Man Mountainman
Storsvagåret
Du verkar anse att mitt sätt att närma mig den här texten är på något vis invecklat, artificiellt, onaturligt – men jag svarar ju bara på vad karl'n säger. Det är han som säger "This gives us a clue to the psychological type of the worldbuilder ... & makes us very afraid." Det är han som säger att "The whole idea of worldbuilding ... flatters everyone further into the illusions of anthropocentric demiurgy which have already brought the real world to the edge of ecological disaster." Att gå i svaromål mot sådana påståenden är bara att ta texten at face value. Att söka under dem efter något slags psykologisk förståelse eller världsbild, det är det artificiella, sekundära sättet att angripa texten. Man kan göra det också, för all del – men återigen, det är Harrison som driver en tes, Harrison som gjort en partsinlaga, så om det är "meningslöst" att närma sig texten på det viset, så var det väl "meningslöst" av Harrison att skriva texten på det viset i första rummet.logiskt pussel ... leka analytisk filosof ... spela jazz med en miniräknare ... helt meningslöst att närma sig som en text vi kan argumentera omkull eller falsifiera.
(För övrigt märkligt att jag ska behöva vara så jävla välvillig i min läsning av Harrison, när Harrison inte lyfter ett finger för att visa samma hyfs mot de han diskuterar)
Last edited: