Nu tänker jag utifrån mig själv. Jag är väldigt intresserad av hur vår värld fungerar. Jag kan lägga timmar på att förstå den utifrån olika sammanhang. Det intresset läcker inte över i spelandet av rollspel, där står det bara i vägen för spel, för mig, om det inte utspelar sig i vår värld. Däremot uppskattar jag att läsa välskrivna världar i rollspel, men den produkten blir inte ett verk för spelande utan för eget utforskande av en värld.
När världen känns för välskriven känns det som att jobbet redan är gjort för mig som spelare och spelledare. Det finns inget att skapa, utifrån rädslan att det vi skapar förstör den värld jag utforskat genom verket, eller att vi bryter mot en inneboende logik. Jag vill ha galenskap och kaos om jag spelar i en fiktiv värld, något som ett välskrivet världsbygge aktivt motverkar.
Med det sagt är jag djupt imponerad av alla världsbyggare som skriver sammanhängande världar med en inneboende logik. För det, även om jag inte spelar i de världarna, ett vackert hantverk.