att det är svårare att skriva en bakgrund till en karaktär när det inte finns något material om landet/länderna världen söder om Dimmornas Dal, t.ex. Men då står det en fritt att komma på något själv. Vi snackar alltså fyra till sex meningar här, för att få någon slags levande karaktär utöver namn och egenskaper. Inte en hel roman.

Då föreslog jag att vi skulle spela en "Prequel" till en av rollpersonerna, med namnet "Groddy som ung". Syftet med äventyret var att gemensamt skapa en bakgrund till en av rollpersonerna, Groddy Dolkenstöt. Och ta reda på hur det gick till när han fick tillmälet "Dolkenstöt". Jag slumpade fram ett äventyr från regelbokens tabeller för detta, la till några SLP:s, och woalla! Världsbyggandet hade börjat. Äventyret blev en succé, alla tyckte att det var det roligaste hittills med råge. För länge sedan, i det forntida Syrtra, härskade ankorna över staden Fjädra Fäste...

Så började det. Syrtra snodde jag från Svart Duell, och själva inledningen tog jag från Kung Fu Panda 2, en av mina favoritfilmer (eftersom jag visste att inga av spelarna skulle känna till detta ändå). Det roliga var att jag helt och hållet gjorde detta för att inspirera spelarna så att vi kan fortsätta med köp-kampanjen å få igång rollspelandet (och ha kul när vi gör det, vilket jag inte hade innan). Men nu har jag liksom snubblat in i världsbyggande och inser att det kan ju vara riktigt roligt! Och framför allt blir det mycket bättre när man gör det själv. Eller åtminstone tror jag det; jag har i varje fall aldrig läst något bra världsbygge till något rollspel, om man undantar de världar som skrevs av bra författare utan att ha rollspel som sin grej. Typ midgård, star wars etc. Idéerna kan vara nog så bra, men detaljerna är oftast så dåliga att de bara förstör känslan innan den har hunnit utvecklas. Det går alltså att göra en bra trailer av många världbyggen, men när man väl läser böckerna så leder det alltid till besvikelse, i mitt tycke.

Sen har jag inte läst allt, skall erkännas. Vad är t.ex. ToaRR?

Men jag noterar att det finns jättemycket bra(?) böcker om världsbyggande, så jag lär ju köpa en sån å sen bara spela och skapa tillsammans med mina medspelare och skriva ner allt och organisera det, å sen återkommer jag med en kickstarter om sådär tio år!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,190
Location
Umeå
Kan ju rekommendera spel som Fantasy World eller Järn där man skapar världen som en del av spelet (de har inga medföljande spelvärldar i grundböckerna). Det blir verkligen en helt annan motivation för spelarna när de själva får vara med och skapa delar av materialet.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,539
Location
Umeå
Läste nu hela Harrisons text. Om man följer den är ju verkligen världsbyggande något dåligt i sig, och viljan att världsbygga ett tecken på moraliska brister.
Shit, Harrisons text är ju typ det bästa som skrivits på internet någonsin som rör skrivande och skapande! Bra att du länkade annars hade jag aldrig hittat den.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,539
Location
Umeå
Och jag skulle nog inte låsa ner den till att handla om skönlitterärt skrivande, utan läser man den längre texten finns intressanta implikationer även för vår hobby.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,539
Location
Umeå
Nu tappade jag ju en del lust att läsa Harrison.

EDIT: Lite märkligt ändå, med tanke på att Harrison brukar jämföras med Iain M Banks, som ju verkligen är något av en världsbyggare.
Har Banks någon gång berättat hur skapandet av the culture gick till? Tycker läsandet av dem klingar väl med det mesta
Harrison skriver som en kritik mot världsbygge-nördarna. Men jag tror också man ska läsa det lite djupare och inte gå igång på lösryckta citat. Läs hela texten och läs även what it might be like to live in viriconium. Framförallt tror jag vi har det klassiska sjukan här på forumet att ingen kan tycka något utan att vara EMOT ALLT ANNAT! Harrison har ju massa värld i sina texter, men det handlar om som världens relation till annat och hur den förmedlas, vad "är" världen i relation till karaktärer? Vilken roll har jag som läsare när jag upplever en värld genom läsandet och på vilket sätt begränsas detta av författaren som världsbyggare, tex. Det här är ju sjukt intressant och eftersom vi i rollspel ständigt har en växelverkan mellan att någon säger något och någon lyssnar, som sen byter roller och den som lyssnar säger något och nu lyssnar andra, så spelar detta enorm roll och potentialen för att fundera över dessa processer utifrån Harrisons tankar är enorma. Men tråden har ju fastnat i "någon sa något dumt om världsbygge och vi vill ju världsbygga nå in i helvete mycket så därför måste han ju säga att allt vi gör är fel".
 
Last edited:
Top